Avatar billede brutus Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

nulstille globale variabler

Hej
Jeg har en "startform" og en masse andre forms. jeg bruger globale variabler til at overføre mellem disse forme, men mangler en måde til at nulstille alle globale variable på, når man returnerer til startformen.
Avatar billede kennethrisum Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:42 #1
Har du dine globale variablei et module, en class eller andet.

Umiddelbart ville jeg have et module, der inde holder referencen til min class.

module: Public m_Class as MinKlasse

I klassen gemmer du så alle dine globale variable.

Når du så skal nulstille bruger du:
set m_Class=nothing
set m_Class = new MinKlasse

Ellers er der ikke nogen 'let' måde at gøre det på!
Avatar billede brutus Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:48 #2
jeg har dem liggende i et module = module1
hvorledes vil koden så se ud (kan ikke lige se det, men har progget siden kl 02.45 i morges)
og skal den ligge i startformen ?
Avatar billede kennethrisum Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:54 #3
I startformen har du i form initialize:

Set m_Class = new MinKlasse

I modulet har du:

Public m_Class as MinKlasse

public sub Nulstil()
set m_Class =nothing
set m_Class =new MinKlasse
end sub

Du opretter så en klasse (MinKlasse hedder den her), med alle de public variable (globale variable) du har i dit modul. I de enkelte 'under forms' kan du så tage fat i dine variable via m_Class.[Variabel navn], når du såvil nulstille alle variable kalder du bare Nulstil i modulet.
Avatar billede brutus Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:03 #4
hmmm kommer med "user type not defined" ved Set m_Class = New minklasse
Avatar billede kennethrisum Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:07 #5
Har du lavet klassen i samme projekt som resten af koden?

(Måske dumt spørgsmål, men du må være træt så selv de simple ting smutter ;-))

Hvad siger den hvis du starter projektet med ctrl+f5
Avatar billede brutus Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:10 #6
jeps så træt er jeg heller ikke. Er et større projekt jeg prøver på at lave, en stempelmaskine (selvom jeg er totalt amatør på vb), er en lille del af en hovedopgave
Avatar billede brutus Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:11 #7
det samme
Avatar billede kennethrisum Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:15 #8
Ja, undskyld mine dumme spørgsmål, men der kommer desværre flere:
Hvad sker der hvis du i modulet laver public m_Class as new MinKlasse?
Avatar billede brutus Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:21 #9
det samme :-(
Du har ikke lyst til at se på koden ? (håbe håbe)
fylder 557 kb
Avatar billede kennethrisum Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:32 #10
bare send den til inckrg@hotmail.com
Avatar billede brutus Nybegynder
30. oktober 2002 - 18:10 #11
afsendt som zip
fylder ca 87 kb
Avatar billede martin_moth Mester
30. oktober 2002 - 19:03 #12
"nulstille alle globale" - hvad mener du med det? Hvilken type variabler vil du nulstille til hvad?
Avatar billede brutus Nybegynder
31. oktober 2002 - 04:47 #13
Ser ud til at funke nu :-)
martin moth-> alle de globale variabler jeg har i mit projekt, af forskellige typer integer, strings osv.
Avatar billede martin_moth Mester
31. oktober 2002 - 08:05 #14
Yep - og med at nulstille dem, hvad mener du så? Mener du at sætte integeren til nul, sætte boolean til false, string til "" osv? Hvis det bare er det du vil, kan du jo lave en procedure der gør det.

Men måske vil du have dem fjernet helt fra hukommelsen - så brug kennethrisum svar (selvom det er lidt "misbrug" af class-objectet ;-)

Mvh. Martin