Avatar billede hono Nybegynder
26. oktober 2002 - 01:07 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Css på punktopstilling

Jeg har en punktopstilling som nedenstående:

<ul>
<li>1
<li>2
<li>3
</ul>

Dette rykkes automatisk lidt ind på siden. Altså der er lidt luft ude til venstre. Der er ligeledes en standardbredde på afstanden mellem prik og tekst. Endeligt er der også en standardafstan mellem hver linie. Hvordan kontrollerer jeg disse tre ting med css? Har prøvet med noget padding, margin og line-height. Men det virker ikke helt som jeg havde håbet :(

Hono
Avatar billede avlund Nybegynder
26. oktober 2002 - 01:26 #1
Jeg ville ønske jeg vidste det. Jeg har selv ledt efter en løsning på dette. Men det ser ikke umiddelbart ud til, at den er lige for.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2002 - 01:32 #2
du kan i hvertfald styre afstanden mellem linierne
Avatar billede knudgert Nybegynder
26. oktober 2002 - 01:34 #3
Noget á la:
<html><head>
<style type="text/css"><!--
  ul { margin-left: 0}
  ul li {list-style-position: inside; line-height: 40px}
--></style>
</head><body>
Indhold:
<ul>
<li><span style="padding-left: 20px">1</span>
<li><span style="padding-left: 25px">2</span>
<li><span style="padding-left: 30px">3</sp<n>
</ul>
</body></html>
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2002 - 01:34 #4
to sekunder
Avatar billede mik789 Nybegynder
26. oktober 2002 - 10:55 #5
husk du kan også (og du kan være nødt til at) bruge negativ margin. Jeg ville mene du skulle bruge denne style:

<style type="text/css">
ul { list-style-position: outside; }
</style>

+ måske også styles på <li>, f.eks. padding til at adskille prik og tekst. Men prøv dig og frem og se:

http://www.w3schools.com/css/pr_list-style-position.asp
Avatar billede detverdner Nybegynder
30. oktober 2002 - 08:39 #6
Dette problem har været diskuteret indgående blandt deltagerne på css-discuss maillisten. Mark Newhouse samler op på diskussionerne i denne artikel på A List Apart: http://www.alistapart.com/stories/taminglists/

Et par hurtige tip:
a. Sæt altid venstre margin og padding på både UL og LI.
b. Standardafstanden mellem prik og tekst kan styres på mange måder, fx margin/padding på LI.
c. Afstanden mellem de enkelte punkter kan du styre ved at sætte margin eller padding på LI-elementerne; line-height skal du kun bruge, hvis linien aldrig ombrydes (ellers bliver afstand mellem punkter og enkelte linier den samme).