Avatar billede vips Nybegynder
14. oktober 2002 - 13:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Streng FIFO / buffer

Jeg er ved at lave et program der sender SMS vha. et GSM-modem på COM porten.
Problem består af følgende:
Data kommer som strenge fra input delen af programmet, men modemet kan ikke nå at sende SMS før næste streng kommer (Det tager ca. 4-5 sek at sende en SMS)
Hvordan laver jeg styring / pointere til et array / buffer som kan håndtere 25 strenge evt. flere, således at strengene bliver gemt i bufferen og derefter sendt en efter en, indtil bufferen er tom ?

mvh Viggo
Avatar billede phpgris Nybegynder
15. oktober 2002 - 15:17 #1
Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt kan du bruge disse funktioner til at lave en FIFO-buffer med:

Public MessageBuffer() As String

Public Function CreateBuffer()
    ReDim MessageBuffer(1)
End Function

Public Function PutBuffer(sMessage As String)
    Dim nIndex As Integer

    If Not sMessage = Empty Then
        nIndex = UBound(MessageBuffer) + 1
        ReDim Preserve MessageBuffer(nIndex)
        MessageBuffer(nIndex) = sMessage
    End If
End Function

Public Function GetBuffer() As String
    Dim nIndex As Integer

    If UBound(MessageBuffer) >= 2 Then
        GetBuffer = PeekBuffer()
        For nIndex = 2 To UBound(MessageBuffer) - 1
            MessageBuffer(nIndex) = MessageBuffer(nIndex + 1)
        Next nIndex
        ReDim Preserve MessageBuffer(UBound(MessageBuffer) - 1)
    End If
End Function

Public Function PeekBuffer() As String
    If UBound(MessageBuffer) >= 2 Then
        PeekBuffer = MessageBuffer(2)
    End If
End Function

Du kan så derefter f.eks. sætte et loop op der sender beskederne en efter en (her med SendBesked):

Do While Len(PeekBuffer())
    SendBesked GetBuffer()
Loop
Avatar billede vips Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:05 #2
Tak for hjælpen
Jeg har testet koden og det ser ud til at virke efter hensigten.
Funktionen PeekBuffer kan jeg ikke helt se hvad den skal bruges til ?
Det ser ud til at arrayét altid begynder fra position 2, men det er OK
Avatar billede phpgris Nybegynder
22. oktober 2002 - 00:31 #3
Det var så lidt.

PeekBuffer() kigger i bufferen uden at fjerne et element fra den. Det er nyttigt hvis man lige skal tjekke om der overhovedet er noget i bufferen eller hvis man skal afgøre om næste element skal behandles med det samme eller om det skal efterlades til senere.

Element 2 er det første element i arrayet da Visual Basic ved redimensionering ikke vil lade en danne et tomt array - dvs. "ReDim MyArray(0)" giver fejl. Derfor må man i stedet bruge "ReDim MyArray(1)" til at danne det tomme array og følgeligt bliver element 2 det første element i arrayet.