Avatar billede blazer Nybegynder
01. oktober 2000 - 18:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

VB- Fremtid??

Jeg ahr tit hørt fra folk at vb er et skodsprog og alt muligt....men.. hvad er det der sutter så meget ved det??? Hvad kan delphi,c++ som vb ikke kan?? Er Vb ved at uddø?? Jeg tvivler på det, da asp jo oxo er vb baseret og det er meget brugt... er office2000 ikke oxo lavet i vb?? Vil det blive det største sprog engang?? Kan ejg høre nogle teorier??
Avatar billede overload.dk Nybegynder
01. oktober 2000 - 19:05 #1
Jeg sidder selv og roder med VB6.0 fortiden, og bruger på mit arbejde stort set hele tiden ASP, jeg tror grundet til at der er delte meninger om VB, da selve sproget vist ikke skulle være så \"sikker\" (stabilt) og kræver desuden ekstra (så som vbrun.dll osv) filer osv. for at kunne køre programmer lavet i VB.

Dog vil jeg sige at det er det letteste sprog at programmere i, - min mening - jeg tror ikke office 2k er lavet i vb, men nærmere C++ eller en eller anden form for rå\'kode programmering fra Microsoft, men ved det ikke, det kunne jeg bare forestille mig.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
01. oktober 2000 - 20:25 #2
Office, Windoze osv. er C++ (Vist nok Visual)

VB er ikke dødt og vil sikkert heller ikke dø, de første mange år, før der kommer et endnu nemmere programmeringssprog.
Mange steder arbejder (udvikler) de rent faktisk i VB professionelt.
Årsagen til de delte meninger om sproget er som overload siger, at det ikke er lige så stabilt som eks. C++ og ikke kan helt så meget...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
01. oktober 2000 - 20:27 #3
For nu at fortsætte lidt i samme spor...
Nej VB bliver aldrig det største, simpelthen fordi det faktum at det skal være så nemt osv., gør at det ikke kan alt (som eks. C++)
Avatar billede brian Nybegynder
01. oktober 2000 - 23:43 #4
Hmmm...det er ikke et nemt spørgsmål.
Jeg har selv programmeret i VB i mange år og har været meget tilfreds. Jeg kender også til både c/c++/Visual C++ og Pascal/Delphi, men jeg har det med at benytte VB når det har med Windows brugerflade at gøre. Er det en opgave der kræver databasetilgang der er lidt mere krævende - bruger jeg som regel Delphi, men også her kan VB sagtnes følge med, uden problemer.
I bund og grund tror jeg at det drejer sig lidt om vaner, prøv at kigge lidt nærmere i gruppen omkring grafik - der er store debatter omkring hvorvidt PaintShopPro eller PhotoShop er det bedste grafikprogram ????

MIN konklusion er nok - prøv dig frem!

Mht. Windows/Office er de udviklet fra bunden i C/C++ men brugerfladen er lavet så du kan modificere programmerne i VB/VBA.
Avatar billede winkill Nybegynder
01. oktober 2000 - 23:59 #5
En kort kommentar.

Mit personlige gæt er at C# kommer til at overtage det marked som Visual Basic sidder på nu og at ASP+ kommer til at styrer for vildt.

Med andre ord, VB bliver script sproget (ASP/ASP+, VBS, VBA) og C# bliver det man benytter til at lave applikatiober.

Men det er jo svært at sige noget nu hvor hverken ASP+ eller C# er udkommet - glæder mig til at se Visual Studio 7.0.

=) WinKill
Avatar billede winkill Nybegynder
02. oktober 2000 - 00:06 #6
Og så lige én ting til.

VB er sikkert et totalt skod programmeringssprog - hvis du vil lave et operativ system. Men prøv at lave (og vedligehold) en hjemmeside i ASM/Delphi/C++ - det vil praktisk talt sige at lave en webserver.

VB er lavet til udvikling af brugergrænseflader, Web- og Internet applikationer, COM objekter til IIS og lignende, og det er letheden ved vedligeholdelse der gør VB stærkt.
Avatar billede brian Nybegynder
02. oktober 2000 - 00:06 #7
Okie, men det er vel unægtelig en fordel at kunne VB inden man f.eks. kaster sig ud i ASP. Og for at kunne VBA er kendsakb til VB vel også en absolut nødvendighed eller hvad ???

VB er et godt og meget gennemført programmeringsprog som har en del fordele frem for andre, men desværre taber det på flere områder omkring bl.a. hastighed.

Som Winkill selv sooger er det meget spændende hvad VS7 kommer til at indeholde og hvad der er af nyheder.

Jeg personlig tror på at VB kommer mere frem med tiden, men det kommer nok ikke på højde med C/C++ lige med det samme
Avatar billede winkill Nybegynder
02. oktober 2000 - 00:07 #8
Og så en bonus-kommentar.

Jeg har arbejdet - privat og professionelt - med VB, VBA, ASP og VBS i snart 4 år og jeg kunne ikke leve uden.
Avatar billede brian Nybegynder
02. oktober 2000 - 00:09 #9
Det sidste kommentar kan jeg kun tilslutte mig - fuldt og helt !!!
Avatar billede nanodead Nybegynder
02. oktober 2000 - 13:17 #10
VB er godt til at skriver ikke alt for kompliceret app. med. Jeg er også sikker på at det ville give meget store problemer hvis man forsøgte at skrive fx. et OS. Jeg finder nu heller ikke VB særlig smart til til drivere, sikkerhedsprogrammer osv.. til dette ville jeg uden tvivl bruge c/c++. VBs stærke side er at det ikke tager 5 sec at lave et program, det er skidelet at programmere i, og så er den meget stærk til DB relateret projekter.
Hvis folk siger at VB er noget langsom lort osv osv.. skal man ikke tro dem, VB 6.0 er bygget over samme principper mht. compiler som c++ og delphi er.
Hvad angår stabilitet er der mange fede ting i VB som iflg. MS virker.. ja til dels.. men ser man det i et større perspektiv, i et større kompleks system hvor man skal bruge det er VB måske ikke lige sagen, forstil dig.. et system hvor der sidder 1000 mennesker online på heletiden sidder og \"bytter\" data.. fx. hvis et program som Concorde XAL var skrevet i VB hvilket problemmer det ville give med DLLs osv.. håber du forstår..

\\\\ Kim
Avatar billede vbghost Nybegynder
04. oktober 2000 - 01:05 #11
:: VB TIL OS!!!

hvad snakker i om?? det er UMULIGT! ligesom det er umuligt at lave O/S i Visual C++...

Det eneste man kan lave OS i er Asm / PureC/C++/Java alt andet skal have runtimes og liberys for at køre (og i VB/VC skal du HACKE dig igennem i bla. Kernel32.dll og andre dll\'er...)

Bare kig på WINE til Linux, de er GURUER og kan ikke lave runtimes, selvom det kender C++ i deres lille finger...

Det er Microsoft der laver regler! Og ikke os... dvs. at du ikke kan STARTE et Visual Basic program uden Windows/Runtimes og masser af andet crap (HELLER IKKE ET VISUAL C++ PROGRAM FOR AT SLÅ DET FAST, DET BRUGER OGSÅ RUNTIMES) !

Så drop det...
Avatar billede hacicambaz Nybegynder
06. oktober 2000 - 00:35 #12
Jeg har tænkt mig lære rpogrammering, jeg ville lige først spørge eksperterne her, hvad kunne i tænke Jer anbefale mig, jeg har ellers prøvet lidt med pascal og VB, men jeg hørt meget om C++, men ved det ikke hvad det er.

Hvis der er en der ville råde mig til et bestemt godt program.

forhånd tak til alle

mahkum@postamatik.com