Avatar billede el_fredo Praktikant
24. oktober 2002 - 09:13 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Password og bibeholdelse af status som logget på

Jeg har arbejdet en lille smule med jsp, og har oprettet en database, hvor de enkelte brugere har registreret brugernavn og password. Jeg har lavet en metode i java der kontrollerer hvorvidt der er indtastet korrekt brugernavn og password, men hvordan sørger man for, at brugeren bibeholder sin status som logget ind, når han en gang har indtastet korrekt brugernavn & password? Jeg har hørt om de hersens scopes i jsp, men kan det bruges her, og hvis så, hvordan? Databasen er forresten MySQL. Det skal gerne være sådan, at hver gang man bevæger sig fra et sted til et andet, så checkes der hele tiden, om brugeren har rettigheder til at se siden. Eventuelt med en variabel, hvis det kan lade sig gøre.
Avatar billede disky Nybegynder
24. oktober 2002 - 09:22 #1
Du laver en klasse som du loader på denne måde:
<jsp:useBean id="DITobjektNAVN" class="KLASSEnavn" scope="session"/>

Ret DITobjektNAVN og KLASSEnavn til så de passer til dig.

scope="session" betyder at objekt eksisterer så længe brugerens session er gyldig.

Du loader så denne bean på alle sider der kræves username/password til,

Så kalder du f.eks. metodern .checkStatus() på alle sider også, hvis den fejlen skal brugeren redirectes til login siden.
Avatar billede caspermadsen Nybegynder
24. oktober 2002 - 09:24 #2
Det kan lade sige gøre hvis du laver en såkaldt session variable.

F.eks.
session.setAttribute("username", "hugo");

I dine jsp'ere kan du så bruge:

if (session.getAttribute("username")!=null) {
  // logget ind
} else {
  // ikke logget ind
}

Der findes 1 session pr. user, så den er ideel til at gemme username, login status etc.

MVH Casper
Avatar billede r9 Nybegynder
24. oktober 2002 - 09:25 #3
Bruge scope = session

på dit Session object kan du skrive:

Boolean loggetInd =  new Boolean(false);
session.setAttribute("status", loggetInd);
//nu har du en attribut der hedder "status" som indeholder false.
//Den attribut kan bruges så længe din session lever.

//og på alle dine sider kan du tjekke på atributter således
Boolean status = (Boolean)session.getAttribute("status");
Avatar billede el_fredo Praktikant
24. oktober 2002 - 09:30 #4
Ok. Jeg tester lige. Tak for den hurtige hjælp.