Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
24. oktober 2002 - 11:00 Der er 54 kommentarer

Fjern komma til sidst i streng

Følgende kommando ligger i en repeat:

"<%=(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value)%> %>",

Hvordan får jeg det sidste komma fjernet?
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
24. oktober 2002 - 11:26 #1
"<%=(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value)%>",
Avatar billede medions Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:05 #2
<%
lngLength = Len(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value) -1
strStreng = Left(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value,lngLength)
%>

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:06 #3
Så kan du så udskrive din streng med:

<%
lngLength = Len(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value) -1
strStreng = Left(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value,lngLength)
Response.Write(strStreng)
%>

//>Rune
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:12 #4
Den indsætter jo ikke komma imellem alle mine records.

Den opbygges - " - sti - " - , - " - sti - " .....

Altså der skal være komma mellem alle records og komma er ikke pladseret mellem "", men udenfor "",
Avatar billede chrisrj Forsker
24. oktober 2002 - 12:34 #5
Hvis du bare skal fjerne det sidste tegn, kan du gøre sådan:

streng = "<%=(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value)%> %>",

streng = left(streng, len(streng) -1)
Avatar billede chrisrj Forsker
24. oktober 2002 - 12:35 #6
Det kan dog godt være det giver lidt problemer med ASP tegnene.
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:12 #7
Hvordan skal det stå?

<%
streng = "<%=(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value)%> %>",

streng = left(streng, len(streng) -1)
%>

Eller hvordan?
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:13 #8
Hele koden ser pt. således ud:

<script>
billeder = new Array(<%
While ((Repeat1__numRows <> 0) AND (NOT Recordset2.EOF))
%>"<%=(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value)%>", <%
  Repeat1__index=Repeat1__index+1
  Repeat1__numRows=Repeat1__numRows-1
  Recordset2.MoveNext()
Wend
%>);
tilf = Math.floor(Math.random() * billeder.length);
document.write("<td height='298' width='780' background='" + billeder[tilf] + "'>");
</script>
Avatar billede chrisrj Forsker
24. oktober 2002 - 13:14 #9
Ja, hvis man kan det, jeg er ikke sikker på om de "<%" tegn kan stå i en streng.
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:32 #10
Fungerer ikke!
Avatar billede chrisrj Forsker
24. oktober 2002 - 13:38 #11
hmm...

Prøv at skrive:

<%
streng = "'=(Recordset2.Fields.Item('tblFORSIDEBAGGRUND').Value)','"

streng = left(streng, len(streng) -1)
%>
Avatar billede chrisrj Forsker
24. oktober 2002 - 13:39 #12
og lav en response.write på den for at se resultatet...
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:42 #13
Den finder intet i min array ved den kommando.
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:46 #14
Resultatet bliver når jeg siger vis kilde:

=(Recordset2.Fields.Item('tblFORSIDEBAGGRUND').Value)','=(Recordset2.Fields.Item('tblFORSIDEBAGGRUND').Value)','=(Recordset2.Fields.Item('tblFORSIDEBAGGRUND').Value)','=(Recordset2.Fields.Item('tblFORSIDEBAGGRUND').Value)',

Hvor det burde være:
"picture1.jpg","picture2.jpg","picture3.jpg","picture4.jpg"
Avatar billede medions Nybegynder
24. oktober 2002 - 14:15 #15
Øhh hvad er det LIGE der er galt med min kode???

//>Rune
Avatar billede chrisrj Forsker
24. oktober 2002 - 14:19 #16
Dit spørgsmål var: "Hvordan får jeg det sidste komma fjernet?"

Det er det min løsning gør. At du ikke er finder noget i dit array er jo et helt andet problem.
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
24. oktober 2002 - 14:23 #17
Ja, men det skal jo alt sammen virke sammen.
Avatar billede medions Nybegynder
24. oktober 2002 - 14:28 #18
chrisrj> Øhh, min løsning var vidst den samme som din?! -Eller det mener du måske ikke?

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
24. oktober 2002 - 14:32 #19
mit_navn_er> Nej, kun ét spørgsmål pr. oprettet spørgsmål! -Det er reglerne!

//>Rune
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
24. oktober 2002 - 14:37 #20
I kan da bare få nogle flere point, hvis I kan løse mit problem!
Avatar billede medions Nybegynder
24. oktober 2002 - 14:43 #21
Altså det var det sidste komma i dit recordset du vil ha' fjernet am i right?

<%
lngLength = Len(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value) -1
strStreng = Left(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value,lngLength)
Response.Write(strStreng)
%>

Se lige om det virker, hvis ikke så sig lige til, sig hvad den kommer med at fejl, osv!

//>Rune
Avatar billede chrisrj Forsker
24. oktober 2002 - 14:49 #22
medions -> Det var henvendt til mit_navn_er. Og ja, det er da nok rigtigt, men man har jo hver sin måde at løse problemerne på. :)
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:23 #23
Den virker fint - pånær at mine records er billedefiler - billede.jpg - og din kode sletter det sidste g i jpg. Og den sætter ikke et " ind efter hver filnavn og heller ikke et komma.
Avatar billede chrisrj Forsker
24. oktober 2002 - 15:38 #24
medions -> Det som jeg har opfattet han(hun?) vil er at fjerne kommaet EFTER "

"<%=(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value)%> %>",
--------------------------------------------------------------^
Avatar billede chrisrj Forsker
24. oktober 2002 - 15:38 #25
Sådan circa... :)
Avatar billede medions Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:44 #26
chris> Det her er en fejlmeddelse:

"<%=(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value)%> %>",
--------------------------------------------------------------^

Den hentyder til at afslutningen er forkert! Man skal gøre sådan her:

<%=(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value)%> %>

I din efterligning af min gør du sådan her:
<%
streng = "'=(Recordset2.Fields.Item('tblFORSIDEBAGGRUND').Value)','"

streng = left(streng, len(streng) -1)
%>

-det er forkert, du skal gøre sådan her:

<%
streng = Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value)

streng = left(streng, len(streng) -1)
%>

//>Rune
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:02 #27
Rune det virker på samme måde som før. Jeg har fjernet det overflødige %> - forlængst!
Avatar billede chrisrj Forsker
24. oktober 2002 - 16:09 #28
mit_navn_er ->underskyld jeg spammer...

medions -> den "fejlmeddelse" er ikke en fejlmeddelse, det var bare et forsøg på at vise hvilket tegn "mit_navn_er" ville have fjernet....

Og desuden har jeg aldeles ikke lavet en "efterligning" af dit forslag!

Det er taget fra min egen kode!
Avatar billede medions Nybegynder
24. oktober 2002 - 23:21 #29
chrisrj> Jeg undskylder, jeg formulerede mig forkert, hvad jeg alt i alt mener er bare at din kode er virkemæssigt den samme som min!

mit_navn_er> Øhh, du er nødt til at forklare lidt hvad det er der præcist er galt nu! -for jeg forstår dig ik' længere!

//>Rune
Avatar billede chrisrj Forsker
24. oktober 2002 - 23:34 #30
medions -> ok, så trækker jeg mine udråbstegn tilbage. ;)
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
25. oktober 2002 - 08:03 #31
Koden skal se således ud:

<script>
billeder = new Array("billede1.jpg","billede2.jpg","billede3.jpg");
tilf = Math.floor(Math.random() * billeder.length);
document.write("<td height='298' width='780' background='" + billeder[tilf] + "'>");
</script>

Men det jeg kan få den til er:

<script>
billeder = new Array("billede1.jpg","billede2.jpg","billede3.jpg",);
tilf = Math.floor(Math.random() * billeder.length);
document.write("<td height='298' width='780' background='" + billeder[tilf] + "'>");
</script>

Kommaet til sidst i new array skal fjernes.

De kode jeg har brugt til det sidst resultat ser således ud:

<script>
billeder = new Array(<%
While ((Repeat1__numRows <> 0) AND (NOT Recordset2.EOF))
%>"<%=(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value)%>", <%
  Repeat1__index=Repeat1__index+1
  Repeat1__numRows=Repeat1__numRows-1
  Recordset2.MoveNext()
Wend
%>);
tilf = Math.floor(Math.random() * billeder.length);
document.write("<td height='298' width='780' background='" + billeder[tilf] + "'>");
</script>
Avatar billede chrisrj Forsker
25. oktober 2002 - 09:38 #32
Hvis jeg var dig, ville jeg først ligge billederne ind i en streng og derefter udskrive den streng.
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
25. oktober 2002 - 09:41 #33
Hvordan?
Avatar billede chrisrj Forsker
25. oktober 2002 - 10:07 #34
noget i stil med:

streng = billede1 + billede2 + billede3 ... ovs. ovs.

eller hvis du kører i en løkke:

streng = ""
i = 1
do while etellerandet

streng = streng + billede & i

loop

det virker sikkert ikke hvis copy/paste'r det, men det er på den måde det gøres. :)
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
25. oktober 2002 - 10:11 #35
Nu er jeg ikke så stærk i det med strenge - så jeg vil gerne have et fuldt eksempel på hvordan jeg skal sætte det ind?
Avatar billede chrisrj Forsker
25. oktober 2002 - 10:12 #36
så må du vise noget mere kode - bla. der hvor du conneter til dv'en
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
25. oktober 2002 - 10:16 #37
Jeg mener blot skal det sættes ind med <% %> og skal det ligge i head eller inden i koden.

<%
Dim Recordset2__MMColParam
Recordset2__MMColParam = "1"
If (Request.QueryString("VIRKSOMHED") <> "") Then
  Recordset2__MMColParam = Request.QueryString("VIRKSOMHED")
End If
%>
<%
Dim Recordset2
Dim Recordset2_numRows

Set Recordset2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Recordset2.ActiveConnection = MM_cforsidecontent_STRING
Recordset2.Source = "SELECT * FROM tblFORSIDEBAGGRUND WHERE tblVIRKSOMHED = '" + Replace(Recordset2__MMColParam, "'", "''") + "'"
Recordset2.CursorType = 0
Recordset2.CursorLocation = 2
Recordset2.LockType = 1
Recordset2.Open()

Recordset2_numRows = 0
%>
Avatar billede chrisrj Forsker
25. oktober 2002 - 10:50 #38
jeg kan ikke liige gennemskue din kode, og jeg har desværre ikke tid til at sætte mig ind i den - ikke før næste uge. Beklager!! :(
Avatar billede medions Nybegynder
25. oktober 2002 - 15:15 #39
Det der er ihvertfald ikke hele koden, jeg er nødt til at ha' det hele!

//>Rune
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
28. oktober 2002 - 09:29 #40
<SCRIPT>
img = new Image;

function changeImg(imgName, target) {
  img.src = imgName;
  document[target].src = img.src;
}

</SCRIPT>
Avatar billede medions Nybegynder
28. oktober 2002 - 14:36 #41
?
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
28. oktober 2002 - 14:41 #42
Det er det eneste jeg kunne forstille mig jeg mangler, at vise af de relevante koder.
Avatar billede medions Nybegynder
28. oktober 2002 - 14:50 #43
Jamen i den her kode har du jo overhovedet ikke ngoet med komma at gøre!

<%
Dim Recordset2__MMColParam
Recordset2__MMColParam = "1"
If (Request.QueryString("VIRKSOMHED") <> "") Then
  Recordset2__MMColParam = Request.QueryString("VIRKSOMHED")
End If
%>
<%
Dim Recordset2
Dim Recordset2_numRows

Set Recordset2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Recordset2.ActiveConnection = MM_cforsidecontent_STRING
Recordset2.Source = "SELECT * FROM tblFORSIDEBAGGRUND WHERE tblVIRKSOMHED = '" + Replace(Recordset2__MMColParam, "'", "''") + "'"
Recordset2.CursorType = 0
Recordset2.CursorLocation = 2
Recordset2.LockType = 1
Recordset2.Open()

Recordset2_numRows = 0
%>

//>Rune
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
28. oktober 2002 - 15:03 #44
I min kommentar 25/10-2002 08:03:24 kan du se alle de koder jeg mener der skal bruges. Og som styrer det.

Ex. 1 er hvordan det skal se ud.

Ex. 2 er hvordan det ser ud.

og Ex. 3 er koden jeg har brugt til at få resultatet i Ex. 2
Avatar billede medions Nybegynder
28. oktober 2002 - 15:14 #45
Ok, der hvor du får et komma for meget! -Prøv lige at giv mig det!

//>Rune
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
28. oktober 2002 - 15:19 #46
Øverste eksempel er det der står i kildekoderne. Nederste eksempel er den kode du bad om.

<script>
billeder = new Array("billede1.jpg","billede2.jpg","billede3.jpg",);
tilf = Math.floor(Math.random() * billeder.length);
document.write("<td height='298' width='780' background='" + billeder[tilf] + "'>");
</script>

Kommaet til sidst i new array skal fjernes.

De kode jeg har brugt til det sidst resultat ser således ud:

<script>
billeder = new Array(<%
While ((Repeat1__numRows <> 0) AND (NOT Recordset2.EOF))
%>"<%=(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value)%>", <%
  Repeat1__index=Repeat1__index+1
  Repeat1__numRows=Repeat1__numRows-1
  Recordset2.MoveNext()
Wend
%>);
tilf = Math.floor(Math.random() * billeder.length);
document.write("<td height='298' width='780' background='" + billeder[tilf] + "'>");
</script>
Avatar billede medions Nybegynder
28. oktober 2002 - 23:18 #47
<%
  lngLength = Len(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value)-1
  strConverted = Left(Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value,lngLength)
%>
<script>
billeder = new Array(<%
While ((Repeat1__numRows <> 0) AND (NOT Recordset2.EOF))
%>"<%= strConverted %>", <%
  Repeat1__index=Repeat1__index+1
  Repeat1__numRows=Repeat1__numRows-1
  Recordset2.MoveNext()
Wend
%>);
tilf = Math.floor(Math.random() * billeder.length);
document.write("<td height='298' width='780' background='" + billeder[tilf] + "'>");
</script>

Prøv lige med denne!

//>Rune
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:20 #48
Dette er resultatet. Det sidste komma er ikke væk!

<script>
billeder = new Array("engros1.jp", "engros1.jp", "engros1.jp", "engros1.jp", );
tilf = Math.floor(Math.random() * billeder.length);
document.write("<td height='298' width='780' background='" + billeder[tilf] + "'>");
</script>
Avatar billede medions Nybegynder
29. oktober 2002 - 15:38 #49
*G* Ok, så prøver vi lige med denne:

<%
strPics = ""
While NOT Recordset2.EOF
    strPics = strPics & """ Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value) & ""","
  Recordset2.MoveNext()
Wend

    lngLength = Len(Pics) -1
    strPics = Left(strPics, lngLength)
%>

<script>
    billeder = new Array(<%= strPics %>);
    tilf = Math.floor(Math.random() * billeder.length);
    document.write("<td height='298' width='780' background='" + billeder[tilf] + "'>");
</script>

//>Rune
Avatar billede mit_navn_er Nybegynder
30. oktober 2002 - 08:12 #50
Virker ikke! Den brokker sig over tblFORSIDEBAGGRUND i 3. linje. Pg.a. "erne.
Avatar billede chrisrj Forsker
30. oktober 2002 - 09:47 #51
Prøv at bruge ' istadet for "
Avatar billede medions Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:43 #52
<%
strPics = ""
While NOT Recordset2.EOF
    strPics = strPics & """" Recordset2.Fields.Item("tblFORSIDEBAGGRUND").Value) & """","
  Recordset2.MoveNext()
Wend

    lngLength = Len(Pics) -1
    strPics = Left(strPics, lngLength)
%>

<script>
    billeder = new Array(<%= strPics %>);
    tilf = Math.floor(Math.random() * billeder.length);
    document.write("<td height='298' width='780' background='" + billeder[tilf] + "'>");
</script>

prøv nu!

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
20. januar 2003 - 13:48 #53
???
Avatar billede chrisrj Forsker
28. oktober 2003 - 14:07 #54
Er det ikke på tide at afslutte dette spg???