Avatar billede bumle90 Nybegynder
27. oktober 2002 - 10:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

charset problemer

Hej. Jeg har på min computer installeret apache version 1.3.2.4 tror jeg nok det var..eller noget i den retning. Og resin version 1.2.0.4 vidst. Jeg vil så gerne lave jsp-sider, hvilket jeg også sagtens kan. Det hele virker som det skal, UNDTAGEN hvis jeg begynder at bruge æøå.
Se følgende simple jsp side som er gemt som test.jsp i roden af webroot:

<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<BODY>
<%=request.getParameter("test")%>
<form action="http://localhost.test.jsp> method=post>
<input name="test">
<input type="submit">
</form>
</BODY>
</HTML>

som viser en submitknap og et tekstfelt.
Hvis jeg skriver fx. ordet hej i tekstfeltet og trykker på knappen, så reloader den siden og henter parameteren ud af request objektet, og skriver på siden hej.
Hvis jeg istedet for hej skriver æøå, så får jeg ikke noget med, og der bliver skrevet null ud på siden der hvor der burde have stået æøå. Jeg fatter simpelthen ikke hvad man skal gøre for at få det til at virke, og jeg vil være MEGET glad for hvis der var nogle der kunne hjælpe mig. Jeg vilel allerhelst have hvis jeg kunne få serveren til at fatte Unicode, så jeg kunne skrive alle tegn.
På forhånd tak :)
Avatar billede bumle90 Nybegynder
27. oktober 2002 - 10:12 #1
ups...der var en lille fejl. Der skal stå action="http://localhost.test.jsp" oppe i formen hehe
Avatar billede dittmer Nybegynder
27. oktober 2002 - 14:16 #2
Mener du ikke

  action="http://localhost/test.jsp"

?
Avatar billede bumle90 Nybegynder
28. oktober 2002 - 22:04 #3
jo :=)
Avatar billede bumle90 Nybegynder
15. november 2002 - 14:47 #4
ingen der gider hjælpe mig?
Avatar billede soelvpil Nybegynder
17. november 2002 - 20:15 #5
Det lyder lidt mystisk.

Mit gæt er at problemet opstår i kommunikationen mellem Apache og Resin.

Jeg vil foreslå at prøve at isolere problemet lidt. Hvad sker der hvis du connecter direkte til Resin, uden om Apache? (måske kan du bare skrive http://localhost:8080/test.jsp).

Hvis det virker fint når du kun bruger Resin, kan du jo overveje, om du faktisk har brug for Apache. Under alle omstændigheder vil det indskrænke søgningen lidt.
Avatar billede franknielsen Nybegynder
05. december 2002 - 17:50 #6
Det kunne godt lyde som et problem imellem Apache og Resin...

Du kan eventuelt prøve at ændre din method til GET og lav en getQueryString, så kan du også se i URL om din data bliver overført!

Cheers, Frank
Avatar billede warpgiga Nybegynder
30. maj 2003 - 19:46 #7
sørg for at angive charset UTF-8 eller UTF-16 så tingene blive bedre ;)
du skal også sørge for at filen er gemt i det korrekte format.