Avatar billede dr-dew Nybegynder
18. oktober 2002 - 14:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sidehåndtering

Hej Eksperter

Jeg er rimelg ny i PHP, og har derfor lige et spørgsmål. På mange sides ser man at de kalder filere vha. f.eks. domæne.dk/?page=1. Hvordan laves det?

Nogle bruger også filnavn.php?id=1 (Ligesom det er muligt i ASP) Hvordan laves det?

Mvh Morten
Avatar billede avminarm Juniormester
18. oktober 2002 - 14:31 #1
domæne.dk/?page=1 signalerer at at der sættes en variabel som hedder page til at være lig en. Det svaret til at du skriver $page=1; - men variable sættes først når der er trykket på linket.

filnavn.php?id=1  er i princippet det samme når man har et filnavn ryger man hen på denne fil og variablen bliver sat til $id=1; - det kan man så bruge senere i scriptet evt. i forbindelse med eb database.

Linket laves ved at skrive det selv eller generere det gennem scritet.
Avatar billede dr-dew Nybegynder
18. oktober 2002 - 14:36 #2
Altså sætter man bare $page=1 ind på sin PHP side?
Avatar billede avminarm Juniormester
18. oktober 2002 - 14:43 #3
nej man sætter det ikke bare ind - det mere noget man bruger for at få en varibel sat f.eks:

<a href="filnavn.php?id=1">link1</a>
<a href="filnavn.php?id=2">link1</a>

det kan mna bruge i et script med f.eks else/if eller switch

<?php
if($id=1){print "du trykkede på 1";}
if($id=2){print "du trykkede på 2";}
?>
Avatar billede dr-dew Nybegynder
18. oktober 2002 - 14:48 #4
Ok... Hvad så med det andet tilfælde med domænet??
Avatar billede avminarm Juniormester
21. oktober 2002 - 08:16 #5
hvad mener du - domænet ?
Avatar billede dr-dew Nybegynder
21. oktober 2002 - 16:56 #6
Hvordan fungerer det andet tilfælde, med domænet (domæne.dk/?page=1) så?
Avatar billede avminarm Juniormester
22. oktober 2002 - 08:50 #7
hvis det er domæne.dk/?page=1 er det tale om at der "peges på index filen - typisk index.php