Avatar billede grandmaster Nybegynder
25. oktober 2002 - 11:04 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

USB-stick kan ikke ses!

Kører mandrake 8.2 vha. WM-ware.

Kan ikke få Linux til at se min USB-stick.

Har prøvet at se under mount. USB-enheden er installeret inde i kontrolcentret. Og den finder min printer, der ligeledes er tilsluttet vha. USB.

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2002 - 11:44 #1
skal det forstås således at din printer som er tilsluttet USB kører tilfredsstillende  - hvis ja hvad er så problemet ??
Avatar billede grandmaster Nybegynder
25. oktober 2002 - 11:48 #2
Jo, min printer kan godt ses a Linux (printer testside ud)! Problemet er ikke min printer, men min USB-stick, der er 16 mb. RAM der tilsluttes via USB. Jeg har ikke diskette tilsluttet, så det er den eneste måde at overfører filer fra Windows til Linux (udover at uploade),
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2002 - 12:48 #3
Ja nu hyler du mig godt nok ud af den med så'n noget moderne noget som Ram via USB - og dog - i princippet må det jo være det samme som at tilslutte et digital camera via USB og der ved indlæse flash'en
så jeg ville prøve at indsætte følgende linie i etc/fstab
/dev/sda1  /test  usb  noauto  0 0
det er naturligvis på betingelse af
1) du ikke i forvejen har /dev/sda1
2) du opretter et directory > mkdir /test

www.helgec.goggle.dk
Avatar billede grandmaster Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:01 #4
Det forstår jeg ikke helt. Hvor ligger etc/fstab/dev/sda1 ? Når jeg står som root,  kan jeg ikke finde den.
Er rimelig ny bruger af Linux.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2002 - 14:01 #5
Noget af det første du bør finde ud af i Linux er da at gå ind i din /etc/fstab
Hvis du ikke ved hvordan > du skal ind i en editor og der åbner du filen /etc/fstab
Jeg ved ikke hvad for et system du kører -Red hat - Mandrake ???
der gives masser af editorer du kan kalde via konsollen men er du ny i Linux er det måske ikke sagen - er du inde som root så se om ikke du kan se en blyant klik på den det er en editor
Avatar billede grandmaster Nybegynder
26. oktober 2002 - 11:23 #6
Det er som sagt Mandrake 8.2 jeg har.

Inde i etc/fstab har jeg i forvejen den linie du beskriver. Hvad gør jeg så?
Hvor skal jeg oprette det directory du beskriver?
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2002 - 11:37 #7
hvie du er helt sikker på at den linie er som jeg skriver gå ind i din konsol eller xterm og der skriver du
mkdir /test og klikker enter - men hvis ikke du har oprettet den linie i /etc/fstab så tror jeg ikke den findes
men hvis alting kører indtil nu så kan du gøre 2 ting oprette et link på skrivebordet eller mounte fra konsollen
i konsollen skriver du  mount -t /dev/sda1 /test så bør du kunne se de filer du har på din mobile ramblok
Avatar billede grandmaster Nybegynder
27. oktober 2002 - 13:24 #8
Nrj, det kan jeg desværre ikke- Test biblioteket er tomt!
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2002 - 16:18 #9
jamen har du nogle filer på din ramblok ??
Avatar billede grandmaster Nybegynder
28. oktober 2002 - 09:48 #10
Ja, selvfølgelig...
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 10:56 #11
lad mig se et udskrift af din /etc/fstab
Avatar billede grandmaster Nybegynder
28. oktober 2002 - 13:37 #12
/dev/sda1 / ext3 defaults 1 1
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
/dev/sda6 /home ext3 defaults 1 2
/mnt/cdrom /mnt/cdrom supermount dev=/dev/hdc,fs=iso9660,ro,--,iocharset=iso8859-15 0 0
/mnt/floppy /mnt/floppy supermount dev=/dev/fd0,fs=vfat,--,iocharset=iso8859-15,umask=0,sync,codepage=850 0 0
none /proc proc defaults 0 0
/dev/sda5 swap swap defaults 0 0

Ville ikke kopiere over i browseren, så blev nød at skrive det ind. Jeg kan derfor ikke garantere for at det 100% korrekt!
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 14:30 #13
Kære ven - hvis du ikke laver grin med mig har du godt nok en del at lære - men lad os gå igang
Din /etc/fstab fortæller at du i forvejen kører SCSI (det var lige præcis det jeg tog forbehold for i mit svar til dig d.25.10 kl.12.48)
når du derfor nu forsøger at mounte /dev/sda1 så er det dit system du mounter du kan da nok se at den linie som jeg angiver ikke står noget sted.
Du har tilsyneladende oprettet et større antal partitioner - den sidste som er angivet i din /etc/fstab er /dev/sda6
Prøv at gå ind i din konsol og skriv
fdisk /dev/sda > skriv p > nu får du en oplysning om de partitioner du har på din harddisk jeg tror at den sidste er /dev/sda6 /home
> klik q for at komme ud af fdisk - hvis den sidste partition var /dev/sda6 indsæt så følgende linie i din /etc/fstab
/dev/sda7  /test  usb  noauto  0 0
husk at save
herefter skulle du kunne mount -t usb /dev/sda7 /test
Avatar billede grandmaster Nybegynder
28. oktober 2002 - 14:51 #14
Jeg kører ikke med SCSI! Kan det være fordi jeg kører Linux vha. WM-ware?

Jeg har ikke noget fdisk bibliotek liggende i roden. Så jeg kan ikke se mine partitionsoplysninger!
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 15:46 #15
Du har tidligere nævnt at du kører Mandrake 8.2
Klik på det ikon i nederste venstre hjørne ( det ligner et tandhjul med 1 K) på det rullegardin der kommer > klik på Terminals > klik på shell - det der kommer nu er en konsol - det er her du kan skrive dine kommandoer > skriv fdisk /dev/sda > klik enter > skriv p > nu får du et output af din fstab > skriv q for at komme ud
Avatar billede grandmaster Nybegynder
29. oktober 2002 - 10:09 #16
Ja, jeg ved godt hvordan jeg kommer i konsollen. Jeg er ikke helt blank!!! Og jeg fortalte i går at der ikke ligger noget bibliotek der hedder fdisk!!!!!! Er det så svært at forstå?
Avatar billede general_custer Nybegynder
29. januar 2003 - 16:07 #17
tak for denne guide Helgec.....den virker perfekt....det er kun ham grandmaster der har svært ved at sætte pris på lidt god hjælp
Avatar billede grandmaster Nybegynder
24. april 2003 - 14:56 #18
Hvad snakker du om? Det virker jo ikke på min....