Avatar billede klik Nybegynder
26. oktober 2002 - 20:47 Der er 9 kommentarer

En kalender

Hej Allesammen
Jeg er ved at lave en hjemmeside for en ven som vil forsøge at leje sit sommerhus ud til tysken. Derfor vil jeg gerne lave en kalender hvor man se hvornår der er optaget og hvornår der er ledigt, og samtidigt selv booke sig ind et antal dage.
Jeg forestiller mig at det skulle foregå på følgende måde.
man klikker på den dato man vil leje fra og derefter på slutdatoen, så vil perioden blive markeret med en farve og gemt på serveren som den nyeste version af kalenderen.(ikke noget med mysql, bare som en ny html fil)
I behøver ikke at lave en færdig kalender, bare et eksempel, så jeg kan se hvordan det kan gøres, og helst så simpelt som overhovedet muligt, da jeg, som i nok har gættet, er nybegynder.
På forhånd tusind tak.
Avatar billede larsvn Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:07 #1
Altså:
1 x HTML der viser booking for allemand, og
1 x PHP til at vise & ændre booking, og udskrive ny udgave af ovennævnte HTML ?
Problemet bliver at dechiphere HTML'en som input.
Hvorfor vil du ikke indblande en database ? Webhotel uden sådan ?
Avatar billede klik Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:18 #2
det er fuldstændig rigtigt forstået. Kan det lade sig gøre at lave med Mysql, så det bliver super simpelt!, så er det helt fint, men jeg har ikke prøvet det før, og det skal jo helst være sådan at jeg er 110% med på hvad der foregår.
Avatar billede klik Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:54 #3
tror du det kan lade sig gøre?
Avatar billede alrua Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:59 #4
Jeg tror at det vil være meget nemmere at lave det med mysql - ellers skal du have en masse regular expressions for at ændre i html-filen. Hvis du derimod laver det i mysql kan du nemt ændre i det.

Det bliver vel noget med at man har en tabel med lejeperioders start- og slutdatoer og så skriver det ud på en eller anden måde.

Lav fx en løkke som kører datoer igennem og tjecker for hver dato om sommerhuset er ledigt. Husk at tjecke datoer med checkdate(), så du kan undgå skudårsfejl og sådan :)

Jeg er ked af at jeg ikke kan være mere specifik end det her, men jeg har ikke tid til at lave et eksempel - ikke lige nu i hvert fald. Kan godt være jeg kan strikke noget sammen senere, hvis det bliver nødvendigt :)

-Alrua
Avatar billede klik Nybegynder
26. oktober 2002 - 22:06 #5
hvis det er det nemeste, så er det fint for mig men er nød til at se nogle eksempler, da jeg er temmelig grøn i syntaxen, men tror i det kan lade sig gøre at lave det forholdvist simpelt?
Avatar billede larsvn Nybegynder
26. oktober 2002 - 23:20 #6
Jeg har selv lavet en simpel projektkalender med MySQL, hvor jeg anvender en tabel der grundlæggende har felterne: projekt-id, år, uge#, man, tir, ons, tor og fre. De 5 sidstnævnte er rene fritekstfelter, og jeg bruger det samme PHP script til både at vise og redigere indholdet.

Du kan få scriptet hvis det lyder som noget du kan anvende. Jeg er sikker på at du kan klare at udbygge det. Det anvender dog ikke datoer, kun ugenumre. Men datoer kunne formentlig ret let sættes på kosmetisk i "visningsmode".
Avatar billede larsvn Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:12 #7
Avatar billede klik Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:46 #8
tusind tak for det, jeg vil meget gerne kigge på det du har lavet, men det er nød til at kunne lade sig gøre at booke fra dag til dag. da det skal kunne lade sig gøre at booke en forlænget weekend osv. jeg kigger på  det og vender tilbage.
Avatar billede bomas Nybegynder
20. april 2006 - 11:48 #9