Avatar billede damvej Nybegynder
25. oktober 2002 - 11:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tæl antallet af forskellige numre i en kolonne

Jeg har et ark logget samtaledata - varighed på samtale osv. I en kolonne er telefonnumrene opført. Jeg ønsker at oprette en funktion som tæller hvormange forskellige numre der i kolonnen.
VH  Damvej
Avatar billede janvogt Praktikant
25. oktober 2002 - 12:06 #1
Står værdierne som strenge eller nummeriske?
Bliver der sprunget nogle blanke numre over undervejs i kolonnen?
Avatar billede damvej Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:07 #2
Hej janvogt
værdierne er numeriske og der er blanke felter/numre undervejs
Avatar billede tida Juniormester
25. oktober 2002 - 12:17 #3
En kobination af filter med unikke poster og TÆLV funktionen kan benyttes, er du med på hvad jeg mener ?
Avatar billede janvogt Praktikant
25. oktober 2002 - 12:18 #4
Der må kunne laves en formel til formålet. Arbejder på sagen .....
25. oktober 2002 - 12:25 #5
Du kan bruge et avanceret filter til at uddrage unikke numre af din liste, hvorefter =TÆL() kan fortælle dig hvor mange unikke numre, der er.

I menuen Data vælges Filter->Avanceret filter
I dialogboksen vælges:
Kopier til et andet sted
Listeområde: Din liste med telefonnumre, husk kolonneoverskriften skal med
Kriterieområde: Her henviser du til en celle, hvori du indtaster: >"0"
Kopier til: Her indtaster du hvor du vil have indsat kopien
Marker feltet: Kun unikke poster
Så mangler du bare at tælle de unikke poster: =TÆL(din liste)
Avatar billede janvogt Praktikant
25. oktober 2002 - 12:26 #6
Ja, prøv denne:
(forudsætter at dine telefonnumre står i kolonne A)

=SUM(IF(FREQUENCY(A:A;A:A)>0;1))

På dansk må det være:
=SUM(HVIS(FREKVENS(A:A;A:A)>0;1))
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:26 #7
hvad mener du med et ark? hvis det er en database-tabel kan du vel bare lave en count distinct i din select statement?
Avatar billede katborg Praktikant
25. oktober 2002 - 12:30 #8
skyttegaard>>
check emnet
Du er her : Eksperten : Programmer : Regneark : Excel : Tæl antallet af forskellige numre i en kolonne :

hvad mener du med et ark? jeg tror der menes et ark i excel :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
25. oktober 2002 - 12:30 #9
Vi er i Excel ikke Access :-)
Avatar billede tida Juniormester
25. oktober 2002 - 12:34 #10
Den var sgu go' janvogt !
Avatar billede janvogt Praktikant
25. oktober 2002 - 12:38 #11
Tak tida :-)
Enkelt, men alligevel effektfuld .....
Avatar billede damvej Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:41 #12
Hej
janvogt gav mig de vise sten - for mig en superenkel løsning derfor tildeles du de 20 points - tak for hjælpen
Avatar billede janvogt Praktikant
25. oktober 2002 - 12:42 #13
Velbekomme ;-)
Avatar billede Stjernegaard Nybegynder
09. juli 2011 - 22:36 #14
Denne løsning virker fint i et ark jeg bruger, men jeg har dog brug for at den kan tælle forskellige tekststrenge også..

Er der nogen der kan hjælpe med dette.?

(jeg har et ark med flere tusind tilbud hvor flere er gengangere, men det viser sig at hvis mine interne folk har ændret i teksthovedet (evt besked til kunden) så tildeles tilbuddet et nyt nummer, men stadig eksakt samme tilbudsnavn. Jeg vil derfor køre noget der minder om ovenstående Formel for at finde mængden af originaltilbud)

På forhånd tak