Avatar billede Bennysørensen Praktikant
19. oktober 2002 - 22:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Søgefunktion

Jeg har en database, hvor brugerne skal kunne finde et emne via et enkelt søgeord. Det er bordfodboldborde på lokationer, det handler om. Databasen indeholder adresser, bordtyper og lande. De sidste to er loette nok: Der er kun et specifikt antal lande og typer. Brugerne skal så kunne indtaste f.eks et bynavn.

Spørgsmål: Jeg kan ikke regne syntaksen ud for at søge efter ét ord i en større samling, f.eks "københavn" i alle adresserne for det pågældende bord i det rigtige land.
Det er sikkert meget simpelt...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. oktober 2002 - 22:30 #1
select * from dintabel where feltnavnet like '%bordforboldborde%'
Avatar billede Bennysørensen Praktikant
20. oktober 2002 - 18:45 #2
Glimrende...men jeg kan ikke få det til at virke: Transpaction-sql driller mig en del.
Er der noget galt her:
("select address from tables where country='"& country &"' and type= '"&type_1&"' and address='"%&term%&"'")

..?

Jeg bliver ved med at få en kompileringsfejl, tegnet er ugyldigt.
Avatar billede Bennysørensen Praktikant
20. oktober 2002 - 18:50 #3
Jeg ser at jeg har glemt like, men det virker stadig ikke:

("select address from tables where country='"& country &"' and type= '"&type_1&"' and address like '"&%term%&"'")

...?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2002 - 18:50 #4
address like '%" & term & "%'")
Avatar billede Bennysørensen Praktikant
20. oktober 2002 - 19:01 #5
Kors, du er hurtig. Nu mangler jeg bare at kunne skrive en række resultater ud i klumper af 10 ad gangen.

Og, øh, nårh ja, jeg er jo ret ny her: Hvordan er det lige, at jeg giver dig point? Får du dem automatisk eller hvordan og hvorledes?
Avatar billede l0w Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:02 #6
Han skal bare skrive det som svar i stedet for kommentar ^^
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2002 - 19:12 #7
Jeg skal ikke have point - jeg samler ikke på den slags skravl :)
Avatar billede l0w Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:14 #8
Nåh så,

sæt "LIMIT 10" i slutningen af din SQL string.

kan også bruges som "LIMIT 0,10" "LIMIT 10,20" ovs.
Avatar billede Bennysørensen Praktikant
20. oktober 2002 - 20:12 #9
Ok, det er lidt mere avanceret: Hvis jeg nu har 350 borde, skal de vises i klumper af 10 stks, evt med et link til "Next 20", eller allerhelst en oversigt overlinks, der rækker fra 1 til 35 (de 350/10).

LIMIT ser ikke ud til at lave andet end at skrive 10 stks ud...men jeg ser jo ikke resten.
Avatar billede l0w Nybegynder
20. oktober 2002 - 20:38 #10
"select address from tables where country='" & country &"' and type= '" & type_1 & "' and address like '%" & term & "%' LIMIT 10"

"select address from tables where country='" & country &"' and type= '" & type_1 & "' and address like '%" & term & "%' LIMIT 0,10"
Avatar billede l0w Nybegynder
20. oktober 2002 - 20:47 #11
så kan du gøre det i ASP eventuelt...
for I = 0 to 30 step 10
SQL = "select address from tables where country='" & country &"' and type= '" & type_1 & "' and address like '%" & term & "%' LIMIT " & I & "," & I + 10 & "
set rs = condatabase.execute (SQL)
while NOT rs.EOF

rs.movenext
wend
next

eller noget i den stil
Avatar billede l0w Nybegynder
20. oktober 2002 - 20:49 #12
Håber sgu det virker :P
- har ikke lige testet det :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2002 - 20:56 #13
Avatar billede l0w Nybegynder
20. oktober 2002 - 21:04 #14
hehe, jeg havde glemt den der kommando SELECT COUNT(*) ^^