Avatar billede djarnis Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Validering ...

Hejsa,

Jeg ku godt bruge lidt hjælp til at validere et par radiobuttons i en formular.

Jeg har 3 forskellige sæt radiobuttons -
1. test1
2. test2
3. test3

I test1 og test2 er der 4 radiobuttons pr. gruppe med værdi 1-4, og i  test3 er der 1 radiobutton med en værdi på 5.

Jeg skal så tjekke at test1 OG test2 er valgt ELLER at test3 er valgt ... Dvs. hvis man har markeret i test3, så er det ikke nødvendigt at markere i test1 og test2, men markerer man ikke i test3 skal der markeres i BÅDE test1 og test2 ....

Nogen forslag? ;)
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:43 #1
<script type='text/javascript'>

function validerRadio( radioArray ) {
    for (var i=0; i<radioArray.length; i++ ) {
        if ( radioArray[i].checked ) return true;  //der er valgt een
    }
    return false;  // der er ikke valgt nogene
}; //end validerRadio( radioknap array objekt ) -> boolean

function validerTest1Teat2Test3( formElem ) {
    if ( validerRadio( formElem.test3 ) ) return true; // alles gut
        // nix. begge de to andre skal være valgt
    if ( ! validerRadio( formElem.test1 ) ) return false; // sorry
    if ( ! validerRadio( formElem.test3 ) ) return false; // sorry
    return true;  // både test1 og test2 bestod testen
}; //end validerTest1Teat2Test3( Form objekt ) -> boolean

</script>

i din onsubmit kan du så kalde validerTest1Teat2Test3
<form ... onsubmit="return validerTest1Teat2Test3( this );">

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:44 #2
Ups. i nederste  validerRadio kald skal det være test2 og ikke test3
    if ( ! validerRadio( formElem.test2 ) ) return false; // sorry
Avatar billede djarnis Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:52 #3
Den virker fint hvis man vælger test1 og test2 ... Men hvis man kun vælger test3 skulle den jo også gerne submitte - det gør den bare ikke ... ?! ;)
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:57 #4
det skulle den gerne.
NB det er i den nederste af de linier 3 skal ændres til 2.  ikke i den øverste
Avatar billede djarnis Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:59 #5
Ja - sådan her ikk?!

function validerTest1Test2Test3( formElem ) {
    if ( validerRadio( formElem.test3 ) ) return true; // alles gut
        // nix. begge de to andre skal være valgt
    if ( ! validerRadio( formElem.test1 ) ) return false; // sorry
    if ( ! validerRadio( formElem.test2 ) ) return false; // sorry
    return true;  // både test1 og test2 bestod testen
}; //end validerTest1Teat2Test3( Form objekt ) -> boolean

Men det virker bare ikke - når jeg vælger test3 vil den stadig ikke submitte ?! ;)
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. oktober 2002 - 15:03 #6
check om navnet på den gruppe radioknapper virkelig er 'test3'
og om den gruppe ligger i samme formular som de to andre.

læg evt testsiden på netttet så vi kan kikke.
Avatar billede djarnis Nybegynder
15. oktober 2002 - 15:06 #7
Du kan lave et html doc med følgende kode og se ;)

<html>
<head>
<script type='text/javascript'>

function validerRadio( radioArray ) {
    for (var i=0; i<radioArray.length; i++ ) {
        if ( radioArray[i].checked ) return true;  //der er valgt een
    }
    return false;  // der er ikke valgt nogene
}; //end validerRadio( radioknap array objekt ) -> boolean

function validerTest1Test2Test3( formElem ) {
    if ( validerRadio( formElem.test3 ) ) return true; // alles gut
        // nix. begge de to andre skal være valgt
    if ( ! validerRadio( formElem.test1 ) ) return false; // sorry
    if ( ! validerRadio( formElem.test2 ) ) return false; // sorry
    return true;  // både test1 og test2 bestod testen
}; //end validerTest1Teat2Test3( Form objekt ) -> boolean

    function uncheckAll(){
        document.survey.test1[0].checked=false;
        document.survey.test1[1].checked=false;
        document.survey.test1[2].checked=false;
        document.survey.test1[3].checked=false;

        document.survey.test2[0].checked=false;
        document.survey.test2[1].checked=false;
        document.survey.test2[2].checked=false;
        document.survey.test2[3].checked=false;
    }

    function uncheck(){
        document.survey.test3.checked=false;
    }
</script>

</head>

<body>
<form action="aef.htm" method="post" name="survey" id="survey" onsubmit="return validerTest1Test2Test3( this );">
  <p> TEST1
    <input type="radio" name="test1" value="1" onClick="uncheck()">
    <input type="radio" name="test1" value="2" onClick="uncheck()">
    <input type="radio" name="test1" value="3" onClick="uncheck()">
    <input type="radio" name="test1" value="4" onClick="uncheck()">
  </p>
  <p> TEST2
    <input type="radio" name="test2" value="1" onClick="uncheck()">
    <input type="radio" name="test2" value="2" onClick="uncheck()">
    <input type="radio" name="test2" value="3" onClick="uncheck()">
    <input type="radio" name="test2" value="4" onClick="uncheck()">
  </p>
  <p>TEST3
    <input type="radio" name="test3" value="5" onClick="uncheckAll()">
  </p>
  <p>
    <input type="submit" name="Submit" value="Submit">
  </p>
</form>
</body>
</html>
Avatar billede djarnis Nybegynder
15. oktober 2002 - 15:21 #8
... Som du kan se er der jo et eller andet galt, ikk? ;)
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. oktober 2002 - 15:31 #9
radioknapper er til når der skal vælges een ud af flere. når der kun er en enkelt radioknap i gruppen bliver den en checkbok. og ikke et array:

function validerTest1Test2Test3( formElem ) {
    if ( formElem.test3.checked ) return true; // alles gut
        // nix. begge de to andre skal være valgt
    if ( ! validerRadio( formElem.test1 ) ) return false; // sorry
    if ( ! validerRadio( formElem.test2 ) ) return false; // sorry
    return true;  // både test1 og test2 bestod testen
}; //end validerTest1Teat2Test3( Form objekt ) -> boolean

jeg vil anbefale du også giver den  type="checkbox"  så brugeren slipper for at spilde tid på at lede efter de alternativer det runde felt påstår der er.
og så han kan af-klikke den igen hvis den bliver valgt ved en fejltagelse.

mvh JakobA
Avatar billede djarnis Nybegynder
15. oktober 2002 - 15:39 #10
God pointe ... Synes dog bare at det er bedre at bruge de samme form elementer hele vejen igennem ... ;)