Avatar billede cute_dude Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sortering af varebeskrivelser?

Version: C5 Light

Eksempel: Jeg har 100 forskellige varer og 25 af dem ligger indefor en bestemt vareruppe - trøjer. Disse 25 trøjer blev indtastet i rækkefølger med den mindste størrelse først og den største sidst. Når jeg skriver "tj" under varenummer så viser den ganske rigtigt alle disse 25 trøjer i den nævnte rækkefølger.

Problem: Jeg har nu fået en ny trøje som har størelsen medium, og logisk set skulle ligge sig midt blandt de andre 25 trøjer, men eftersom den blev indtastet sidst så viser den sig også sidst når jeg nu skriver "tj".

Spørgsmål:
Hvordan sortere jeg varene alfabetisk efter varebeskrivelse?
Avatar billede bjornhart Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:10 #1
Er det fra brugergrænsefladen eller i koden?
Avatar billede cute_dude Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:12 #2
Fra brugergrænsefladen ;)
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2002 - 10:13 #3
Problemet er at du ikke har noget index som viser trøjerne i alfabetisk orden ved opslag. Derfor benyttes indtastningsrækkefølgen.

Det kræver udviklingsrettigheder at oprette nye index i databasen
Avatar billede cute_dude Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:26 #4
Så der er intet at gøre? piv.
Hvis i/du lige gider svarer på et andet spørgsmål.... i mange windowsprogrammer kan f.eks trykke "p" og så scroller comboboxen selv ned til første forekomst af "p". Hvis jeg skriver "p" under søgenavn ved debitor (F4) så laver den ikke en udvælgelse af alle søgenavne der starter med "p".
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2002 - 10:29 #5
Det er desværre lidt mere "bøvlet". Det kræver at du trykker "Alt+h" før du søger med F4, så virker det!
Avatar billede cute_dude Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:36 #6
Ja det er godt nok besværligt. Hvor ironisk at man i den grad forsøger at adskille sig fra microsoft hehe. Jeg takker for svarene.
Avatar billede cute_dude Nybegynder
22. oktober 2002 - 14:29 #7
Hvad med kommandoen "Filtrer poster"? Under sortering har den bla. et felt som hedder "tekst" (hvilket er min varebeskrivelse). Kan den ikke bruges?
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2002 - 14:34 #8
Filtrer betyder at du kun ser poster der opfylder bestemte betingelser. Jeg mener ikke at du kan have den sat op til en bestemt sortering som den bruger hver gang, men prøv da.
Avatar billede cute_dude Nybegynder
22. oktober 2002 - 14:35 #9
"Det skal bemærkes, at selve filtreringen (sortering og afgrænsning) ikke gemmes til næste gang den aktuelle posteringsoversigt eller kartoteksoversigt vises på skærmen." - Jeg tror du har ret
Avatar billede cute_dude Nybegynder
22. oktober 2002 - 15:31 #10
Hmm den eneste metode jeg umiddelbart kan se er at indtaste et varernummer som vil kommer i alfabetisk rækkefølger... f.eks tj1,tj1a,tj2,tj3 hvor tj1a er "indhopperen".... virker dumt. Nå men takker for hjælpen :)