Avatar billede soepro Nybegynder
21. juli 1999 - 22:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Adgang til parallel-porten fra f.eks. C++ Builder

Hvordan får jeg adgang til direkte at styre parallel-portens data-register ? Jeg har behov for både at sætte og læse signaler. (Peek og Poke, samt outp/inp kender jeg allerede - men er det den rette løsning.)
Avatar billede butthead Nybegynder
29. august 1999 - 03:08 #1
Hvis du ikke har fået løst problemet selv :

Skal du bruge en Header fil eller en DLL ??

Jeg ved ikke om der er nogen rigtig forskel på Peek/Poke & Inp/Outp !!

Hvis du kan brugen en header fil kan jeg da godt strikke en sammen til dig !!

Butthead        butthead@email.dk
Avatar billede soepro Nybegynder
30. august 1999 - 09:16 #2
Inp og Outp findes ikke i C++ Builder, fordi man under Windows 95 kun kan få eksklusiv adgang til porten via en driver (VxD) - som i sig selv er en hel videnskab at skrive.

Mit behov drejer sig om at styre noget elektronik via parallel-porten, og der vil derfor givetvis ikke være andre programmer, der forsøger at komme til porten mens jeg bruger den. Jeg har derfor lavet følgende løsning:

int inp(int portAddr)
{
  unsigned char portData;
  asm
    cli
    mov dx, portAddr
    in dx, al
    mov portData, al
    sti
  end;
  return portData;
}
int outp(int portAddr, unsigned char portData)
{
  asm
    cli
    mov dx, portAddr
    mov al, portData
    out  dx,al
    sti
  end;
  return inp(portAddr);
}

Ved at forbinde f.eks. ben 3 (data bit 2) og ben 20 (signal ground), kan jeg få en lysdiode til at lyse ved at lave 'outp(0x378, 0xFF)' og slukke den igen vha. 'outp(0x378,0x00)' - og det virker fint til mit formål.

Tak til alle der forsøgte at finde et svar til mig.
Avatar billede butthead Nybegynder
30. august 1999 - 16:08 #3
Vil du så ikke have adgang til de forskellige Registre i Parallel porten ??

Butthead
Avatar billede soepro Nybegynder
31. august 1999 - 08:55 #4
Jo da, gerne. Jeg antog blot at 0x378 var data-bits, 0x379 input bits til f.eks. !PE, !SELECT osv. Hvis du har en direkte mapping, vil jeg meget gerne have den.
Avatar billede butthead Nybegynder
02. september 1999 - 21:22 #5
Jeg har Det til at stå i en bog et sted !!!
Jeg kan sende det til dig via E-Mail, skal lige finde det !! Ved hvilken bog det står i !!
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2000 - 17:45 #6
kan du  ikke sende det til mig??

michael.christiansen@skolekom.dk