Avatar billede ropotten Nybegynder
28. september 2000 - 22:50 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Sikkert i hoved og i r..

Hej Jeg skal lave et log ind billed

Jeg havde tænkt mig at lave det med en form og de normale tekst og password felter....

Brugere og passwords ligger så i en base, hvor de bliver fundet eller ej....

MEN hvad skal man være opmærksom på for at gøre skidtet så sikkert som overhoved muligt.
Hvor laver de fleste en fejl, hvordan kan man iøvrigt hacke sig ind på en side der er beskyttet på denne måde, hvis programmøren har lavet en fejl, og hvilken fejl.....

Efter denne lidt forvirrende snik snak, mener jeg bare at :
Hvor er faldgrupperne og hvad er vigtigt at huske ???

Avatar billede tpiil Nybegynder
28. september 2000 - 22:52 #1
det sikreste:
brug session!
Avatar billede tpiil Nybegynder
28. september 2000 - 22:52 #2
svar
Avatar billede phylox2 Nybegynder
28. september 2000 - 22:57 #3
Du skal, som tpiil skriver, bruge sessions - da det er den mest sikre løsning! ENDVIDERE:

Når du fx. laver en betingelse

If (a < 1) Then

Så skal du TESTE, hvad den gør, hvis den IKKE er a < 1 - dvs.,

If (a < 1) Then
\' et eller andet
Else \'meget vigtigt!!!
\' en fejlmeddelselse
End if

Det vil sige, at brugeren ikke får en server fejl, som han evt. kan bruge til at se nogle informationer om systemet - som han kan bruge på ulovlig vis!

Altså checke HVER eneste betingelse/funktion så der IKKE vil komme nogle serverfejl ud !

Så skulle den være i vinkel!
Avatar billede dudal Nybegynder
28. september 2000 - 23:00 #4
En af de mest brugt måder at hacke en sådan side er ved at skrive sql queries direkte i et af formfelterne. Det faktisk nogle gange muligt at udvide en sqlstreng med nogle ekstra parametre hvis der ikke bliver checket på inputtet.

Det kræver dog ikke meget at forpurre livet for en evt. hacker. Lav en replace hvor du fjerner \' (ping) fra inputtet, på den måde kan han ikke skrive en fortsættelse af din sqlstreng.

strUsername = REPLACE(Request.Form(\"Username\"),\"\'\",\"\")

og det samme med password.

/Jesper
Avatar billede lthrane Nybegynder
29. september 2000 - 09:01 #5
Enig med de andre om at man med fordel kan anvende Session til at opbevare login information.

Og dudals opfordring til at fjerne samtlige \' (og måske også \" ) fra dine form felter inden du kontakter din db er MEGET anbefalelsesværdig.

Derudover:
På hver eneste .asp side i din applikation, kan du inkludere en checkuser.asp side, som indeholder noget lignende dette:

<SCRIPT LANGUAGE=Javascript RUNAT=Server>

  Response.Expires=0;
  if  (Session(\"AccessLevel\")>=10) {
  }
  else {
    Response.Redirect(\"unauthorized.asp\");
}
</SCRIPT>

Hvis den der er logget ind har et tilstrækkeligt højt adgangsniveau, vil ovenstående ikke gøre en pind. Hvis niveauet er for lavt, sendes browseren til unauthorized.asp, hvor man kan skrive noget lignende: \'Du har ikke adgang til denne side...\'

Ovenstånde viser eet tjek - men man kan jo have flere checkuser niveauer, dvs. andre sider i applikation inkluderer checkuser sider der tjekker på accesslevel > 20 osv..

Med ovenstående implementeret skulle det ikke være muligt for uautoriserede folk at se dine sider, heller ikke selv om de skriver hele URL\'en til en  .asp side \'dybt inde i maven\' på din applikation.

lthrane
Avatar billede stoffer Nybegynder
29. september 2000 - 09:44 #6
Der er jo også den gode mulighed at lave NT password på serveren. Så har du hele NT\'s sikkerhedsaspekter. Men du kan selvfølgelig ikke lave grafik her.

Så kan du også køre shtml samtidig, og måske endda IP logging. Så kan sikkerheden ikke blive bedre. Under alle omstændigheder vil jeg anbefale IP logging.....
Avatar billede stoffer Nybegynder
29. september 2000 - 09:49 #7
IP logging og tidspunkt. sæ\'følig.

Og hvis du har mulighed for det så registrer hvilket IP nummer én bruger loggede sig ind på første gang, og så kun tillade det IP nummer for den bruger. Undgå at have knapper som huske login osv. (som på eksperten), da en anden bruger så kunne bruge computeren. Og hvis du huske login skal man jo ligge en cookie , som i teorien kunne opsnappes af en anden hacker (i far-away teorien)
Avatar billede ropotten Nybegynder
29. september 2000 - 14:25 #8
Genialt, hvor er der mange fede teorier der bliver belyst her....

Stoffer >> hvordan laver man en IP logging, kan det laves i ASP....???
Avatar billede stoffer Nybegynder
29. september 2000 - 14:39 #9
jada!

IP nummer:

<%= Request.ServerVariables(\"REMOTE_ADDR\") %>
Avatar billede ropotten Nybegynder
15. november 2000 - 09:18 #10
SORRY, jeg har været ude og rejse, ber om forladelse, jeg havde sq glemt at acceptere....