Avatar billede anoukim Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:13 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

MTA på Linux Red Hat 7.2

Jeg står overfor at skulle sætte en MTA op på en Linux Red Hat 7.2, og da jeg er rimmelig grøn indenfor Linux, vil jeg gerne høre jer hvilken MTA som er lettest at sætte op. Jeg har spekulleret lidt på bl.a. qmail, postfix eller exim.

MTA'en skal bruges i et mindre nætværk med windowsbrugere (Outlook).

Kun svar med links til gode Howto's tildeles point.
Avatar billede dank Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:49 #1
Sendmail: No way!
Exim+Postfix: Ok, men jeg er ikke helt sikker hvor nemt det er at sætte domæner/brugere op

Qmail/vpopmail: Relativ nem at sætte op. Meget nemt at oprette nye brugere/domæner.

Fordel: Virtuelle domæner/brugere behøver ikke være oprettet som brugere på linux boksen.

Link til DK guide: www.lws.dk (se under mailserver)

Ellers er den ultimativ guide "life with qmail" som du kan finde på google ved at søge på disse ord.

Jeg kører selv en qmail/vpopmail løsning på en RH7.3 med 2500+ pop3 konti.. Det virker perfekt, og har aldrig fejlet.
Avatar billede anoukim Nybegynder
30. oktober 2002 - 21:21 #2
Jeg håber lidt at der også kommer lidt respons fra nogle som har erfaring med de andre MTA'er.

Før jeg skrev indlægget har jeg været rundt at se på en del howto's bla. de to du nævner. Men ville ikke gå igang, hvis der nu var noget der var nemmere. Jeg kan umiddelbart godt lide qmail, da den har en del ekstra applikationer såsom webmail - virusscan osv. som man også kan sætte på.
Avatar billede anoukim Nybegynder
30. oktober 2002 - 21:23 #3
dank > har du brugt eller prøvet at følge guiden fra lws? Har den det hele, eller skal man vide en masse om linux inden?
Avatar billede dank Nybegynder
30. oktober 2002 - 21:46 #4
ja jeg har fulgt guiden mange gange... (Se mit minisite her på eksperten) :o)
Avatar billede anoukim Nybegynder
30. oktober 2002 - 22:21 #5
ok, jeg tror jeg prøver qmail. Så er det jo spændene om guiden på lws.dk er så god at selv en linux-newbie kan sætte en MTA op efter den.
Avatar billede anoukim Nybegynder
31. oktober 2002 - 19:07 #6
Jeg har nu installeret qmail, og det ser ud til at køre uden fejl. Men jeg får ikke lov til at hente post via min Outlook Express fra en anden pc, jeg kan godt sende fra den.

Skal der installeres mere for at få det til at virke?
Avatar billede dank Nybegynder
31. oktober 2002 - 19:37 #7
1. er port 110 blokeret på din firewall
2. er du sikker ip på indstillingen i dit startupscript er korrekt (det er den typiske fejl)
3. som login username skal du benytte hele email adresseen
Avatar billede anoukim Nybegynder
31. oktober 2002 - 22:31 #8
Firewall'en er lukket ned, alle iptables flushed. De 2 ændringer som normalt foretages i startup scripetet er lavet Ip-adresse + hostname. Hele mailadressen er brugt som login. Så det skulle være ok.

Men jeg går nu alligevel lige de 3 punkter igennem i morgen for at se om der skulle gemme sig en fejl.

Tak for hjælpen, dank!!
Avatar billede dank Nybegynder
31. oktober 2002 - 22:37 #9
ellers smid mig et ssh login+pass til din server så skal jeg kigge på det.. Har hjulpet en del på den måde, hvis du ikke kan få det til at virke.

Desuden skal du nok kigge lidt i logfilerne på serveren. Mener det er /var/log/qmail

prøv

# tail -f /var/log/qmail

og hav den åben mens du logger på med en pop3

Og endnu engang, så er de symptomer som regel p.g.a. af forkert ip adresse i startup scriptet.

Giv mig en meldning.. så må vi få det til at køre.
Avatar billede anoukim Nybegynder
31. oktober 2002 - 22:53 #10
Tak, jeg prøver lige i morgen. Ellers får du besked. Men jeg kan nu ikke forstå at jeg ikke kan hente mails, da det er på det lokale lan, og den MX record jeg peger på ligger på egen DNS server. Den skal således slet ikke ud på internettet.
Avatar billede dank Nybegynder
31. oktober 2002 - 23:43 #11
får dine outlook klienter: authenticate problemer eller kan de ikke finde serveren?

Ellers forsøg med ip adressen istedet for hostname
Avatar billede anoukim Nybegynder
01. november 2002 - 08:56 #12
Den skriver: The connection to the server has failed. Account : ´mail.jaahoooo', server: 'mail.flintstones.dm.eucsyd.dk´ Protocol POP3, Port 110, secure (SSL): No, Socket
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 09:26 #13
account: mail.jahooo: jeg formoder du har slettet ændret i dette ikke sandt? :o) Fordi en account er i formatet: email@konto.dk

prøv desuden at udskifte mail.flint... med serverens ip nr.
Avatar billede anoukim Nybegynder
01. november 2002 - 10:59 #14
account er bare navnet som ses i Outlook Express. Men jeg er lidt i tvivl om det jeg har i min tcp.smtp fil er korrekt:

127.0.0.:allow,RELAYCLIENT=""
192.168.1.:allow,RELAYCLIENT=""
192.168.2.:allow,RELAYCLIENT=""
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 11:11 #15
ja den ser rigtig ud, men det er ikke det der er problemer.

1: Din vpopmail kører ikke
2: Noget med DNS eller lign.

Som skrevet tidligere. Start med at sætter servername til ip nr istedet for hostname.
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 11:12 #16
- fordi din outlook kommer ikke i kontakt med serveren, og det kan kun skyldes: forkert routing, serveren ikke kører eller firewall blokerer.
Avatar billede anoukim Nybegynder
01. november 2002 - 12:35 #17
Har nu fået det til at virke på et virtuelt domæne, med IP nr. istedet for hostname.

Tak dank!!
Avatar billede anoukim Nybegynder
01. november 2002 - 12:42 #18
Det tager lang tid at connecte og hente post fra qmail er det normalt?
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 12:57 #19
nej det er ikke normalt.. Sikkert pga af noget reverse DNS..

Post lige dine startlinier (tcpserver -c 20....o.s.v.)

Eller prøv at tilføje

-l 0

til starten af tcpserver
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 12:58 #20
(L som Lars, 0 som Nul)
Avatar billede anoukim Nybegynder
01. november 2002 - 13:22 #21
tcpserver  -v -T -c20 192.168.0.200 pop3 /var/qmail/bin/qmail-popup 192.168.0.200 \
home/vpopmail/bin/vchkpw /var/qmail/bin/qmail-pop3d Maildir 2>&1 | \
home/vpopmail/bin/splogger pop3d &
echo
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 13:27 #22
tcpserver -v -H -P -R -l 0 -c20 192.168..[]

prøv dette istedet
Avatar billede anoukim Nybegynder
01. november 2002 - 13:46 #23
Det virker super. Tak skal du have!!

Nu skal jeg bare have oprettet et nyt testdomæne, har fået mail fra ham der ejer det domæne jeg har sat op som internt (troede jeg) test domæne, han modtager mails!
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 13:50 #24
selv tak :o)
Avatar billede anoukim Nybegynder
01. november 2002 - 13:59 #25
Lige en sidste ting.

Ved du hvordan det kan være at alle mails sendt til server qmail (192.168.0.200) fra Outlook ryger ud på det store net i stedet for internt.
Hvis jeg sender fra Outlook Express så forbliver de internt?
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 14:02 #26
næææee.. det er jeg desværre ikke lige klar over.. :o|