Avatar billede shitcode.dk Nybegynder
29. oktober 2002 - 18:22 Der er 1 kommentar

Matematik : Kompleks analyse

Dette spørgsmål har dog ikke meget med IT at gøre, men jeg håber på et svar. Det omhandler kompleks analyse:

Lad C være cirklen |z| = 4, som gennemløbes én gang mod urets retning. Beregn så integralet af cosz/(z²-6z+5), langs kurven C i Gauss-planen.

Jeg må bede useriøse kommentarer udblive.

Mvh Thomas
Avatar billede mulle_rk Nybegynder
16. januar 2003 - 19:02 #1
Lad |z|=4 være cirklen gennemløbet én gang mod urets retning. Integranden omskrives til cosz/((z-5)(z-1)) = f(z)/(z-1). Idet z=5 og z=1 er rødder i nævneren, og idet f(z)=cosz/(z-5).
Bemærk nu, at f er analytisk på og indeni C, således at:
§ cosz/(z²-6z+5) dz = § f(z)/(z-1) dz.
Jævnfør Cauchys integralformel fås nu, at:

§ f(z)/(z-1) dz = 2*pi*i*f(1)=2pi*i*cos(1)/(1-5) = (-i*pi/2)*cos(1),

hvilket er facit.