Avatar billede oz5zr Nybegynder
21. oktober 2002 - 22:38 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Dos-prompt i WinME

Når jeg vælger DOS-prompt og fx. skal skrive d: står der d> på skærmen - jeg kan finde et : - det er vist shift-æ - andre specielle tegn er også meget svære at finde.
Jeg har prøvet i autoexec.bat at indsætte linierne: mode con codepage prepare ... og mode con codepage select osv. som jeg har taget fra en win 98 autoexec.bat - det hjælper ikke, for de linier bliver slettet ved opstart. Kan der evt. laves noget i config.sys?
Avatar billede dk_gladiator Nybegynder
21. oktober 2002 - 22:40 #1
Dit keyboard er under installation sat til UK som default, det giver problemet med DOS promten.
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2002 - 22:41 #2
Du kan i start -> indstillinger -> kontrolpanel -> tastatur vælge dit keyboardlayout!

En anden nyttig ting til ME og dos er denne real dos-mode patch som måske også kan afhjælpe dit problem...
http://www.geocities.com/mfd4life_2000/
Avatar billede carstengp Nybegynder
21. oktober 2002 - 22:46 #3
shift + æ skulle gerne give :
Avatar billede carstengp Nybegynder
21. oktober 2002 - 22:47 #4
sorry, så ikke at du vidste det :-)
Avatar billede carstengp Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:00 #5
Jeg kiggede lige på min Windows-ME boot-diskette. Når jeg booter på den, er der ingen problemer med atstaturet.

Der står i config.sys -filen på disketten:
country=045,850,country.sys

Måske du kan bruge den kommando i config.sys ?
Avatar billede carstengp Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:00 #6
(stavefejl er gratis) *S*
Avatar billede oz5zr Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:04 #7
Tak til gladiator, htm og carstengp - men jeg har tjekket i kontrolpanelet, at jeg har DK-tastaturlayout - hvis jeg bruger en ME eller 98-startdiskette er der ingen problemer - det er kun, hvis jeg i programmer-tilbehør vælger DOS-promt, at den er gal.
Avatar billede carstengp Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:07 #8
prøv at tilføje den linie jeg skrev i din config.sys og genstart...
Avatar billede oz5zr Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:14 #9
Tak til carstengp, det har jeg prøvet, linien (som iøvrigt var den eneste i config.sys) bliver slettet ved opstart.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. oktober 2002 - 08:28 #10
Prøv at se om du ikke kan sætte tastatur layoutet op i MSCONFIG. Se eksempel her:
http://www.macharsoft.co.uk/unicomal/winme.html
Avatar billede oz5zr Nybegynder
22. oktober 2002 - 11:08 #11
En stor TAK til tonnybrandt. I msconfig var filerne country.sys, ega.cpi og keyboard.sys alle forsynet med stien: c:\windows\command - den fjernede jeg (så gik den også væk i registreringsdatabasen) - og nu kommer der et : når jeg taster et : - alle de andre specialtegn er ofså ok - :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. oktober 2002 - 13:13 #12
skal du så ikke acceptere?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. oktober 2002 - 10:34 #13
Har du flere spørgsmål. eller kan spørgsmålet lukkes ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. november 2002 - 12:22 #14
Kan spørgsmålet lukkes ?
Avatar billede oz5zr Nybegynder
15. januar 2003 - 10:23 #15
Spørgsmålet kan lukkes
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. januar 2003 - 12:28 #16
Takker for point :-)