Avatar billede rvj Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Billede opløsning

Hej.

Jeg skal lave en php fil som uploader en billed fil med hvilken som helst størrelse, hvor man før det skal kunne skrive hvilken størrelse det skal være efter upload.

Er der nogen der kender noget til hvordan man sætter opløsningen på et billed med PHP?

På forhånd tak.

-R
Avatar billede tipsen Nybegynder
30. oktober 2002 - 18:08 #1
Du kan bruge funktionerne i GD-lib!

Læs mere på: http://www.php.net/manual/en/ref.image.php
Avatar billede tipsen Nybegynder
30. oktober 2002 - 18:10 #2
Avatar billede rvj Nybegynder
30. oktober 2002 - 18:49 #3
Jeg har sidder og kigget den liset igennem jeg ved ikke hvor mange gange, og jeg har ikke set en skid... Nå af med tude fjæset og på med vanten.

Tak for hjælpen! :)
Avatar billede tipsen Nybegynder
30. oktober 2002 - 19:00 #4
hehe - kan ikke se skoven for bare træer ;-)
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2002 - 22:06 #5
Sådan her resizer laver jeg thumb af mine billeder, og uploader thumb og original:

$allowedTypes = array("image/jpeg", "image/pjpeg", "image/jpg"); //tilladte filtyper. Tilføj fx. "image/gif"

$maxFileSize = 1030720; //tilladt max-størrelse i bytes

$max_width = 1024; //Ja, tilladte max. højde
$max_height = 768; //Tilladte max. bredde

$path = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . "/music-aarhus/billeder/galleri/";//*nix-path til originalfilens endelige placering

IF($_FILES['img']['size']> 0) {
//hvis brugeren har valgt en fil

//Er fil-typen blandt tilladte?
IF (in_array($_FILES['img']['type'],$allowedTypes)) {

//Er fil-størrelsen under max. tilladte?
IF ($_FILES['img']['size'] <= $maxFileSize) {

//Find billedets størrelse
$size = getimagesize($_FILES['img']['tmp_name']);

//Filen er ikke for bred
if($size[0] < $max_width) {

//Filen er ikke for høj
if($size[1] < $max_height) {

//Læseligt tidsstempel - tilføjes senere filnavn og giver derved et unikt filnavn
$tid = date("His_dmy", time());

//Udregn skaleringsforholdet på thumb, her skal 100 rettes til den ønskede bredde
$new_w = 100;
$division = $size[0] / 100;
$new_h = $size[1] / $division;

//Lav et nyt billede så vi kan komme igang
$dst_img=ImageCreateTrueColor($new_w,$new_h);

$src_img=ImageCreateFromJpeg($_FILES['img']['tmp_name']);

//Smid noget indhold i, og resize
ImageCopyResized($dst_img,$src_img,0,0,0,0,$new_w,$new_h,ImageSX($src_img),ImageSY($src_img));

$filename2 = "./billeder/galleri/thumbs/" . $img=$tid.$_FILES['img']['name'];" //*nix-path til thumbfilens endelige placering

//Udfør det hele
ImageJpeg($dst_img, $filename2);

//Flyt filen fra tmp til endelig placering
move_uploaded_file($_FILES['img']['tmp_name'], $path.$tid.$_FILES['img']['name']) or die("Desværre er der sket en fejl!");

$img=$tid.$_FILES['img']['name'];//filnavnet til db'en