Avatar billede fojensen Nybegynder
22. oktober 2002 - 06:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kontrollere streng for STORE BOGSTAVER efter hinanden

Jeg vil checke om brugeren RÅBER i teksten ved at bruge store bogstaver.
Jeg vil ikke bare lave alle bogstaver til små bogstaver, brugeren skal have mulighed for at skrive navne med stort forbogstav og skrive "De" med stort :-).

Jeg har lavet et par ereg-forsøg men de gør ikke helt som ønsket.
------ kode ------
if(ereg("[A-Z)][A-Z]+", $streng)) {
    $fejl[] = "Du RÅBER når du bruger store bogstaver,gå tilbage for at rette til.";
}

eller

if(ereg("[A-Z{2, }]+", $streng)) {
    $fejl[] = "Du RÅBER når du bruger store bogstaver,gå tilbage for at rette til.";
}
----- /kode ------

Hvordan kontrollerer jeg om strengen der kommer 2 eller flere store bogstaver efter hinanden ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. oktober 2002 - 07:31 #1
if(ereg("[A-ZÆØÅ]{2,}", $streng)) {
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. oktober 2002 - 07:35 #2
Eller en anelse simplere
  if(ereg("[A-ZÆØÅ]{2}", $streng)) {
Avatar billede fojensen Nybegynder
22. oktober 2002 - 13:11 #3
Jeg mener nu også at have forsøgt en version der hedder:
if(ereg("[A-Z]{2, }+", $streng)) {
(altså uden ÆØÅ) og den svarede fejl på noget med count...

Men jeg skal lige hjem fra arbejde, så afprøver vi lige - for du plejer jo at ha' ret når alt kommer til alt.

mvh Folmer.
Avatar billede fojensen Nybegynder
22. oktober 2002 - 17:47 #4
erikjacobsen>> du har selvfølgelig ret, og det er gør forskellen er der mellemrum jeg havde med da jeg skrev "[A-Z{2, }]" det skulle selvfølgelig være "[A-Z]{2,}" .

Tak for hjælpen - det løste problemet.

Brug lige svarfunktionen, så får du lige de fortjente points.
mvh Folmer
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. oktober 2002 - 18:36 #5
Nej tak - jeg samler slet ikke på de fjollede point
Avatar billede teaspoon Nybegynder
22. oktober 2002 - 18:48 #6
kommer det fra manden som ligger #1 i php-kategorien :)
Avatar billede fojensen Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:09 #7
ok du slipper for de fjollede points, jeh henter dem tilbage, men tak for hjælpen slipper du ikke for ;-)

mvh Folmer