Avatar billede cute_dude Nybegynder
15. oktober 2002 - 13:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ingen søgning?

Jeg har navision C5 Light og jeg prøver følgende:

1) Trykker på kartotek - Debitor
2) Trykker på søgning (F4)
3) Indtaster et navn på en søgning jeg ved eksistere.
4) Den finder intet...?

Hvad gør jeg galt?

Mvh
CD
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2002 - 13:41 #1
Du har sikkert ikke oprettet debitoren med noget i "Søgenavn"

"Alt+F5" giver ofte et bedre resultat. Der søger du bare efter forekomsten af tekststrengen og får som resultat alle som opfylder kriterierne. Herefter kan du bladre med F7 og F8.

Ellers prøv at skrive noget i navn i stedet for søgenavn
Avatar billede cute_dude Nybegynder
15. oktober 2002 - 13:50 #2
Hmm jeg efterhånden oprettet 50-100 debitorer med søgenavn, men i hjælpefilen står noget om at søgenavnet er unikt (?) Det kan vel ikke passe at man "kan komme til" at oprette 2 ens søgenavne uden den brokker sig hvis disse skal være unikke....?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2002 - 13:52 #3
Du kan sagtens oprette 2 ens søgenavne uden at den brokker sig. Derfor er funktionen noget tvivlsom. Det er vel beregnet til situationen, hvor du kender dine kunder så godt at du hellere vil søge på "Børge" end "B. Jensens Fisketransport ApS"
Avatar billede cute_dude Nybegynder
15. oktober 2002 - 13:58 #4
ja det lyder sandsynligt, men jeg har eksempelvis oprettet en debitor med søge navnet "blah1". Jeg trykker dernæste på F4 og en boks med 5 forskellige felter dukker frem. Jeg indtaster søgeordet præcist som det står og trykker ok.... intet ændre intet bliver fundet...???
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2002 - 14:05 #5
Du indtaster vel ikke i "konto" for så virker det ikke??

Du skal indtaste i det felt hvor der står søgenavn, det er derfor alt+F5 er hurtigere
Avatar billede cute_dude Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:24 #6
jeg har prøvet både søgenavn, og konto og.... alle 5 uden held
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2002 - 15:11 #7
Tjaa jeg ved snart ikke - det er ikke fordi den siger "der findes ingen poster der opfylder søgeudtrykket"?

Det gør den nemlig hvis søgningen ikke finder en med det præcise navn; herefter viser den alligevel den nærmeste?

Ellers har jeg ingen idéer!
Avatar billede cute_dude Nybegynder
15. oktober 2002 - 15:46 #8
nej den går bare tilbage som om jeg havde sagt "annuller". Nå men ALT+F5 virker glimrende så de 30 point er dine :). Nu hvor jeg har dig: jeg har endnu et spørgsmål til 30 point (opretter bagefter).

Spg: Jeg har oprettet nogle varegruppen til mine vare og jeg har prøvet at printe nogle proforma faktura ud - det virker fint. Men hvordan udnytter jeg mine varegrupper? Hvis jeg går ind under "linier" ved faktura så kan det jo være jeg vil vælge nogle varer udfra beskrivelsen og ikke varenummeret.

I varegruppe A er det 3 varer:
trøje rød bomuld 1
trøje rød bomuld 4
trøje rød bomuld 8

I varegruppe B er det 3 varer:
trøje rød bomuld 2
trøje rød bomuld 3
trøje rød bomuld 7

Når jeg så trykker på "tekst" står der bare:
trøje rød bomuld 1
trøje rød bomuld 2
trøje rød bomuld 3
trøje rød bomuld 4
trøje rød bomuld 7
trøje rød bomuld 8

Hvordan vælger jeg en varegruppe inden jeg vælger varer?
(Ja det blev vist til et 60 point sgp :)
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2002 - 15:57 #9
Varegrupper benyttes primært til kontering i finans og sortering i rapporter, altså ikke ved fakturering.

Hvis du vil vælge udfra beskrivelsen, skal du bare skrive starten af vareteksten under varenummer, så sorterer den lagerkartoteket og giver dig en pickliste over de der passer bedst (virker ikke i gamle versioner men i hvert tilfælde i 2.10)

Hvis du vil vælge efter gruppe er der ingen vej udenom Alt+H herefter F4 (hvis den da virker i lager); her kan du så søge efter "B" i gruppe samt "trøje" i Varenavn.
Avatar billede cute_dude Nybegynder
15. oktober 2002 - 16:08 #10
Jeg bliver nød til at vente til i morgen med at afprøve det.
Avatar billede cute_dude Nybegynder
16. oktober 2002 - 17:11 #11
Ja det virker mere eller mindre -> http://www.eksperten.dk/spm/271071