Avatar billede billeschou Nybegynder
22. oktober 2002 - 21:37 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

biosproblem?

Hej, jeg har i løbet af de sidste par uger købt diverse løsdele med henblik på at samle en pc fra bunden af. Nu har jeg så monteret bundkortet, ddr-ram, cpu, shim, køler og blæsere (+ grafikkort, harddisk og lydkort) i kabinettet. Power LED'en lyser på bundkortet når pc'en er i standby. Mit problem opstår når jeg tænder for pc'en: dels skal jeg holde power-knappen inde et par sekunder (ellers slukker pc'en med det samme igen). Dels er der ingen bip under opstart og skærmen får aldrig strøm.
Jeg har vendt kablet til pc speaker begge veje - ingen forskel (hdd lampen lyser forresten heller ikke). Jeg har taget ram'en (kingston) ud og sat den i igen et par gange. Også uden resultat

Som jeg ser det er der to mulige forklaringer: enten er ram-klodsen defekt eller også er bios'en defekt/ikke monteret ordentligt.

Bios'en er en AMD Athlon XP 2200+, bundkortet er et ASUS A7V8X.

Jeg har to spørgsmål:
1. Hvad er den mest sandsynlige årsag til mit problem (vurderet på baggrund af facts)?
2. Er det muligt at undersøge om bios'en er defekt uden at udskifte den?
Avatar billede nameless Nybegynder
22. oktober 2002 - 21:51 #1
Jeg ville skyde på at noget ikke sidder rigtigt på*fast...
Du kan tjekke dine ram og din BIOS ved fx. at bytte ram med en ven og se om hvilken af de 2 kan starte. og på dne måde tjekker du også BIOS for hvis din ikke kan starte med hans/hendes (som i ved virker) er det enten BIOS elelr noget der ikke sider rigtigt ;D
Avatar billede billeschou Nybegynder
22. oktober 2002 - 21:56 #2
det er selvfølgelig rigtigt, men det bekymrer mig at der ikke kommer så meget som et eneste bip under opstart. Det "skal" der da være mig bekendt
Avatar billede nameless Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:26 #3
Ja, nu du siger det. Tror du gør  klogest i samle den igen, eller få den tjekke hos en IT handler. Kan godt ske det måske kommer til at koste, men det er da bedre end at den ikke virker og du slet ikke ved hvorfor... ;(
Avatar billede amd Nybegynder
23. oktober 2002 - 14:31 #4
Grunden til din led i kab fronten ikke lyser er nok, at du har vendt ledningerne forkert.
Der kan kun gå strøm igennem en diode en vej:o)
Avatar billede billeschou Nybegynder
23. oktober 2002 - 18:51 #5
eller også er det fordi hd'en aldrig kommer i sving :o)
Avatar billede billeschou Nybegynder
23. oktober 2002 - 23:19 #6
jeg har surfet lidt rundt for at undersøge muligheden for at få den efterset hos en computerforhandler. Så vidt jeg kan se, kræver alle butikker at hele computeren skal være købt i den pågældende forretning og at man kan fremvise en faktura. Det kan jeg ikke bruge til noget, da min er samlet af dele købt forskellige steder. Findes der virkelig ikke forretninger der undersøger revl og krat (i København)? Ved godt at det ligger udenfor det oprindelige spørgsmål...
Avatar billede starknight.dk Nybegynder
24. oktober 2002 - 02:23 #7
Jeg har haft et lignende problem.. dog bippede BIOS i protest men grunden til den ikke ville starte op var at skærmkortet (AGP kort) sad lidt skævt i sin sokkel. Hvis jeg var dig så ville jeg splitte den ad fuldstændigt og prøve at starte den op kun med grafikkortet/cpu/ram og starter den op der så kan du prøve at sætte et kort mere i ad gangen for at se hvor fejlen evt. er..
en anden ting du kan gøre er at tage den coppershim helt væk fra cpu'en (ville ikke være det første tilfælde at denne er årsag til lidt problemer, og taler faktisk af erfaring)
en ting mere er så at du nok skulle tjekke samtlige jumpere efter om de sidder korrekt iht det du har (cpu/ram hastighed, dog er de fleste bundkort i dag jo jumperfree så det er tvivlsomt fejlen ligger der.. men man ved jo snart aldrig med hardware nu om dage)
Hvis den ikke starter op til trods for du har tjekket alt ovenstående vil jeg gætte på at cpu'en har fået en skade (tvivler da du jo har brugt en shim hvilket minimerer chancen for "knækkede hjørner" meget kraftigt men tjek hellere efter alligevel for en sikkerheds skyld)

ang. spørgsmålet om der er nogen forretninger der kan kigge på din pc tror jeg faktisk at du nok hellere skal finde en kammerat der ved noget om det til lige at hjælpe dig med din pc eller noget. Det andet ville ende med at koste det hvide ud af øjnene.
Hvis du ellers insisterer på at snakke med en forhandler så prøv HK-Automation som har adressen Strandboulevarden 149 st. tv. 2100 København Ø
Telefon 35 26 89 35
han plejer at være til at snakke med. (jeg kan så ikke give nogen desideret garanti for at han vil hjælpe. men det er vel forsøget værd).

Håber du finder ud af noget og får pc'en op at køre..

Starknight.dk!
Avatar billede billeschou Nybegynder
09. oktober 2003 - 13:14 #8
starknight -> lægger du et svar?
Avatar billede starknight.dk Nybegynder
11. oktober 2003 - 00:46 #9
jep