Avatar billede exodusdk Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:07 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Batch (.bat) fil med et problem!

Hey

Jeg har et batch script, som jeg har lavet til at oprette brugere på en Win2000 DC. Men, jeg har et problem...

Er der ingen måde, hvorpå man kan få den nyoprettede bruger flyttet ind i en OU?

De brugere der bliver oprettet med dette script, bliver alle lagt i "Users" gruppen, men jeg ville gerne have dem ind i en OU for en afdeling. Er der nogen der kan hjælpe mig med det?

Scriptet:

@echo off
cls
echo Hvad vil du?
echo Tast 1 for at slette en bruger
echo Tast 2 for at oprette en bruger
echo Tast 3 for at afslutte
SET /P HVAD=:

IF %HVAD%==1 GOTO valg1
IF %HVAD%==2 GOTO valg2
IF %HVAD%==3 GOTO therealend

:valg1
cls
echo Hvilken bruger vil du slette?
echo Tast brugernavn
echo Tast afslut hvis du vil afslutte (logisk?)
SET /P HVEM=:

IF %HVEM%==afslut GOTO therealend
IF %HVEM%==%HVEM% GOTO slet

:slet
net user %HVEM% /delete
rmdir \\server1\homes\%HVEM%
GOTO sletend

:valg2
cls
echo Indtast et brugernavn:
SET /P BRUGERNAVN=:
echo Indtast det tal, der svarer til brugerens rettigheder:
echo 1. Administrator , 2. Domain Admin
echo 3. Almindelig Bruger
SET /P BRUGER-GRUPPE=:

IF %BRUGERNAVN%==() GOTO noway
IF %BRUGER-GRUPPE%==() GOTO alm
IF %BRUGER-GRUPPE%==1 GOTO adm
IF %BRUGER-GRUPPE%==2 GOTO domadm
IF %BRUGER-GRUPPE%==3 GOTO alm

:alm
net user %BRUGERNAVN% /delete
mkdir \\server1\homes\%BRUGERNAVN%
net user %BRUGERNAVN% %BRUGERNAVN% /profilepath:\\server1\profiles\%BRUGERNAVN% /homedir:\\server1\homes\%BRUGERNAVN% /add
cacls \\server1\homes\%BRUGERNAVN% /t /g Administrators:f %BRUGERNAVN%:f <yes.txt
REM Nedenstående kan ikke bruges, da profilen først bliver oprettet, når brugeren
REM logger ind.
REM cacls \\server1\profiles\%BRUGERNAVN% /t /g Administrators:f %BRUGERNAVN%:f <yes.txt
GOTO end

:domadm
net user %BRUGERNAVN% /delete
mkdir \\server1\homes\%BRUGERNAVN%
net user %BRUGERNAVN% %BRUGERNAVN% /profilepath:\\server1\profiles\%BRUGERNAVN% /homedir:\\server1\homes\%BRUGERNAVN% /add
net group "Domain Admins" %BRUGERNAVN% /add
cacls \\server1\homes\%BRUGERNAVN% /t /g Administrators:f %BRUGERNAVN%:f <yes.txt
REM Nedenstående kan ikke bruges, da profilen først bliver oprettet, når brugeren
REM logger ind.
REM cacls \\server1\profiles\%BRUGERNAVN% /t /g Administrators:f %BRUGERNAVN%:f <yes.txt
GOTO end

:adm
net user %BRUGERNAVN% /delete
mkdir \\server1\homes\%BRUGERNAVN%
net user %BRUGERNAVN% %BRUGERNAVN% /profilepath:\\server1\profiles\%BRUGERNAVN% /homedir:\\server1\homes\%BRUGERNAVN% /add
net group Admins %BRUGERNAVN% /add
cacls \\server1\homes\%BRUGERNAVN% /t /g Administrators:f %BRUGERNAVN%:f <yes.txt
REM Nedenstående kan ikke bruges, da profilen først bliver oprettet, når brugeren
REM logger ind.
REM cacls \\server1\profiles\%BRUGERNAVN% /t /g Administrators:f %BRUGERNAVN%:f <yes.txt
GOTO end

:noway
cls
echo tsk, tsk... Du skulle bare proeve, hva'! Nu kunne jeg vaere rigtig ond,
echo og fyre f.eks. denne kommando af: Format C: /u /y ...
echo Det ville du nok ikke kunne li' hva!
GOTO therealend

:end
cls
echo Du har nu oprettet brugeren %BRUGERNAVN%, med hjemmedrevet \\server1\homes\%BRUGERNAVN%
echo Passwordet er det samme som Brugernavnet...
echo ... Faerdig
GOTO therealend

:sletend
cls
echo Du har nu slettet brugeren %HVEM%, med hjemmedrevet \\server1\homes\%HVEM%
echo ... Faerdig
GOTO therealend

:therealend
Avatar billede jensendk Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:21 #1
En måde vil være at bruge Ldap. MS har en ldap ting på deres site. Ved at Adde brugerne med  Ldap, så kan du placere dem i den rette  container.

Ldap vil sikkert sprænge din bat fil, og om du kan importere det hele med Ldap, det ved jeg  faktisk ikke...
Avatar billede sew4 Nybegynder
25. oktober 2002 - 15:21 #2
Hej jeg ved ikke hvor meget du kan bruge følgende til. Men jeg var med til at skrive scriptet på min foregående arbejdesplads. Vi fandt meget hurtigt ud af det har langt større muligheder i frewhere programmet Kix. Du kan finde det hele på http://www.kixscripts.com/

Det er faktisk temelig let at gå til.

SEW¤
Avatar billede exodusdk Nybegynder
16. januar 2003 - 11:43 #3
Jeg er ked af tiden der er gået, men jeg havde helt glemt dette spørgsmål... Fik lige en reminder...

Jeg kan ærlig talt ikke huske, om jeg brugte en af jeres løsninger (det var en ret stresset periode, hvor jeg lavede svendeprøve), men jeg deler point'sne imellem jer...