Avatar billede gotcha Nybegynder
28. september 2000 - 22:33 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Programmere i 3D

Prøv at se f.eks. http://www.typospace.com , http://www.deconcept.com (et eller andet med versus), http://www.flashguru.co.uk eller http://flash.onego.ru . I alle tilfælde er der 3D, der bruger matematik til at beregne nye koordinater, størrelse, alpha-værdier osv. Er der nogen, der kender noget dokumentation på dansk, eller kan give en grundig forklaring?
Avatar billede powell Nybegynder
29. september 2000 - 09:43 #1
Forklaringen er simpel. Det har ikke det store med beregninger at gøre som sådan. Flash er et grafik program, prøv og kik på flash\'es hjemmeside.

http://www.macromedia.com/software/flash/

Eller her for lidt på dansk:
http://www.echoecho.com/dk/flash.htm
Avatar billede gotcha Nybegynder
29. september 2000 - 15:08 #2
Nu ved jeg ikke lige, hvor meget du har arbejdet i Flash, men det har helt klart det store med beregninger at gøre. Ganske vist er Flash et grafisk program, men interaktiviteten opnås via ActionScript (sproget til Flash). Hvis du begynder at pille nogle filer fra hinanden, der minder om dem, finder du, at bla. er brugt sinus, cosinus osv. Mit spørgsmål er blot, om der er noget materiale tilgængeligt på dansk???
Avatar billede stigc Nybegynder
29. september 2000 - 16:20 #3
Jeg en masse, men ikke på dansk........

Skal jeg sende noget?
Avatar billede stigc Nybegynder
29. september 2000 - 16:34 #4
Jeg kan godt skrive lidt om principperne om 3d grafik, og dens beregninger, men hvis du ikke er god til matamatik i forvejen, må du læse dig frem til en del selv!

Skal jeg forklare dig lidt her, og så ellere sende dig nogen engelske artikler jeg har fundet på Interenettet?
Avatar billede gotcha Nybegynder
01. oktober 2000 - 14:05 #5
Du må meget gerne forklare det (jeg er rimelig god til matematik)!

Artikler kan sendes til mig på Boelt@vip.cybercity.dk :o)
Avatar billede gotcha Nybegynder
11. oktober 2000 - 14:52 #6
Hallo, hvor bliver materialet af???

NICE MÆ LEIS
Avatar billede stigc Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:19 #7
hov det glemte jeg pga. stress mm. Men jeg skal lige vide om du kan finde ud af at programmere i forvejen, da det ikke er hjælp til programmering?
Avatar billede gotcha Nybegynder
12. oktober 2000 - 14:22 #8
Bare kom med det :o)
Avatar billede stigc Nybegynder
12. oktober 2000 - 15:05 #9
Ok her kommer lidt:

Sådan har jeg lavet en 3d-engine:

Først skal du have objekter. Disse består af punkter i tre dimensioner, og evtentuelle streger imellem pointerne. Da jeg har set nogen af de eks. du henviser til, er punkter nok. (Disse punkter kan du senere udskifte med grafik, f.eks. en kugle). Punkterne opbevares i et array:

    f.eks {x,y,z,x1,y2,z2,x3,y3,z3}, som beskrive tre punkter i rummet...

Her er f.eks en firkant lavet med 8 punkter (=hjørnerne)

    {-50,-50,-50, 50,-50,-50,  50,50,-50,  -50,50,-50,
        -50,-50,50,  50,-50,50,  50,50,50,  -50,50,50};

Nu er der det at disse tre koordinater skal overføres til skærmens 2-dimensionelle verden: Vi skal altså af med den z-værdi. For at lave perspektiv i den 2d gengivelse af objektet beregener man x og y værdierne ud fra z. (du kan prøve med forskellige værdier i stedet for 200)

    fladX= x*200/z
    fladY= y*200/z

Nu kan du såden set bruge xFlad og yFlad til at plotte ind på skærmen.

Du kan rotere et objekt om tre akser. Disse formler rotere rund om punktet 0,0,0:

A,B,C = vinklen

rotate around z-axis:

    x\'  = x*cos(A) + y*sin(A)
    y\'  = x*sin(A) - y*cos(A)

rotate around y-axis:

    x\'\' = x\'*cos(B) + z*sin(B)
    z\'  = x\'*sin(B) - z*cos(B)

rotate around x-axis:

    y\'\' = y\'*cos(C) + z\'*sin(C)
    z\'\' = y\'*sin(C) - z\'*cos(C)

Forstørre/formindske et objekt er bare at gange med et tal større eller mindre 1 (ganges altså med alle tal i arrayet)

Avatar billede stigc Nybegynder
12. oktober 2000 - 15:11 #10
Avatar billede gotcha Nybegynder
12. oktober 2000 - 17:54 #11
Kanon, jeg prøver lige at se, om jeg ikke kan få lavet en 3d engine eller om jeg har flere spørgsmål - du skal nok få point!
Avatar billede gotcha Nybegynder
25. oktober 2000 - 16:23 #12
Prøv at se http://www.were-here.com/forums/showthread.php?threadid=31703 for nogle ting jeg har lavet i Flash (tak for hjælpen til at komme i gang med 3D)! Har du noget idé om, hvordan man ville kunne lave en overflade mellem fire punkter (se den sidste version af 3D)???
Avatar billede gotcha Nybegynder
30. oktober 2000 - 12:17 #13
Er du der?
Avatar billede stigc Nybegynder
30. oktober 2000 - 20:23 #14
Ja, jeg er her. Mener du at lave en flade med en texture?
Avatar billede stigc Nybegynder
30. oktober 2000 - 20:28 #15
Det må jeg nok sige, du har været flittig!
Avatar billede gotcha Nybegynder
01. november 2000 - 13:24 #16
Tak for det!

Ja, jeg tænkte på om jeg kunne lave en texture, der fungerede som en knap (fed menu!). Har du nogen ideer?
Avatar billede stigc Nybegynder
01. november 2000 - 21:42 #17
Det kræver jo en del pixelmanipulering. Jeg tror ikke FLASH vil være hurtig nok til det.

Ved mindre de har en metode til at ændre perspektiv i et billeder. Dvs bestemme placeringen af alle fire hjørner! Findes det?
Avatar billede gotcha Nybegynder
01. november 2000 - 23:19 #18
Nej, det er der desværre ikke :(

Man kan dog bestemme koordinaterne til de 4 hjørner og skalere et billede horisontalt, vertikalt samt placere det. Er det nok (eller er der en anden måde, hvormed kan simulere det)???
Avatar billede stigc Nybegynder
26. november 2000 - 22:21 #19
Nej det er ikke nok. Har du set FLASH med 3d texture nogen steder?
Avatar billede gotcha Nybegynder
27. november 2000 - 03:01 #20
Nej, desværre ikke. Jeg tvivler faktisk også på, om Flash 5 er hurtig nok, men man kunne vel skrive den metode selv, ikke?