Avatar billede lasse_hyldal Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:07 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kørsel af program indeni andet program.

Kan man køre indefra et andet program. Vi forestiller os noget lignende det her:
if(brugernavn=1){./lager} //her kører man programmet lager.c
else {./klient} //her kører man programmet klient

vi forudsætter selvfølgelig at programmerne er kompileret.
Hvordan kan man gøre dette?
Avatar billede soreno Praktikant
22. oktober 2002 - 10:11 #1
(forudsat at du snakker om kørsel af eksekverbare filer) eks. med system:
#include <stdlib.h>

int main(int argc, char **argv)
{
  int brugernavn = 112;
  if(brugernavn == 112)
    system("notepad.exe");
  else
    system("regedit.exe");

  return 0;
}
Avatar billede lasse_hyldal Nybegynder
22. oktober 2002 - 11:36 #2
Vi vil gerne køre c-filer. Kan man det, eller kan man lave dem om til exe-filer?
Avatar billede kamikaze Nybegynder
22. oktober 2002 - 12:38 #3
Du kan ikke "køre" en c-fil. Den skal kompileres og laves til en .exe-fil først.
Avatar billede kamikaze Nybegynder
22. oktober 2002 - 12:40 #4
SE: http://www.eksperten.dk/spm/202384

Her er kode til forskellige måde at eksekvere et program på...
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
22. oktober 2002 - 12:59 #5
Vejledning til C.

Man kan selvfølgelig eksekvere en kompileret c-fil. eks. "gcc dumtSpoergsmaal.c -o mitProg" ville gøre det muligt at eksekvere mitProg ved at skrive "./mitProg". Til kørsel af programmer indeni andre programmer, kan man anvende funktionen "execl" eller en af dens ækvivalenter. For at se hvordan den virker kan I skrive "man execl". Hvis man eksempelvis vil afvikle filen "mitProg" ville syntaksen for "execl"-funktionskaldet se således ud:

int tmp = execl(stiTilMitprog/mitProg, mitProg, evtParametre, NULL);

tmp gemmer den integer, execl returnerer. Hvis den er -1 er operationen ikke lykkedes. Den første parameter skal indeholde den fulde ekserverbare sti, næste skal indeholde programnavnet i dette tilfælde "mitProg" - husk at den sidste parameter skal være en nullpointer ellers fungerer "execl" ikke.

En anden ting i skal være opmærksomme på er, at det oprindelige program stopper med at køre så snart I har kaldt execl, uanset returværdien i tmp. Hvis I ønsker at det oprindelige program stadig skal køre bagefter, kan I jo benytte fork(), som skaber en kopi at den nuværende proces. Lad barnet kalde "execl". Eks:

int tmp;
pid_t forkTotaltAmok;

int main (bla bla)
{
  if(enVariabel == 1)
  {
    forkTotaltAmok = fork();
    if(forkTotaltAmok == 0) //barnet
    tmp = execl("mitProg", "mitProg", NULL);
    if(tmp == -1) printf(stderr, "fejl");
  //else er det jo fint nok :D
  }

Vær opmærksomme på at eksemplet forudsætter at det placeringen af det oprindelige program er den samme som det program, der skal "køres indeni det andet" :)

hygge.
Avatar billede lasse_hyldal Nybegynder
22. oktober 2002 - 13:59 #6
vi skriver:
#include <unistd.h>

main()
{
int tmp = execl(/home/bib/g1/klient.c, klient.c, NULL);
}

men den klager så over den første skråstreg. Hvordan skriver man stien?
Avatar billede lasse_hyldal Nybegynder
22. oktober 2002 - 14:04 #7
vi har fundet ud af det andet. Nu skriver vi:
...

int tmp = execl("klient.c","klient.c",NULL);
...
Nu kompileres og køres programmet, men det lukker bare uden at eksekvere klient.c?
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
22. oktober 2002 - 15:43 #8
helt sikkert!
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
22. oktober 2002 - 15:50 #9
Jeres burde eksekvere klient.c og stoppe med at køre det oprindelige (fordi I ikke forker det inden, prøv at benytte "man execl" til at finde ud af om det er den rigtige "execl"-funktion I har brugt, måske skal I bruge noget exec, execp eller noget andet, brug "man". Check desuden om jeres klient.c i det hele taget virker inden i bruger et andet program til at afvikle det.
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
22. oktober 2002 - 15:51 #10
sørg desuden for at stien er rigtig...
Avatar billede lasse_hyldal Nybegynder
22. oktober 2002 - 16:46 #11
Vores program, der skal eksekvere klient.c hedder kør.c. Det kompilerer vi sådan: gcc -o kør kør.c. Er det den rigtige måde?
Vi angiver desuden ingen sti, men det er fordi, at klient.c ligger i samme bibliotek som kør.c. Er det rigtigt nok?
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
22. oktober 2002 - 17:09 #12
gcc koer.c -o koer er den rigtige syntaks, husk desuden at det ikke er god stil at lave æ,ø,å i programmering. Det med stien lyder rigtigt nok, så jeg vil tro at hvis renamer kør.c til koer.c så burde det virke, for execl kan sikkert finde ud af ø'er. I afvikler "koer" ved at skrive "./koer".

hygge.
Avatar billede lasse_hyldal Nybegynder
22. oktober 2002 - 18:42 #13
Vi har nu prøvet: int tmp = execl("/stien/klient.c","klient.c",NULL);, og vi har lavet filen om til koer.c. execl returnerer stadig -1, så der bliver ikke eksekveret nogen fil. Har du nogen idé om, hvad det kan være?
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
23. oktober 2002 - 12:56 #14
ja... i skal jo huske at kompilere det program, der skal afvikles i det andet program, m.a.o kompilér klient.c !
Avatar billede soepro Nybegynder
23. oktober 2002 - 14:08 #15
Når i skriver tekst-konstanter i c, skal i huske at bagslag (backslash dvs. \-tegnet) har en speciel betydning, nemlig vi skrivning af kontrol tegn som f.eks. Carriage return (\r) og new-line (\n). Hvis du skal bruge selve bagslag'et, skal du skrive to bagslag efter hinanden. En alm. sti vil derfor se sådan her ud:

int tmp = execl("C:\\temp\\klient.exe", NULL);

Husk også på at der er .EXE filen som er et program, der kan køres - klient.c er kildeteksten til programmet, og den opfatter Windows som ren tekst. (Den kan man ikke køre.)
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
23. oktober 2002 - 14:21 #16
ja...men nu er det formentlig linux, der er tale om :p, ellers er den med backslash '\' god nok
Avatar billede soepro Nybegynder
23. oktober 2002 - 14:43 #17
slashdotdoek >> Skrives "path"erne ikke med backslash der ?

Derfor er det stadig .exe filen der skal køres.
Avatar billede lasse_hyldal Nybegynder
23. oktober 2002 - 16:41 #18
Vi har fået det til at fungere sådan:
int tmp = execl("klient","klient",NULL);

"klient" er den kompilerede klient.c-fil

slashdotdoek vil du sende et svar, så du kan få point.