Avatar billede llcoolj Nybegynder
17. oktober 2002 - 11:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sætter jeg fokus på textbox?

Jeg har nedenstående side, som gerne skulle starte med at have fokus i textboxen for brugernavn...
Hvordan gør man det- har forsøgt med javascript og body onload- men uden held!!!

<%@ Page Language="C#" Debug="true" Trace="false" %>
<%@ import Namespace="System.Data.OracleClient" %>
<%@ import Namespace="System.Data" %>
<%@ import Namespace="System.Web" %>
<script runat="server">

    void Page_Load( Object o, EventArgs e )
    {
        if(!Page.IsPostBack)
            username.Text="";
        //password.Text="";
        //result.Text="";

    }

    public void tjeckBruger(object sender, EventArgs e)
    {
        String brugernavn = username.Text;
        String kodeord = password.Text;

      // Session["loggedin"]=false;

        try
        {
            OracleConnection myConnection = new OracleConnection("server=http://172.29.232.12/Test;Data source=BR6I;User ID="+brugernavn+";Password=pmistud");

            myConnection.Open();
            myConnection.Close();

            try
            {
                OracleConnection my1Connection = new OracleConnection("server=http://172.29.232.12/Test;Data source=BR6I;User ID=pmistud;Password="+kodeord);

                my1Connection.Open();
                my1Connection.Close();

                Session["loggedin"] ="ja";
                Session.Timeout=60;
                Response.Redirect("Frame_Hovedside.aspx");
            }
            catch(OracleException oe)
            {
                result.Text="Du har indtastet forkert kodeord";

                Trace.Write("Inderste catch: "+oe);
            }

        catch(OracleException oex)
        {
            result.Text="Du har indtastet forkert brugernavn";
            Trace.Write("Fejl i at skabe forbindelsen: "+oex);
        }
    //username.Text="";
    }

</script>
<html>
<head>
</head>
<body>
    <form name="frm" runat="server">
        <p align="center">
        </p>
                <p align="center">
        </p>
        <blockquote dir="ltr" style="MARGIN-RIGHT: 0px"> <blockquote dir="ltr" style="MARGIN-RIGHT: 0px">
        <p dir="ltr" style="MARGIN-RIGHT: 0px" align="left">
        </p>
        <br />
        <p dir="ltr" style="MARGIN-RIGHT: 0px" align="left">
        </p>
        <p align="center">
            <font size="5"><strong><em><font size="6"></font></em></strong></font>
        </p>
        <p align="center">
            <font size="5"><strong><em><font size="6">Velkommen til PCV-Kvartalsrapport</font>
            <br />
            </em></strong></font>
        </p>

        <p dir="ltr" style="MARGIN-RIGHT: 0px" align="center">
            Du kan nu logge ind til anvendelse af systemet PCV Kvartalsrapport, ved at indtaste
            brugernavn og kodeord.
        </p>
        <p>
        </p>
        <p dir="ltr" style="MARGIN-RIGHT: 0px" align="center">
        </p>
        <p dir="ltr" style="MARGIN-RIGHT: 0px" align="center">
            <asp:Label id="Brugernavn" runat="server">Brugernavn: </asp:Label>
            &nbsp;&nbsp;
            <asp:TextBox id="username" runat="server"></asp:TextBox>
            <br />
            <asp:Label id="kodeord" runat="server" Width="61px">Kodeord:</asp:Label>
            &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;<asp:TextBox id="password" runat="server" TextMode="Password"></asp:TextBox>
        </p>
        <p dir="ltr" style="MARGIN-RIGHT: 0px" align="center">
            <br />
            Klik for at logge ind:
            <asp:Button id="submitButton" onclick="tjeckBruger" runat="server" Text="Login"></asp:Button>
            <br />
        </p>
        <p dir="ltr" style="MARGIN-RIGHT: 0px" align="center">
            <asp:Label id="result" runat="server" ForeColor="Red"></asp:Label>
        </p>
        <blockquote></blockquote> <blockquote></blockquote></blockquote></blockquote>
    </form>
    <tbody>
    </tbody>
</body>
</html>
Avatar billede odegaard Nybegynder
17. oktober 2002 - 11:27 #1
<body onload="formfocus()">
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function formfocus()
{
  document.frm.username.focus();
}
</script>
Avatar billede llcoolj Nybegynder
17. oktober 2002 - 12:25 #2
Har forsøgt med noget lign. - skal det script placeres i Head?
Avatar billede llcoolj Nybegynder
17. oktober 2002 - 12:33 #3
Har indsat nedenstående i min kode, men får fejl.
<html>
<head>
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function formfocus()
{
  document.frm.username.focus();
}
</script>
</head>
<body onload="formfocus()">

Jeg får en popup fejl besked fra explore der advare om at siden ikke kan vises ordentligt og fejlen er at "document.fra.username" er null eller not an object!
Avatar billede odegaard Nybegynder
17. oktober 2002 - 13:33 #4
'fra' ??? så vidt jeg kan se, har du kaldt din form for 'frm' og ikke 'fra'
eller også skrev du forkert :-)
I så fald, skal du nok have en name="username" på din textbox.
Avatar billede odegaard Nybegynder
17. oktober 2002 - 13:34 #5
Hvis jeg ikke tager meget fejl, så tillader HTML4.01 ikke at script står i head, men skal være i body.
Avatar billede llcoolj Nybegynder
17. oktober 2002 - 13:57 #6
Ja - "fra" var en skrivefejl. Men har lige forsøgt med det kode fra dit svar, men jeg får stadig fejl på trods af at jeg har forsøgt at sætte name="username" på min <asp:TextBox> ??
Avatar billede odegaard Nybegynder
17. oktober 2002 - 15:33 #7
Jeg stjal koden herfra: http://cn.dtu.dk
Måske kan du selv gennemskue hvad der mangler?
Avatar billede llcoolj Nybegynder
17. oktober 2002 - 18:23 #8
Ok- jeg forsøger, men kan desværre ikke afprøve det før imorgen..

Men et hurtigt blik på det link du skrev har gjort mig opmærksom på at de også har deres Script i <Head>- er du 100% på at det ikke er tilladt i HTML4.01, for jeg aner det ikke selv?
Avatar billede odegaard Nybegynder
17. oktober 2002 - 18:34 #9
Bare fordi man KAN, betyder det jo ikke at det følger standarden. IE er et uhyggelig godt eksempel på dette (faktisk kan man ikke engang centrere et objekt i IE og samtidigt følge HTML4.01 strict).

Men det kan også være det kun er "HTML4.01 Strict", som er rimelig skrap med sådan noget. Det er noget tid siden jeg sidst validerede et site, så jeg kan sgu ik lige huske det :-)
Avatar billede llcoolj Nybegynder
17. oktober 2002 - 19:30 #10
ok- Det var også kun ment som et spørgsmål, da jeg som sagt ikke selv ved noget, men man kan jo altid lære :-)

Men jeg prøver det imorgen og virker det er pointene dine....
Avatar billede glv Nybegynder
19. oktober 2003 - 21:30 #11
Prøv at indsætte følgende et sted indenfor form-tag'en:

            <script language="javascript">
                document.getElementById("username").focus();
            </script>