Avatar billede senior54 Novice
26. oktober 2002 - 15:21 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Længden af tabeller/celler i forskellige skærmopløsninger

Hvorledes laver man tabeller i forskellige skærmopløsninger, således at de ser ens ud. Nb. teksten skal være venstre centreret i cellerne.
Prøv af se denne side http://home1.stofanet.dk/sed/
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. oktober 2002 - 15:26 #1
du kan sætte height og width til 100 %, så tilpasser de sig
Avatar billede spaff Nybegynder
26. oktober 2002 - 15:28 #2
Sådan her :)

<html>

<head>
<title>Dette er en test af skærmopløsning</title>
</head>

<body>

<table border="1" width="100%">
  <tr>
      <td nowrap width="1%"><font face="Arial" size="3">Dette er en test af skærmopløsning: Denne tabel er lavet med en skærmopløsning på</font> </td>
      <td nowrap width="1%"><font face="Arial" size="3">800x600</font></td>
  </tr>
  <tr>
      <td nowrap width="1%"><font face="Arial" size="3">Dette er en test af skærmopløsning: Denne tabel er lavet med en skærmopløsning på</font></td>
      <td nowrap width="1%"><font face="Arial" size="3">1224x768</font></td>
  </tr>
</table>

</body>
</html>
Avatar billede grunken Nybegynder
26. oktober 2002 - 15:28 #3
sæt dem til en fast stærelse i pixels

<table border="1" width="640px">
  <tr>
    <td width="560px"><font face="Arial" size="3">Dette er en test af skærmopløsning: Denne tabel er lavet
      med en skærmopløsning på</font> </td>
    <td width="80px"><font face="Arial" size="3">800x600</font></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="560px"><font face="Arial" size="3">Dette er en test af skærmopløsning: Denne tabel er lavet
      med en skærmopløsning på</font></td>
    <td width="80px"><font face="Arial" size="3">1224x768</font></td>
  </tr>
</table>
Avatar billede callesen Praktikant
26. oktober 2002 - 16:28 #4
Du må lave en side til hver 'opløsning' - og lave en startfil der automatisk dirigerer hen til siden, der passer med brugerens 'opløsning'.
Her 'dirigent-siden':

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML>
<HEAD>
<script language="JavaScript">
if (window.screen.width == 1024) {
URL = "din_1024.html";
window.location = URL; }
if (window.screen.width == 800) {
URL = "din_800.html";
window.location = URL; }
if (window.screen.width == 640) {
URL = "evt_din_640.html";
window.location = URL; }
</script>
</HEAD>
<BODY>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede senior54 Novice
26. oktober 2002 - 18:10 #5
callesen: vil det sige, at hvis man feks. har 5 sider, og på hver sider er det et billede og en tekst - skal man så, for at se dem i 2 opløsninger, lave 10 sider og 10 billeder?
Avatar billede callesen Praktikant
26. oktober 2002 - 22:52 #6
Ja - godt siges det, at man kan lave nogle komplicerede scripts, der tager hensyn til skærmopløsningen og former tabeller, billeder, skriftstørrelser etc.; men det vil være mere besværligt end at lave 10 sider og 10 billeder. Du ville måske i dit tilfælde, hvis det er meget simpelt kunne benytte lag i stedet for en tabel. fx.
<span>Dette er en test af skærmopløsning: Denne tabel er lavet med en skærmopløsning på </span><span>800x600</span><br>
<span>Dette er en test af skærmopløsning: Denne tabel er lavet med en skærmopløsning på </span><span>1224x768</span>
Men du vil stadig få problemer med fx. skriftstørelsen - du skal i givet fald benytte enten pt eller em som enhed, da de i modsætning til px angiver relative størrelser. Men det vil i langt de fleste tilfælde være lettere og meget nemmere at styre, hvis du laver siderne som du vil have dem i de forskellige opløsninger.
Avatar billede claus_jac Nybegynder
29. oktober 2002 - 13:10 #7
Det kan måske også løses på en lidt anderledes måde!

Hvis du i stedet bruger css til at sætte størrelserne i cellerne kan du loade et script i starten (javascript eksempelvis)der finder ud af skærmstørrelsen og loader det rigtige stylesheet. Så behøver du kun 2 filer der angiver størrelsen og resten er som de plejer!

Håber det hjælper.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
17. november 2002 - 10:42 #8
lukketid??
Avatar billede senior54 Novice
17. november 2002 - 19:58 #9
ztyxx :jeg lukker nu- Tak for indslag alle 3.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
17. november 2002 - 20:52 #10
takker for point :-)