Avatar billede fracklen Nybegynder
11. oktober 2002 - 21:09 Der er 6 kommentarer

Device Driver til CMOS

Jeg ønsker at aflæse alt hvad der står i min cmos...

har fundet følgende procedure

procedure WriteCmos;
begin
  Num := 0;
  for i := 0 to Max do begin
    asm
      xor ax, ax
      mov al, Num
      out 70h, al  // HER - FEJL!
      in  al, 71h
      mov Info, al
    end;
    Cmos[Num] := Info;
    Inc(Num);
  end;

  Assign(F, 'Cmos.Dta');
  Rewrite(F);
  Write(F, Cmos);
  Close(F);
end;

"Priveleged instruction!"
Det skal vist skrives som en devicedriver?
Og hvodden er det så lige man gør det?
Avatar billede codewarrior Nybegynder
14. oktober 2002 - 15:19 #1
En ting er sikkert, du får ikke en "procedure" til at køre under C/C++ med mindre den er deklareret void, og resten er vist heller ikke lige standard C. Måske skulle du overfører det til Delpi / Pascal.
Så skal jeg senere vende tilbage til hvordan du gør, for det kræver nogle flere krumspring.
Avatar billede codewarrior Nybegynder
15. oktober 2002 - 18:50 #2
Så er jeg klar igen, følgende kan bruges i DOS, dvs at du, hvis Delphi er dit værktøj lig skal konverterer det til 32bit.

Unit CMOS;

Interface

{-------------------------------------------------------------------}

Const  CMOSVersion = '1.10';

{-------------------------------------------------------------------}
{                    Konstanter i unit CMOS                        }
{-------------------------------------------------------------------}

Const  CMOSADDR = $70;      { CMOS p† port 70h  }
      CMOSDATA = $71;      { CMOS data port 71h }

Type  CMOSBUF = Array[0..127] of byte;

{-------------------------------------------------------------------}
{              Funktioner / Procedure i unit CMOS                  }
{-------------------------------------------------------------------}

Function CMOSPresent : Boolean;
Function CMOSSize : Word;
Procedure ReadFromCMOS(Var F : CMOSBUF; Number : Word);
Procedure WriteToCMOS(Var F : CMOSBUF; Number : Word);

Implementation

{-----------------------------------------------------------------------}

Function CMOSPresent : Boolean;Assembler;

Asm
  MOV  AH, 0C0h
  INT  15h
  PUSHF
  POP  AX                    { inspic‚r flagene                        }
  SHR  AX, 1                { ulige,  ingen CMOS                      }
  JNB  @CMOS
  JMP  @NoCMOS
@CMOS:
  XOR  AX, AX
  MOV  AL, BYTE PTR[ES:BX+5] { BIOS Feature information                }
  AND  AL, 20h              { and den 5. bit                          }
  CMP  AL, 00h              { bliver resultatet <> 0h er der CMOS      }
  JE  @NoCMOS              { alt andet kan betyde ingen CMOS          }
  JMP  @EXIT
@NoCMOS:
  XOR  AX, AX                { lever FALSE hvis ingen CMOS              }
@EXIT:
End;

{-----------------------------------------------------------------------}

Function TestByte : Byte; Assembler;

Asm
  MOV    AH,AL              { Save test value in AH                    }
  CLI                                        { Interrupts off          }
  MOV    AL,CL              { Get address in AL                        }
  OUT    CMOSADDR,AL        { Output CMOS address                      }
  MOV    AL,AH              { Get test value in AL                    }
  OUT    CMOSDATA,AL        { Output the test value                    }
  MOV    AL,CL              { Get address in AL                        }
  OUT    CMOSADDR,AL        { Output CMOS address                      }
  IN      AL,CMOSDATA        { Read the test value back                }
  STI                        { Interrupts on                            }
  CMP    AL,AH              { Compare the values                      }
  JE      @OK                { Branch if they're equal                  }
  STC
  JMP    @EXIT              { Set carry and return                    }
@OK:
  CLC                        { Clear carry and return                  }
@EXIT:
End;

{-----------------------------------------------------------------------}

Function CMOSSize : Word;Assembler;

Asm
  MOV  CX,64                { Initialize counter                      }
@GETSIZE:
  CLI                        { Interrupts off                          }
  MOV  AL,CL                { Get address in AL                        }
  OUT  CMOSADDR,AL          { OUTput CMOS address                      }
  IN  AL,CMOSDATA          { Read one byte of CMOS data              }
  MOV  BL,AL                { Save the byte IN BL                      }
  STI                        { Interrupts on                            }
  MOV  AL,0A5h              { Test this byte with alternating 1s and 0s}
  CALL TESTBYTE
  JC  @DONE
  MOV  AL,5Ah                { Test this byte with alternating 1s and 0s}
  CALL TESTBYTE
  JC  @DONE
  MOV  AL,00h                { Test this byte with all 0s              }
  CALL TESTBYTE
  JC  @DONE
  MOV  AL,0FFh              { Test this byte with all 1s              }
  CALL TESTBYTE
  JC  @DONE
  CLI                        { Interrupts off                          }
  MOV  AL,CL                { Get address in AL                        }
  OUT  CMOSADDR,AL          { Output CMOS address                      }
  MOV  AL,BL                { Get original value in AL                }
  OUT  CMOSDATA,AL          { Restore the byte                        }
  STI                        { Interrupts on                            }
  INC  CX                    { Increment counter                        }
  CMP  CX,256                { Loop back for more if CX is less than 256}
  JNE  @GETSIZE
  MOV  AL,80h                { Make sure NMI is enabled                }
  OUT  CMOSADDR,AL          { if this happens to be a PS/2            }
  IN  AL,CMOSDATA
@DONE:
  MOV  AX, CX
End;

{-----------------------------------------------------------------------}

Procedure ReadFromCMOS(Var F : CMOSBUF; Number : Word);Assembler;

Asm
  XOR  AL, AL
  XOR  CX, CX
  LES  DI, F
  CLD
@MAIN:
  CLI
  OUT  CMOSADDR, AL
  IN  AL, CMOSDATA
  STOSB
  STI
  INC  CX
  CMP  CX, NUMBER
  MOV  AL, CL
  JNE  @MAIN
End;

{-----------------------------------------------------------------------}

Procedure WriteToCMOS(Var F : CMOSBUF; Number : Word);Assembler;

Asm
  XOR  AL, AL
  XOR  CX, CX
  LES  SI, F
  CLD
@MAIN:
  CLI
  OUT  CMOSADDR, AL
  LODSB
  OUT  CMOSDATA, AL
  STI
  INC  CX
  CMP  CX, NUMBER
  MOV  AL, CL
  JNE  @MAIN
  MOV  AL, 80h
  OUT  CMOSADDR, AL
  IN  AL, CMOSDATA
End;

{-----------------------------------------------------------------------}

End.

En idé til at vise hvordan du skal gøre, kan du finde ved at downloade filen her http://www.Planet-Source-Code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=265&lngWId=7.
Den viser indholdet af din CMOS.

CodeWarrior
Avatar billede fracklen Nybegynder
16. oktober 2002 - 23:35 #3
Ja - sorry...
Havde fundet koden til delphi (som jeg også er vant til at skrive i...)
Fandt bare ud af at hvis man skal have adgang til "out $70" eller "out $71"
skal man have rettighederne til det fra en device-driver...
Et lille problem jeg er løbet ind i med XP...
Din kode virker fint på 98, men... Da jeg arbejder med XP løser det ikke mit problem.
Avatar billede fracklen Nybegynder
16. oktober 2002 - 23:53 #4
ok... den gad i hvert fald godt at kompile det, men min 98-maskine virker ikke i øjeblikket, så det kan jeg ikke udtale mig om...
Avatar billede fracklen Nybegynder
16. oktober 2002 - 23:58 #5
og hvad angår dit link løber jeg stadig ind i "Privileged Instruction!"

Tror stadig det skal skrives i en device driver...
Avatar billede needs Nybegynder
21. april 2004 - 08:58 #6
Hey... løb lige ind i det samme forleden og "Chries" fandt ud af at man skal bruge PortTalk som kan downloades på http://www.beyondlogic.org/porttalk/porttalk22.zip.... dette er en device driver til c++ og kan også bruges til alle andre programmer men skal så køres med en kormando før og efter exe filen i dospromt....