Avatar billede encorez Nybegynder
22. oktober 2002 - 18:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

unclude()

Hvis man sender den url: ddd.php?valgt=test til siden ddd.php, har jeg ikke noget problem med at få fat i variablen valgt med $HTTP_GET_VARS[valgt].

Men jeg har problemer med at hvis jeg i siden ddd.php bruger include("enandenside.php"). Hvis enandenside.php prøver at få fat i variablen valgt, så kan den ikke det. Kan det overhovedet lade sig gøre eller gør jeg noget forkert.

Mvh. Simon
Avatar billede encorez Nybegynder
22. oktober 2002 - 18:56 #1
det hele handler selvfølgelig om INCLUDE og ikke unclude
Avatar billede 2989 Nybegynder
22. oktober 2002 - 18:57 #2
prøv at bruge $_GET['valgt'] istedet
Avatar billede encorez Nybegynder
22. oktober 2002 - 19:10 #3
har lige prøvet, den duer ikke, desværre.
Faktisk virker _GET eller ikke istedet for HTTP_GET_VARS på hovedsiden ddd.php, kun HTTP_GET_VARS.
Andre foreslag
Avatar billede 2989 Nybegynder
22. oktober 2002 - 19:23 #4
hvilken version af php bruger du ?
Avatar billede encorez Nybegynder
22. oktober 2002 - 19:24 #5
4.0.2 eller sådan noget.
Men min globalregister = off, fra min udbyder, så jeg bliver nødt til at bruge HTTP_GET/POST_VARS
Avatar billede tipsen Nybegynder
22. oktober 2002 - 20:35 #6
Umiddelbart skulle variablen $valgt være lige så kendt i enandenside.php som den er i ddd.php - men den vil ikke umiddelbart være tilgængelig i funktioner i enandenside.php - ligesom den ikke vil være det i en funktion i ddd.php!
Avatar billede encorez Nybegynder
22. oktober 2002 - 20:48 #7
aha, det er nok det så, for det er netop en funktion i enandenside.php som forsøges at blive kaldt fra ddd.php. Det er faktisk min fejl. Men det er ikke include der bliver i dette tilfælde. Det er require() der benyttes i toppen af ddd.php.
Vil det sige at en funktion ikke kan få fat i variablen valgt?
Avatar billede tipsen Nybegynder
22. oktober 2002 - 20:58 #8
så skal du gøre den global! - øjeblik!
Avatar billede tipsen Nybegynder
22. oktober 2002 - 21:00 #9
Læs følgende: http://dk.php.net/manual/en/language.variables.scope.php

Kig specielt på eksemplet:

<?php
$a = 1;
$b = 2;

function Sum() {
    global $a, $b;
    $b = $a + $b;
}
Sum();
echo $b;
?>
Avatar billede encorez Nybegynder
24. juli 2003 - 22:59 #10
tipsen ->læg et svar
Avatar billede tipsen Nybegynder
24. juli 2003 - 23:03 #11
long time ago... - det er forøvrigt ikke en pæn løsning med (unødvendige) globale variable, men det har du nok også lært i mellemtiden...
Avatar billede encorez Nybegynder
24. juli 2003 - 23:08 #12
det har jeg jo. Og jeg har også løst det på en anden måde :)