Avatar billede deternal Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:42 Der er 6 kommentarer

Win2k DHCP requests forsvinder.

Setup oversigt:
Cisco router opkoblet til Cisco 12ports switch. I switch er der oprettet 4 forskellige typer V-Lans. For 2 af V-Lans gælder at der er oprettet et ekstra subnet på defineret port.

Port oversigt:
1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 11 12
U  AS A  A  PS P  P Ox Ox  O  O  A

Forklaring: U = uplink til router, A = V-Lan1, AS = V-Lan1 serverport, P = Vlan2, PS = Vlan2 serverport, Ox = V-Lan3, O = V-Lan4.

Cisco routeren er uplinket til backbone som består af 100MBPS kabler og 1000MPBS fiber. Switchene i backbone er Intel 510T Express 24 ports. Backbone switchene har definerede IP'er.

På Cisco switchen er mine fil/print/app servere direkte opkoblet (AS + PS). De kører på deres eget subnet indenfor det relevante V-Lan. Alle klienter skal altså op mod Cisco switchen for at få fat i serverne. Klienterne er opkoblet backbone, som er uplinket via port 4+6.

A-portene har deres eget subnet. P-portene har deres eget subnet. AS kører på eget subnet. PS kører på eget subnet.

Problem beskrivelse:
DHCP Requests når ikke frem til serverne på AS + PS fra Windows 2000 klienter mens andre klienter får DHCP Requests frem til serverne. Problemet er altså at jeg ikke kan køre DHCP på mine primære servere da mine Windows 2000 Pro klienter så ikke kan få ip-adresser via DHCP. Det virker ellers fint med Win9x klienter, og problemet kan således kun skyldes Win2k's TCP/IP stack eller en forkert opsætning i Win2k's default TCP/IP settings.

Nuværende situation:
3x Win2k servere på cisco switch.
1x NT4 server opkoblet backbone som kører DHCP på V-Lan1.
1x Caldera 2.2.4 server som kører DHCP på V-Lan2.
Avatar billede jxhello Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:15 #1
Dvs du både har en DHCP server på port AS og PS ?

Og Win9x klienter godt kan få IP adr. via port A og port P ?
Avatar billede deternal Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:24 #2
Ja de primære servere som sidder på AS og PS kører DHCP - men de modtager aldrig DHCP requests fra Win2k pro klienter. Men de kan godt modtage og lave DHCP Offer til Win9x klienter.

PT. sidder de 2 nævnte DHCP opkoblet i backbone på de respektive lans (A+P) - dette for at DHCP rent faktisk kører. Men alt andet lige ville jeg da gerne fjerne de 2 maskiner fra mit serverrum og bruge dem til noget andet :)
Avatar billede jxhello Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:42 #3
Tester du Win 2000 clienter direkte på portene A og P, fordi så kunne det være en idé at disable "spanning Tree" på disse porte.

(Kan kan give problemer med spanning tree og DHCP, ved at når switcing "ser" en enhed i porten, vil denne gå igang med spanning tree, og samtidig vil din PC´er gerne have en IP adr.)
Men dette er lidt af et "skud" !
Avatar billede deternal Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:53 #4
Prøver lige at billedlig gøre:
Server <--> Cisco switch <--> Intel Switch <--> udp kabel <--> klient
                  ^                ^
            Cisco router      DHCP server

Hvis jeg flytter server fra cisco til intel switch dur dhcp for 2k klienter og ellers ikke. Jeg har af politiske årsager ikke adgang til firewallen i Cisco opsætningen. Jeg ved dog at rent praktisk er AS og A portene samme V-Lan, men med den forskel at AS porten har sit eget subnet, mens resten deler et klasse C-net. Det er ca. det samme på PS porten - forskellen er at der sidder en Cisco proconnect 5ports switch med 2 servere opkoblet i PS porten.

Håber det forklarer det lidt bedre :)
Avatar billede deternal Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:54 #5
hmmm - den flyttede dhcp serveren - den er dog kun sat på, for at vise hvor jeg skal sætte den for at det virker, altså i Intel switchen.
Avatar billede deternal Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:56 #6
Jeg bør nok nævne at indenfor V-Lan'ene har alle maskiner på samme V-Lan fuld adgang til alle maskiner (altså på alle 65+k porte).