Avatar billede duca Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problemer med gateway/firewall

Hej! Vi har et mærkeligt problem, vi har en maskine med 3 netkort i, de 2 af kortene bliver brugt til dsl forbindelser og det 3. kort til vores klienter. På firewallen/gatewayen kører der også squid
Vores script ser således ud:
IFI="eth3"
IPI="10.0.0.1"
IPI_NET="10.0.0.0/16"
NMI="24"
IFE1="eth0"
IFE2="eth1"
IPE1="192.168.1.2"
IPE2="172.16.1.174"
NWE1="192.168.0.0"
NWE2="172.16.0.0"
NME1="16"
NME2="16"
BRD1="192.168.255.255"
BRD2="172.16.255.255"
GWE1="192.168.1.1"
GWE2="172.16.0.1"
IPTABLES="/sbin/iptables"
UNPRIVPORTS="1024:65535"

echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

$IPTABLES --flush
$IPTABLES -X
$IPTABLES -Z
$IPTABLES --delete-chain
$IPTABLES -t nat --flush
$IPTABLES -t nat --delete-chain
$IPTABLES -t mangle --flush
$IPTABLES -t mangle --delete-chain

$IPTABLES -A INPUT -i lo -j ACCEPT
$IPTABLES -A FORWARD -i lo -j ACCEPT
$IPTABLES -A OUTPUT -o lo -j ACCEPT

$IPTABLES --policy INPUT DROP
$IPTABLES --policy OUTPUT DROP
$IPTABLES --policy FORWARD DROP

# Regler for LAN
$IPTABLES -A OUTPUT -o $IFI -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
$IPTABLES -A INPUT -i $IFI -m state --state NEW,ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Regler for wan
$IPTABLES -A INPUT -i $IFE1 -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
$IPTABLES -A INPUT -i $IFE2 -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
$IPTABLES -A OUTPUT -o $IFE1 -m state --state NEW,ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
$IPTABLES -A OUTPUT -o $IFE2 -m state --state NEW,ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Transperent proxy
$IPTABLES -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 80 -j DNAT --to 127.0.0.1:3128

# SNAT
$IPTABLES -t nat -A POSTROUTING -s $IPI_NET -j SNAT --to $IPE1
$IPTABLES -t nat -A POSTROUTING -s $IPI_NET -j SNAT --to $IPE2

# State
$IPTABLES -t filter -N keep_state
$IPTABLES -t filter -A keep_state -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT
$IPTABLES -t filter -A keep_state -j RETURN
$IPTABLES -t nat -N keep_state
$IPTABLES -t nat -A keep_state -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT
$IPTABLES -t nat -A keep_state -j RETURN

$IPTABLES -t nat -A PREROUTING -j keep_state
$IPTABLES -t nat -A POSTROUTING -j keep_state
$IPTABLES -t nat -A OUTPUT -j keep_state
$IPTABLES -t filter -A INPUT -j keep_state
$IPTABLES -t filter -A FORWARD -j keep_state
$IPTABLES -t filter -A OUTPUT -j keep_state

------
Vi er godt klar over der ikke er meget sikkerhed i den (endnu) men det er for at udelukke regler der kan drille.
Selve firewallen kan godt tilgå Internettet, men vores klienter på lan'et kan ikke, med mindre vi tvinger den til at bruge proxyen på firewallen.
Vi kan via tcpdump se at hvis vi laver en forespørgsel (fra klienten) på en ekstern url (f.eks. www.dr.dk), laver klienten en forespørgsel til dns (ligger eksternt) og der kommer et svar tilbage fra dns til vores eksterne interface, men dette svar får vores klient (eller rettere sagt vores lan interface) ikke. Så vores bud er at der er et problem med den interne routning, men kan ikke lurer hvor problemet ligger da vi laver vores SNAT transformering.
Avatar billede dank Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:27 #1
Prøv at ændre:

# SNAT
$IPTABLES -t nat -A POSTROUTING -s $IPI_NET -j SNAT --to $IPE1
$IPTABLES -t nat -A POSTROUTING -s $IPI_NET -j SNAT --to $IPE2

til:

# SNAT
# ændre lige selv $LANNIC så det passer på det netkort
$IPTABLES -t nat -A POSTROUTING -s $IPI_NET -j SNAT --to $IPE1
$iptables -A FORWARD -j ACCEPT -i $LANNIC -s $IPI_NET
$IPTABLES -t nat -A POSTROUTING -s $IPI_NET -j SNAT --to $IPE2
$iptables -A FORWARD -j ACCEPT -i $LANNIC -s $IPI_NET
$iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

Jeg er ikke 100% sikker. Men hvis du har tid, kan du da lige prøve. :o)
Avatar billede dank Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:28 #2
husk lige at ændre de 2xNIC
Avatar billede duca Nybegynder
25. oktober 2002 - 09:50 #3
Fandt svaret lige da jeg havde lavet indlægget, og jeg må indrømme at du er tæt på svaret, så point er dine :) ... det var mig der havde glemt at ACCEPT på forward kæden på LAN NIC'et
Avatar billede dank Nybegynder
25. oktober 2002 - 10:07 #4
jamen godt det virker nu. og tak for point. Jeg havde luret det var noget hen i den boldgade der var problemet, men det er lidt svært(for mig :) at gennemskue andres scripts - så er det somregel lidt nemmere når man selv sidder med det, og kan afprøve med det samme.

Mvh Dank
www.iptables.1go.dk <----- lille relateret projekt med en web generator til "simple" iptables. :o)