Avatar billede garma Nybegynder
22. oktober 2002 - 21:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Afdrag

"Ydelse" beregner ydelsen på en annuiete.
"Rydelse" beregneer renten på en annuietet.
Afdrag er som bekendt Ydelse - Rydelse.
"Hydelse skulle være = med afdrag.
Men hvorfor er Hydelse ikke = med Ydelse-Rydelse?
Avatar billede klud Praktikant
22. oktober 2002 - 22:01 #1
Hva r det dog for noget mærkeligt sludder.

Du har ret at Ydelse består af afdrag+rente.

'Forstår ikke resten er det excel eller.....
Du skal nok indtast hvilken termin du vil finde afdraget på,,, for på et annuitets lån, er afdraget jo forskelligt hver termin.... hvorimod på serielån er afdraget det samme hver gang... men ydelsen forandres.
Avatar billede garma Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:12 #2
Ja nu er der altså ikke tale om noget sludder; men tværtimod et problem!
Lad mig stille spørgsmålet på en anden måde!
Med hvilken formel beregner man afdraget på en ydelse?
Og her er det så at problemet kommer - Hydelse skulle beregne afdragen; men når man regner efter, som ovenfor anført, er resultatet forkert - var det bedre?
Avatar billede jkrons Professor
22. oktober 2002 - 22:18 #3
I min version af Excel fungerer det nu meget godt. Se fx

=YDELSE(5%;10;100000)      12.950,46
=R.YDELSE(5%;10;10;100000)    616,69
=H.YDELSE(5%;10;10;100000)  12.333,77

Altså H.ydelse er netop = ydelse - r.ydelse.

Husker du at beregne R.ydelse og H.ydelse for samme periode?
Avatar billede martin_moth Mester
23. oktober 2002 - 09:36 #4
Man kan også bare bruge den lille blå formelsamlings afsnit om annuitetslån, hvis man ikke kan hitte ud af excels indbyggede funktioner - værsgod:

K = K_0 * (1 + r)^n            (fremskrivning)
A = b * ( (1 + r)^n -1 ) / r    (opsparing)
y = G * r / (1 - (1 + r)^-n)    (lån)

K_O = Startkapital
r = Rentefod
n = antal terminsbetalinger
K = kapital efter n terminsindbetalinger
y = terminsydelse
A = kapital efter sidste indbetaling
b = terminsindbetaling
G = hovedstol

Så er det bare at taste dem ind - så behøver man ikke være utryk ved hvad det egentligt er at excel regner ud :o)
Avatar billede jkrons Professor
23. oktober 2002 - 09:41 #5
garma -> Fik du løst dit problem?

martin moth -> Jo, men hvorfor bruge tid på formler, når Excel har indbyggede funktioner, der virker :-)
Avatar billede martin_moth Mester
23. oktober 2002 - 10:28 #6
jkrons -> Jo, helt enig, men når de indbyggede funktioner nu åbenbart giver problemer -  så er det måske rart med en kendt formel, så man kan se og forstå hvad der sker ;o)
Avatar billede garma Nybegynder
23. oktober 2002 - 15:49 #7
Ja nu virker det! Underligt jeg har brugt timer; mon bare det krævede lidt tålmodighed i en stille stund. martin_moth tak for henvisningen; men burde jeg eje den lille blå formelsamling?
Avatar billede jkrons Professor
23. oktober 2002 - 16:43 #8
Tak for point!
Avatar billede martin_moth Mester
23. oktober 2002 - 17:26 #9
> garma: Ja, i folkeskolen fik du en lille blå formelsamling - den har du da ikke smidt væk? ;-)
Avatar billede pdni Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:01 #10
Har du brug for et regneark med beregning af ydelse ud fra lånestørrelse, rente og løbetid?
Jeg har et ark, som du kan få, hvis du oplyser adresse.