Avatar billede matanaka Nybegynder
23. oktober 2002 - 22:37 Der er 4 kommentarer

Hjælp

Hejsa

Jeg sidder og er ved at blive helt tosset i hovedet...

Case: Jeg har startet mit eget firma op med salg af fisk til private, erhverv og eksport til sverige

- pt. foregår regnskab på den gode gamle metode med klade osv...

Jeg er ved at lave et site med mulighed for handel for private og erhverv med betaling osv... og alle de finktioner der høre til et godt buisness grundlad

Jeg har lavet sitet med mysql og ms sql database og vil have sitet til at køre 100 % online medhensyn til alt handel

Probs.. er bare at jeg er ved at lave mit admin modul til at styre sitet nu, og synes at det begynder at blive rimelig omfattende at lave et alla erp økonomi program online.

Derfor har jeg været rundt og lure markdet og fundet forskellige øko programmer... Men synes ikke jeg kan finde nogle der kan connect til en database på Internettet, da min database skal være online på en stabil linie...Det havde været noget nemmer med en fast linie til at hoste database selv osv... Men pga... manglende mulighed for hurtig forbindelse kan jeg godt droppe denne tanke...

Ved ikke lige hvad jeg skal vælge om jeg skal lave mit admin modul færdig, hvilket jeg selv brænder for da, jeg synes mange øko programmer er alt for spækket med unødig funktioner der bare forviere mere

Venlig Hilsen

matanaka

Nogle der har gode ider til min probs stilling
Avatar billede bgcdk Nybegynder
29. oktober 2002 - 10:48 #1
Hej matanaka.

Jeg synes det er meget flot, at du brænder så meget for selv at lave de hele fra bunden af, men måske skulle du tænke lidt anderledes!

Navision C5 har funktioner til e-handel, hvor hele systemet er bygget op omkring den database, som C5 arbejder i. Det er rigtigt, at der i C5 også er mange funktioner, som du ikke har behov for, men alligevel synes jeg du skal overveje denne løsning.

Du er sikkert meget god til programmering, men alt hvad der kræves ifølge Bogføringsloven m.v. har C5 indbygget som standard. Du kan i stedet koncentrere dig om det vigtige - få data i systemet og gøre det klar til e-handel.

Du kan også bruge Navision C5 til alene det administrative. De informationer som skal bruges i dit ERP-system kan importeres via en "standopsat" e-mail. På denne måde kan du overføre bestillinger m.v. fra dit eget system til C5. Check lige mulighederne på Navisions side.

Hvad synes du om den idé?

Venlig hilsen

bgcdk
Avatar billede matanaka Nybegynder
29. oktober 2002 - 11:38 #2
hejsa har selv tænkt på det med at lave en mssql databae på nettet og gemme ordre i databasen og sende en ordre via mail direkte til concord. Men probs er at jeg gerne vil kunne styre det online

eks..

har jeg lavet mit ordre modul sådan at jeg kan godkende, slette, afvis, tilbageholde osv..

så kan kunden login via sin kundeprofil som rummer mange faciliteter og se status... det bliver jo dobbelt arbejde hvis jeg skal download mailen og smide den i concord og styre ordre derfra og senere i min admin modul på nettet ændre status der... Ville gerne kunne connect til en database på nette med concord og hente sidste nye data og ligeledes uploade de ændringer jeg laver...

Men helt sikker jeg skal have noget erp der virker... godt.. da ordrene vælter ind uden hjemesiden er kommet op og køre i nu

Har kikket lidt på winfinans og evt.... deres leje en database og connect fra en klient til denne database... men synes winfinans er meget uuuuuuuuuoverskueligt at gøre sig klog på og samtidig flette min db sammen med.

Den optimale løsning ville være at have egen webserver stående og og ordre røg direkte ind i mit erp progz.. Men kan ikke få en forbidelse der er hrtig nom - og sitet kommer til at have omkirng 500 besøgende om dagen mindst så kan jeg godt droppe denne tanke
Avatar billede bgcdk Nybegynder
29. oktober 2002 - 12:00 #3
Hej matanaka.

Forslag 1: Lav alle transaktioner i din mssql-database, indtil du har hele ordren på plads. Lav batch-kørsel, hvor du så overfører "færdige" ordrer til dit ERP, og styr bogføring af fakturaer/betalinger herfra.

Forslag 2: Drop din nuværende ide med egenudvikling, og brug den standardfunktion, som virker i C5. Det er den mest barske besked, men jeg tror det vil hjælpe dig mest fremover, for hvis du skal drive denne forretning, får du vist nok at gøre med at passe de daglige ting. Så synes jeg at tiden er for sparsom til også selv at skulle udvikle systemerne fra grunden af.

Jeg er sikker på, at du kan finde en lokal leverandør af Navision C5, som gerne vil demonstrere systemet/mulighederne for dig. Lad denne leverandør hjælpe dig med generelle opsætninger og så brug dit krudt på at få data lagt i systemet.

Jeg har set det demonstreret for et par år siden, og på det tidspunkt var der mulighed for at både køber og sælger kunne se status på ordren. Umiddelbart tror jeg det er den rigtige løsning for dig.

Mvn

bgcdk
Avatar billede bgcdk Nybegynder
08. november 2002 - 14:51 #4
Hej matanaka.

Går forretningen godt nok? Har du set på funktionerne i C5, eller hvordan har du løst problemet?

Mvh

bgcdk