Avatar billede titwenty Nybegynder
23. oktober 2002 - 20:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan detecter man java ?

Jeg er ikke så velbevandret i java (faktisk slet ikke), så jeg bruger nogle købte java-appletts.

Jeg er imidlertid opmærksom på, at nogen (af en eller anden årsag) ikke har eller ønsker java installeret og derfor fungerer siderne ikke optimalt.

Spørgsmål er da:

Hvordan kan man detecte om den besøgende kan se java i sin browser (IE, Netscape og Opera er prioriteret) ?

Kan nogen hjælpe med det bliver jeg meget glad.

Hilsen
Thomas
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2002 - 20:41 #1
Det er faktisk ikke et Java spørgsmål.

Fordi hvis de ikke kan køre Java, så kan de heller
ikke køre checket.

Du har nok mere brug for noget JavaScript som kan
udtale sig om, hvorvidt Java applets kan køres.

Og det aner jeg ikke om JavaScript kan.
Avatar billede soreno Praktikant
23. oktober 2002 - 21:12 #2
generelt findes der 2 slags java til browsere. suns officielle og ms' hjemmebryg.

desværre forholder det sig sådan at ms' hjemmebryg er installeret på langt de fleste (Windows)maskiner. ms' har været så usmarte at bryde kompabilitet med sun's java til stor gene for brugeren. det betyder i praksis, pga. forlig mellem ms og sun, at ms' java er version 1.1.7 og sun's java er 1.4.1 - det er ca. 5 år gammel teknologi som ligger i ms' java iforhold til sun's

generelt tror de fleste brugere at java er java, men det er jo langt fra sandheden. bla. derfor er der ikke stor tilslutning fra brugerens side til at hente en ny version af sun's java. egentlig lidt mystisk når man tænker på at de fleste ikke har noget imod at hente et flash plugin..

et andet irriterende elemet ved ms' java er at en del netbanker udlukkende udvikler til denne jvm (java virtual machine), hvilket betyder at netbank ikke virker hvis man bruger suns' java (muligvis kunne man installere en ældre version af sun's java, men hvorfor dog downgrade for at bruge banken).

dette indlæg er ikke direkte relateret til dit spørgsmål, men siden du nu skriver "Jeg er ikke så velbevandret i java (faktisk slet ikke)" synes jeg lige du skulle have lidt info.
Avatar billede titwenty Nybegynder
23. oktober 2002 - 21:20 #3
Tak for den baggrundsinformasjon - den var ganske brugbar.

Jeg er klar over at der er forskel på scripts og java som sådan og jeg forstår heller ikke hvorfor folk ikke vil downloade den plugin som kræves (kan det mon have noget at gøre med at Win XP ikke understøtter download af denne på piratversioner længere ?? (den er i SP1).

Jeg havde bare et håb om at jer som programerer java også havde en idé til hvordan man kan detecte denne om man så vil vælge at køre sine applets eller ej.
Avatar billede soreno Praktikant
23. oktober 2002 - 21:46 #4
jeg stødte engang ind på et par indlæg i debatten hos slashdot som egentlig er ret sigende:

*-----
The typical argument for "MS Killed Java" is not that Java died because it was not included in Windows, but rather because it was included in a crippled way that misrepresented the language.

It would be the equivalent of Microsoft giving away a Linux distribution "MS Linux" that crashes often, doesn't run most of the GNU programs (gcc included), has a different set of C libraries with their own quirks, and uses a really old version of Gnome as a fixed, non-configurable GUI.

Then everyone would say "I tried Linux, it came with Windows, but it sucks" and it would take a lengthy, unwanted explanation to let them know that their "free Linux" was crippled. Even then most will never try it again.

It's not clear that MS killed Java on the client. In my opinion, Java was not ready for the client and therefore it killed itself with the Applet hype.

But that doesn't mean shooting a man dying of cancer is not a crime.

*-----
The whole MS/Sun Java fight is little more than two children fighting over a toy and smashing the toy in the process. This works out okay for MS, cuz they have a lot more toys in their box than Sun does. They'll just go play with .net for awhile while Sun sobs and whines in a corner.
Avatar billede karsten2004 Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:24 #5
Jeg tror artiklen her kan give dig et svar - specielt afsnittet "Sniffing for the Virtual Machine Version".
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dndetect/html/sniffing.asp
Ellers var det jo en mulighed med et link nedenunder appletten for at få en anden side uden applets ?
Avatar billede gybel Nybegynder
25. oktober 2002 - 17:59 #6
Tja.. Som de andre skriver så kan man kun afvikle applets hvis klienten har installeret java. Derimod kan man med en applet se hvilken version klienten benytter (om java-fortolkeren er fra sun eller MS)
Du kan så evt. med et javascript kontrollere om brugeren har java installeret og derefter afvikle den applet der tjekker java version.

import com.ms.util.SystemVersionManager;
import java.applet.Applet;
import java.awt.Graphics;
import java.util.Properties;

public class JavaTest extends Applet
{

    public void paint(Graphics g)
    {
        g.drawString("Hvad er din JVM version??.. Se herunder", 10, 10);
        g.drawString("Fra: " + System.getProperty("java.vendor"), 10, 40);
        g.drawString("Versions nr: " + System.getProperty("java.version") + "  Build: " + getMicrosoftBuildInfo(), 10, 55);
    }

    public JavaTest()
    {
    }

    private String getMicrosoftBuildInfo()
    {
        try
        {
            if(Class.forName("com.ms.util.SystemVersionManager") != null)
            {
                Properties properties = SystemVersionManager.getVMVersion();
                return properties.getProperty("MajorVersion") + "." +    properties.getProperty("MinorVersion") + "." + properties.getProperty("BuildIncrement");
            }
        catch(Exception e) { }
        return "FEJL";
    }