Avatar billede mbb Nybegynder
27. september 2000 - 23:44 Der er 12 kommentarer

Forøge hastighed på mail-afsendelse med SMTP, hvordan?

Hej

Vi bruger Imail 6.04 på en Windows NT 4.0 Enterprise Server. Hardwaren er en Dual PII 233 med 128 MB RAM og 12 GB RAID SCSI HD, og en 2 Mbit internet forbindelse.

Problemet:

Vi udsender dagligt 18-35000 mails til de tilmeldte modtagere. (Halvdelen af dem er SMS beskeder til mobiltelefoner, så de er til samme 4 domæner) . Problemet er at de blever udsendt meget langsomt. Det er kun omkring 650 mails i timen. Vores server og mail-program burde kunne tage langt mere.

Jeg vil gerne høre om nogen ved hvilke indstillinger som er bedst for den givne brug/konfiguration og hvad der ellers kan gøres for at få afsendelsen til at køre hurtigere? Det kan ik nytte noget, det her er for langsomt.

Følgende indstillinger bruges i Imail\'s SMTP sektion:

[SMTP]

Log to: SYSMMDD.TXT
Debug Messages: No
3 Tries before returning to sender
Queue Timer: 5
Default Mail Host: (our domain name for the website and email)
Domain Name Server address: (our default DNS server)
Send all remote mail through gateway: Disabled

[SMTP Security]
No Mail Relay
Allow Remote mail to local groups: Yes
Allow Remote view of local groups: Yes
Refuse NULL <> Senders: No
Check valid sender: No
Auto-deny possible hack-attempts: No
Disable SMTP \"VRFY\" command: No
Disable SMTP \"AUTH\" command: No
Copy All mail: Disabled

Det skal lige siges at serveren kun bruge 1-3% af CPU tiden når den står og sender ud, så det er ikke fordi der er noget som står og trykker den, den arbejder bare utroligt langsomt. Hver mail fylder ca. ½-3KB.
Avatar billede nanodead Nybegynder
28. september 2000 - 00:47 #1
øhh.. dette er ikke særlig konstruktivt for dig.. men jeg laver normalt mailsystemer i UNIX miljø\'er, og på en cel 533 256 mb ram.. der tager det 14 sec. at sende 2000 mails på hver 2,25 kb., for kunne gøre dette kræver det dog en hvis båndbredde
Avatar billede lrj Nybegynder
28. september 2000 - 00:50 #2
Nåja, du kunne jo starte med at checke om båndbredden bliver maxet ud - men det lyder det da vist ikke til.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
28. september 2000 - 14:56 #3
med tanke på at det netop er ret langsomt, specielt med den forbindelse, har du så tjekket hvordan det ser ud med ram og pagefile mens du sender ??
Avatar billede svindler Nybegynder
02. oktober 2000 - 00:02 #4
Det lyder lidt som et problem, jeg har set.
Hvis du ikke kører identd på din mail-server eller endnu værre, din firewall laver silent drop af pakker til en identd, vil mailserveren i den anden ende i mange tilfælde først gå videre, når dens ident-klient timer ud.
Løsningsforslag:
A) Installér en identd på serveren (og check at firewall\'en slipper det igennem)
B) Konfigurér firewall\'en til at slippe identd forespørgsler igennem, så din server kan sende en connection refused icmp pakke retur
C) Konfigurér firewall\'en til at sende connection refused icmp\'en
Avatar billede canker Nybegynder
05. oktober 2000 - 09:47 #5
Hvis i sender som html, kan det laves om til andet format så det ikke fylder så meget!!!
Hvis det er tilfældet er denne løsning klart lettest.
Avatar billede mbb Nybegynder
07. oktober 2000 - 18:00 #6
canker>> nej det er ikke i HTML
svindler>> der er ingen firewall, og jeg kører heller ikke identid ting.

jeg kan sige at serveren kører IIS, FTP, mySQL, PHP osv. samtidig med Imail

alle udsendte mails bliver sendt igennem et PHP script som kører hver nat og får sine data fra mySQL databasen. dette script har en effektiv kørselstid på ca. ½-1 time, men er sat til at vente 600 sekunder for hver 1000 mail.

der er kun oprettet 4 brugere på mail serveren, og der er 5 domæner, som alle har samme funktion på mail serveren

når den f.eks. har 25000 mails i køen og den står og sender, bruger den kun 3-8% af cpu tiden på det.

det kører IKKE over list server...

jeg har opdaget at når jeg går ind i Imail administrationen og ser på køen og trykker send all, kommer de afsted en del hurtigere, i hvert fald i et stykke tid... men så står den og sender langsomt igen... (og jeg kan jo ikke bare sidde og trykke Send All døgnet rundt)
Avatar billede mbb Nybegynder
07. oktober 2000 - 18:21 #7
jeg har nu installeret et program som holder øje med hvor meget båndbredde der bliver brugt, og jeg kan se at den faktisk kun bruger 3-20KB/s, hvilket nok bare er de sidevisninger der finder sted, samt hvad pcAnywhere bruger.

det er rimelig strange at det ser ud som om den stort set ikke laver noget, selv om jeg lige har trykket \"Send All\"
Avatar billede svindler Nybegynder
07. oktober 2000 - 21:55 #8
Prøv at lave en telnet til port 25 på de mail-server, du skal sende til.
Hvis der går lang tid, før du får første svar-linie, kan det sagtens være identd-problematikken.
Avatar billede svindler Nybegynder
07. oktober 2000 - 21:57 #9
Eller installér Network Monitor på maskinen og lav en trace. Hvis du ikke ved, hvordan det skal tolkes, kan du sende tracen til mig, så skal jeg forsøge at identificere flaskehalsen.
Avatar billede mbb Nybegynder
08. oktober 2000 - 14:45 #10
hej igen

modtagerne er for det meste hos forum.dk, hotmail.com og sol.dk (og så en masse andre)

når jeg telnetter på port 25 til forum går det fint, men der kommer intet svar ved hotmail og sol.dk (og i øvrigt heller ikke på note.sonofon.dk, sms.mobilix.dk og gsm1800.telia.dk)

hvad skal jeg så gøre for at få ordnet idenid?

og hvordan installerer jeg network monitor?
Avatar billede svindler Nybegynder
09. oktober 2000 - 14:23 #11
Det er ikke selve navnet du skal kontakte på port 25; det er deres mail-server. Den finder du f.eks. ved at skrive
\"nslookup -q=mx sms.mobilix.dk\"
og læse hvilken host, der er mail exchanger (i dette tilfælde e2s.mobilixnet.dk)
Derefter skriver du
\"telnet e2s.mobilixnet.dk 25\"
Her kommer svaret ganske hurtigt.
Skriv \"quit\" for at stoppe forbindelsen.
Da jeg testede note.sonofon.dk, fik jeg tre mail exchangere: note.sonofon.dk, sono-relay.uni2.dk og mail-relay.uni2.dk. Den laveste preference prøves først, den højeste til sidst.
Den første svarede ikke, da jeg testede. Dette giver selvfølgelig et delay for dig, hvis det er normalt. De næste tog et par sekunder om at svare. Dette kunne tyde på identd-problematikken. Det er ikke et problem som sådan, men hvis det tager to sekunder ekstra for afsendelsen af en mail, der i sig selv tager et split sekund at afsende, kan det selvfølgelig tage et stykke tid at komme igennem flere tusinde.

Jeg har aldrig prøvet at arbejde med NT som mail server, så jeg er ikke klar over, om der følger en identd med.

Network monitor installeres under \"Services\" i Network properties.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. januar 2001 - 11:31 #12
Luk venligst dit spørgsmål.
Hvis du har fået et brugbart svar så accepter det.
Har du derimod ikke fået et brugbart svar så lav selv et og accepter dit eget svar.
Har du ikke fået svar men ønsker og lade dette spørgsmål så lad det fortsætte.

(Mere fordi så hjælper du eksperten med ikke og få for mange \"glemte\" spørgsmål)