Avatar billede rasmus Nybegynder
21. juli 1999 - 03:12 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hentning af data fra excel til ASP ??

Hvordan får jeg hentet nogle data fra et excel doc. over på en asp side ?

Det må ikke være over odbc.... !

Mvh
Rasmus

Avatar billede laust Nybegynder
21. juli 1999 - 14:52 #1
Hvordan ikke helt få det til at virke???
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
21. juli 1999 - 08:08 #2
Ja det kunne jeg også godt li' at vide
Avatar billede laust Nybegynder
21. juli 1999 - 09:07 #3
Ca. ligesom med Access:
Når du specificerer driveren skal det være med en Excel-driver:
<%
set db = Server.Createobject("ADODB.Connection")
db.Open "DBQ=" & server.mappath("\database\execeldoc.xls") & ";DefaultDir=d:\websites\lff\database\;Driver={Microsoft Excel Driver (*.xls)}"
%>

Følgende for at hente:
(hvor "str" er navnet på dit ark/sheet)
<% set ExcelDoc = db.Execute("SELECT * FROM `d:\statistik\exceldb.xls`.`" & str & "$` `" & str & "$`") %>
%>

Denne for at indsætte:
(hvor "str" er navnet på dit ark/sheet og strVAR er de værdier, der skal indsættes)

<% db.Execute("INSERT INTO `d:\websites\intranet\db\exceldagbog.xls`.`" & str & "$` VALUES ('" & strVAR & "')") %>

Jeg har måtte strikke eksemplerne sammen, så jeg er ikke helt sikker på, at du bare kan bruge dem, men de burde give dig et godt fingerpeg.
Håber du kan bruge dem :)
Avatar billede laust Nybegynder
21. juli 1999 - 09:09 #4
Ups! Ved oprettelse af Connection objektet skal mappath/stiangivelse og default dir selvfølgelig være de samme (men jeg tror nu, at du helt kan udelade default dir, jeg har ikke haft brug for den).
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
21. juli 1999 - 09:38 #5
Virker det Rasmus?
Avatar billede rasmus Nybegynder
21. juli 1999 - 12:27 #6
Jeg er lige stået op, men jeg skal nok lige teste det.... senere ....  :-)
Avatar billede laust Nybegynder
21. juli 1999 - 13:02 #7
Her er koden en gang til, men lidt mere renskrevet.
<%
set db = Server.Createobject("ADODB.Connection")
db.Open "DBQ=" & server.mappath("\database\execeldb.xls") &                        ";DefaultDir=d:\database\;Driver={Microsoft Excel Driver (*.xls)}"
%>
Følgende for at hente (hvor "str" er navnet på dit ark/sheet):
<%
set ExcelDoc = db.Execute("SELECT * FROM `d:\database\exceldb.xls`.`" & str & "$` `" & str & "$`")
%>
Denne for at indsætte (hvor "str" er navnet på dit ark/sheet og strVAR er de værdier, der skal indsættes):
<%
db.Execute("INSERT INTO `d:\database\exceldb.xls`.`" & str & "$` VALUES ('" & strVAR & "')")
%>
Jeg er lidt usikker på oprettelsen af connection objektet, da det bare er en oprettelse af et conncetion objekt til access, som jeg har omskrevet, men jeg tror det virker [har ikke haft tid til at teste det :( ].
Avatar billede rasmus Nybegynder
21. juli 1999 - 14:46 #8
Jeg må desvære sige, at jeg ikke helt kan få det til at virke. :-(((

Det er rimelig vigtig, da det er noget jeg skal have færdig til iaften. :-(((
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
21. juli 1999 - 14:49 #9
Det er jeg ked af at høre :-(
Avatar billede rasmus Nybegynder
25. juli 1999 - 16:00 #10
Jeg kunne desvære ikke få det til at virke, men det er der sikkert andre der kan. Men jeg fandt en anden måde at løse problemmet på. Nemlig ved at oprette en Access db, hvori jeg så sammenkædet et excel regneark med db'en. Det virkede :-)

Men hermed får Laust de 100 point for den gode indsats. :-)

Mvh
Rasmus
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
25. juli 1999 - 16:18 #11
Rasmus>>Hvis jeg opretter et spm., kan du så lige forklare mig hvordan det foregår?
Avatar billede rasmus Nybegynder
25. juli 1999 - 16:40 #12
Hvordan men laver et "link" fra excel til Access ???? Er det det du mener ?
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
25. juli 1999 - 17:58 #13
Noget i den stil ja. Men bredt beskrevet. Med de muligheder der findes ved sammenkædning af et excel regneark med en db.

Jeg opretter lige et spm. ;-)
Avatar billede rasmus Nybegynder
25. juli 1999 - 18:55 #14
Jeg kan godt forklare der her, da det er inde for emnet.

Denne måde, laver access et "link" til et excel regneark. Det betyder, at hvis man ændre nogle data i excel, så bliver de også ændret i access. Jeg ved ikke og access laver en forbindelse til excel, hver gang man laver en conn. i f.eks. asp ... Men det virker. :-)

1. Lav en access db.
2. I menuen "Filer" vælger du "Hent eksterne data" og i undermenuen "Sammenkæd tabeller".
3. Vælg det Excel Regneark, som der skal laves et link til.
4. Et "Wiward" kommer frem, hvor man vælger sit ark i excel filen.
5. Næste side i dette "Wizard", kan du krydse et felt af, at du vil bruge første linje som kolonneroverskrift i access.
6. Sidste side i dette "Wizard" skrives det navn som tabellen skal have i access.
7. Det skulle gerne virke. :-)

BEMÆRK !! : Hvis du skal bruge denne form for link imellem en access db og excel på en webserver. Skal du først undersøge med f.eks. server.mappath, hvor på serveren dine filer ligger. Da stien til excel linket i access, bliver gemt i access. Så hvis dine filer på webserveren ligger under f.eks "f:\home\domainnavn\", så bliver du nød til at lave en subst i dos, eller dele en mappe på computeren, hvorefter man så mapper delingen på ens egen computer som "f:\home\domainnavn\". På den måde gemmes den rigtige sit i access db'en, så den også kan bruges på webserveren.

Mvh
Rasmus B.

Avatar billede dkkarpen Nybegynder
25. juli 1999 - 23:10 #15
Mange tak for svaret
Avatar billede laust Nybegynder
26. juli 1999 - 09:32 #16
tusind tak for point'sne, selvom det desværre ikke virkede :(