Avatar billede mxs Nybegynder
11. oktober 2002 - 19:49 Der er 174 kommentarer og
1 løsning

Et par begynder spørgsmål.

Nu sidder jeg her med min bærbar og skal til at vælge en Linux version, men skal det være Debian eller Mandrake?
Jeg skal have den til at køre sammen med windows.
Hvordan skal jeg installere de to versioner.
Det jeg har i tanke er:
1. Formatere min bærbar
2. Del den op i to partioner med fdisk
3. Først installere Linux på den ene partion
4. Derefter microsoft  win 98 på den anden partion
5. Færdig

Men jeg har ikke arbejdet med Fdisk (Så meget ved jeg dog heller ikke om computere)
Hvordan opretter jeg to partioner med en fdisk? Har fået at vide at man kan gøre det med fdisk, og jeg regner med at det passer.

Er det den rigtige fremgangsmåde? Eller er det forkert.
Avatar billede abpdk Nybegynder
11. oktober 2002 - 22:39 #1
Hvis jeg var dig ville jeg installerer Windows 98 først og så Linux bagefter. Det er en fordel hvis du har tænkt dig at benytte dig af en af Linux's bootloadere (eks. LILO), da den så selv plejer at detekte din Windows.

Hvad angår fdisk er det kun nødvendigt at oprette ÉN fat partition, da Linux har sine egne partitions programmer og fdisk så vidt jeg ved ikke kan partitionerer disken til Linux's filformat alligevel. Med fdisk skal du bare slette hvad der ligger og oprette én primær partition til din windows maskine. Der findes mange guides til dette på nettet (prøv Google).

Jeg kender ikke meget til Mandrake, og foreslår derfor Debian. Den grafiske brugergrænseflade er godtnok lidt besværlig at komme igang med, men Debian har et genialt pakke-installations program (apt) der automatisk kan installerer alt hvad du ber om. Hvis den grafiske brugergrænseflade betyder meger for dig synes jeg du skal kikke lidt på http://www.redhat.com, som også er en meger god Linux for begyndere.

//abpdk
Avatar billede mxs Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:32 #2
Jeg har fundet mange guides på google, men der er så mange at jeg ved ikke hvad for en der er sikker. Kan du finde en til mig? Eller hva?
Jeg sidder med et SIS 650 grafikkort. Understøtter Debian den? Eller det ved du måske ikke.
Avatar billede abpdk Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:36 #3
Tænker du på en guide til fdisk?
Avatar billede mxs Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:38 #4
Nope til at installere Linux.
Avatar billede initializing Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:39 #5
www.debianguiden.dk hvis du vil ha' hjælp til alt om Debian.

-Martin
Avatar billede abpdk Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:40 #6
Jeg kan da godt lige se om jeg kan finde en god guide. Hvis det er Debian kan jeg da godt hjælpe dig påvej.
Avatar billede mxs Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:41 #7
Ok så. Hvis du vil det så ville det være perfekt.
Avatar billede abpdk Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:43 #8
Jeg kan ikke garantere at jeg kan hjælpe med alt, men jeg kan da prøve. Hvordan vil du installerer; cd, internettet eller....?
Avatar billede mxs Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:44 #9
Jeg vil have en ISO fil som jeg så kan brænde på en cd og derefter installere via cd.
Avatar billede mxs Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:49 #10
Ok jeg har fundet et link til en side hvor jeg kan downloade Debian 3.0. Men jeg vil gerne høre dine råd først.

Linket er: http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=4
Avatar billede abpdk Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:54 #11
Det ser ok ud, men hvilke cd'er du skal hente kommer vist an på dit behov.
Du skal nok lige kikke her:
http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch-install-methods.en.html
under
4.2.2 Choosing the Right Installation Set
Avatar billede mxs Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:56 #12
Hmm det vil sige at jeg skal vælge Vanilla?
Avatar billede abpdk Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:57 #13
Det er jo det...
Personligt har jeg valgt en anden vej. For det første havde jeg ikke meget held med de officiellt cd'er (der var vist en fejl på mine :( ), og for det andet er det slet ikke sikkert at man skal bruge alt det der ligger på disken. Derfor har jeg selv valgt at installerer fra nettet med denne cd:
http://www.phy.olemiss.edu/debian-cd/woody-i386-1.iso
som kun fylder 186MB og derfor tager en del mindre tid at hente. Den downloader så alt det man skal bruge fra nettet. Man bruger jo kun cd'erne igen hvis man skal geninstallerer og med en netinstallation vil man hver gang få de nyeste pakker. Det er lige værd at tænke over.
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:00 #14
Det vil sige at man installere windows først.
derefter får man sat sit internet op, og downloader derefter filen. Brænder den og smadre den i sit rom drive. Så begynder den? Er det den nyeste version af Debian som man kan hente på dit link?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:00 #15
Ellers tror jeg at Vanilla nok er det bedste valg, men igen jeg har ingen erfaring med at installerer Linux på en laptop.
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:01 #16
Ja, det er 'Woody' (altså 3.0) som er den nyeste. Desuden understøtter kernen ext3 filsystemen som er bedre end ext2. Jeg ved ikke om dette er med på de officielle cd'ern.
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:02 #17
Men bemærk!!! Den installerer KUN det mest basale, resten henter den fra nettet.
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:03 #18
Ok. Det kom jo nok til at tage lige lang tid til sammen. Woody er altså også en Debian?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:07 #19
Ja, alle Linux'er har navne. Den forrige Debian hed vist 'Potato'.
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:08 #20
ok så... Fair nok.
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:11 #21
Det vil sige at jeg gøre følgende:
1. Formatere min laptop
2. Smider win98 ind.
3. Smider cden ind med Woody på
4. Begynder installation
5. Færdig?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:15 #22
Noget i den retning. Hvis du har tænkt dig at gøre det nu, er det ikke sikkert at jeg kan holde mig vågen. Håber du forstår.
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:16 #23
Jeg kan jo bare downloade den og skrive til dig via mail hvis jeg får probs. Hvad er din mail?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:18 #24
Bare smid en kommentar her, så får jeg automatisk en email :)
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:19 #25
Ok så... Bare jeg kan komme i kontakt med dig.
Jeg downloader den, og begynder med at smide den ind imorgen. Så smider jeg en kommentar hvis jeg får probs.
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:21 #26
Ok
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 09:05 #27
Ok.
Jeg har hentet woody ned.
Nu skal jeg bare brænde den! Hvordan gør jeg? Den skal vel brændes som ISO og ikke bare almindelig Data cd? Har jeg ret?
Jeg har Nero Burn. Er det progarm god nok?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 11:58 #28
Det er fint. Du går bare ind i fil-menuen og vælger "Brænd image".
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 12:16 #29
Det er gjort, men når jeg smider den i min laptops rom drive så søger den efter boot på cden, men den finder den ikke. Er der ikke boot på? Skal jeg hente sådan en også?
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 12:24 #30
Kan det havde noget med at gøre at når jeg vælger at brænde det image så vælger jeg All files når jeg skal åbne .iso?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 12:27 #31
Hvis du ikke har gjort noget forkert, så burde den være bootable
Se
http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch-rescue-boot.da.html#s-
install-cd
under
5.2 Opstart fra en cd-rom
altså det med bat.filen.
Du kan også prøve at oprette en bootdisk.
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 12:47 #32
Jeg tror ikke at det er den rigtige måde jeg brænder cden på.
Den gider ikke starte op fra cden hvor på jeg har brændt image. Det jeg har downloadet er en .iso fil, men når jeg skal brænde den via image så spørger den efter en anden fil, som så ikke er .iso fil.
Kan det være det?
Hvordan gjorde du?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 12:51 #33
Gå ind i Nero, i fil-menuen og vælge "Burn image" (min er engelsk). Så vælger du bare iso filen og så burde det være det.
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 12:52 #34
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 13:35 #35
Så nu kan jeg se hvad der er på cden.
Jeg prøver at se om jeg kan boote med den! Hvis jeg kan, så går jeg igang med at formatere og installere Win98.
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 13:38 #36
Shit it works.
Ok det jeg gør nu er:
1. Formatere min Latop
2. installere først win 98
3. konfigurere den til internet
4. kaster debian i og installere den
5. færdig og klar til et nyt system.

Eller hva?
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 13:49 #37
Ved du hvordan man formatere fra Win XP?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 13:58 #38
Prøv at boote op på XP cd'en. Der er vist et sted hvor man kan formatere.
Avatar billede hummm Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:20 #39
lige et godt råd fra mig :-)...jeg har lige prøvet i 2 stive dage at instalere linux fra mandrake og har nu droppet det hele. det virker simpelt hen ikke...INTET virker.jeg har hentet næsten 4 gigbyte og smidt hele lortet ud, for der er ikke andet end bøvl med det...så er du advaret ;-)
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:22 #40
ok jeg takker.
Jeg prøver lige denne Woody installation, og ser hvad den byder!
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:38 #41
hummm>> Det lyder som et særtilfælde. Jeg har da selv haft min del problemer, men jeg vil stadig mene det har været det hele værd. Man lære trods alt en del hen ad vejen :)
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:40 #42
Min admin på min gym har lavet admin koden om på min laptop så jeg ikke kun formatere, så jeg har ladet en ny XP oveni, lavet om på admin koden, og er nu ved at formatere min HD.
Nu skal jeg så til at installere win98 og derefter Debian. Var det ikke sådan man skulle gøre det?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:44 #43
Rækkefølgen gør ikke det helt store, men hvis du installere Linux først skal du bare til at tilføje windows til bootloaderen senere. Hvis du smider windows ind først plejer den at gøre det automatisk.

Hvorfor egentlig ikke køre XP istedet for Win98?
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:45 #44
Der er nogen Linuxer der har probs med at detecte XP, men 98 kan godt. Så opgradere jeg til XP bagefter.
En af mine venner sagde at det var det sikkerste, så jeg går frem efter det.
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:48 #45
Jeg har nu aldrig haft problemer med at køre XP og Linux på samme maskine. Hvad mener du egentlig når du skriver detekte?
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:49 #46
Det var noget han fortalte, men jeg skal først lige ha formarteret mit c drev på laptoppen, så ser vi hvad det bliver til.
Det vil altså sige at jeg nemt at smide XP ind til at starte med?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:53 #47
Sagtens, så vidt jeg ved skulle der ikke kunne ske noget ved det. Bemærk!!! hvis du vil køre NTFS er det temmelig besværligt at få Linux til at læse dine Windows partitioner, men hvis du ikke skal tilgå dit windowsdrev fra Linux er dette ligemeget.
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:53 #48
Ok nu er min HD formateret.
Det vil sige at jeg skal installere XP først, og derefter Linux.
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:54 #49
Altså jeg skal lade den køre over fat 32 filsystem?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:55 #50
KUN hvis du skal bruge windows partitionen fra Linux, ellers gør det ikke noget at du vælger NTFS.
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:56 #51
Bare smid XP ind først
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 16:58 #52
Ok jeg lader dem ligge på samme partition, så det vil sige at jeg skal vælge fat 32. Er det ikke rigtig?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:01 #53
Nej nej nej. Er det vigtigt for dig at kunne tilgå dine windows filer fra Linux?
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:02 #54
Ja det er det. Du mener sådan at jeg kan åbne programmer og filer fra Linux?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:06 #55
Filer ja, programmer nej. Linux kan ikke køre windows programmer, og omvendt.

Du har to valg:
1: Du kører Fat32 og har ingen problemer.
2: Du kører NTFS og skal til at rekompilere Linux kernen (hvilket ikke er helt simpelt).

Du skal nok vælge FAT32. Du kan evt. gøre følgende.
Opret en NTFS partion til dit C-drev i windows. Så kan du ligge selve XP her. Opret så en anden partition som FAT32 og lig de filer du vil dele her. På denne måde kan XP køre så sikkert og stabilt som muligt, og du kan stadig tilgå de filer der ligger på FAT32 partitionen.
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:11 #56
Ok jeg opretter to partioner. Den ene køre over NTFS og har Linux og XP liggende, og den anden er hvor jeg har alle mine filer liggende.
Er det sådan du mener?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:14 #57
Nej, lige nu snakker vi kun om Windows. Linux kommer senere.
Det jeg mener er at du, hvis du vil, kan have selve XP (altså styresystemet) liggende på en NTFS partition og så ha de filer du vil have delt, liggende på en FAT32 partition. Linux kører på sin helt egen partitions-type som XP ikke kan læse.

Det jeg foreslår du gør, er at tage den halvdel af disken du vil ha windows til at ligge på, og deler den i to. En til XP og en til de filer. Alt efter hvor meget du vil have delt og hvor stor din disk er kan du selv finde en passende størrelse.

Forstår du hvad jeg mener nu?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:16 #58
Hvis du f.eks. har en 40GB disk kunne den være delt således:

5GB NTFS
5GB Fat32
10GB Linux

Men det er kun et foreslag. Jeg foretrækker selv NTFS, men hvis det ikke betyder noget for dig kan du bare køre en ren FAT32.
Altså 50% Fat32 og 50% Linux.
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:18 #59
Nå ok.
Deler min HD i to.
Deler den ene halvdel i to som så køre med NTFS (Den ene halvdel indholder XP. Den anden halvdel indholder filer som er til share), og den anden halvdel gemmes så til Woody.
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:18 #60
Nemlig
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:19 #61
Jeg forstår.
XP partitionen skal have NTFS
Den der skal dele skal have FAT 32
Linux kommer senere.
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:20 #62
Præcist hvor store ville disse partitioner så blive på din disk?
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:21 #63
Min disk er 18 gb.
5gb til NTFS
5gb til FAT 32
8 GB til Linux
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:22 #64
Det er fint!
Avatar billede mxs Nybegynder
12. oktober 2002 - 19:21 #65
Ok jeg har installeret XP. Formateret drev 2 til FAT32. Nu mangler jeg bare at installere linux! Men jeg kan ikke nå de i aften da jeg skal mødes med en masse far min gamle efterskole, Hardsyssel. Vi skal i byen og drikke.
Så det kan være at jeg skriver imorgen hvis jeg får probs, og det gør jeg nok skal du se!
Så smider jeg bare et indlæg her, så kan du jo hjælpe mig hvis du gider.
Vi ses.

Tak for hjælpen ind til videre!
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. oktober 2002 - 19:25 #66
Selvfølge, jeg skal da prøve. Forsat god aften :)
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 15:47 #67
Er du der?
Jeg går igang med at installere Linux nu! Jeg skriver nok løbende da jeg tror at det bliver lidt svært at installere det her.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 15:58 #68
Nu booter jeg den, og jeg har vlagt sprog (Dansk)
Nu har jeg også valgt hvad for tastatur jeg har (Dansk), og jeg går videre.
Nu skal jeg til at Partitionér en harddisk. Eller jeg kan vælge et alternativ og det er at jeg kan klare mig uden swappartition. Hvd skal jeg vælge?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 17:08 #69
Du SKAL bruge en swap partition, og den skal som hovedregel være 2x størrelsen af din hukommelse. Dvs. 128MB RAM medfører 256MB swap.

Så skal du oprette dine egentlige Linux partitioner. For en begynder vil jeg tro du sagtens kan klare dig med én stor partition der fylder resten af pladsen ud. Ellers er det meget brugt at have /boot liggende på sin egen partition (32MB eller deromkring). /boot er det bibliotek hvor selve Linux kernen ligger, så med mindre du har tænkt dig at "lege" med kerne-kompilation er dette ikke nødvendigt.

NB!! Hvis du har muligheden så vælge ext3 frem for ext2.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 17:35 #70
Ok var lige væk.
Nu er jeg inde i Cfdisk 2.11 og jeg skal hvis vælge et drev, men jeg kan ikke komme videre. Det bibliotek jeg har valgt /dev/hda. Jeg vil vælge den partition hvor på jeg har sat 8 gb fri, men hvad skal jeg vælge her. Når jeg køre ned på den så kan jeg trykke på den partition så kommer der til at stå boot.
Hvad skal jeg gøre.
Det jeg tror er at jeg skal lave en 512 mb swap partition på den 8 gb store partition. Er det rigtig?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 17:48 #71
Du skal først oprette en partition på diskens-størrelse minus 2x dine ram. Forudsat at du  har 256MB ram er det rigtigt at din swap skal være på 512MB.

PAS NU PÅ AT DU IKKE KOMMER TIL AT SLETTE DINE WINDOWS PARTITIONER!!!!!!!!

Når du har oprettet den primære Linux partition skal du gøre den bootable (det er vist det du nævner med boot). Swap partitionen opretter du bare normal og vælger derefter type. Swap partitioner har type 82.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 17:57 #72
Hvordan får jeg den til at lave en swap?
Jeg kan flytte markøren ned på den partition og trykke på n (For n partition) Men den gør ingenting. Er der noget jeg gør forkert?
Jeg tror at jeg skal dele den partition som jeg vil have Linux til at ligge på (swap 512 mb og resten til LInux) Er det rigtig eller skal jeg gøre noget andet?
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:00 #73
Kan jeg ikke kontakte over MSN eller IRC? Så går det lidt hurtigere?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:03 #74
Det går ikke. Min ICQ er alt for private (for meget info). Desuden er det imod ekspertens ånd. Det hele skal helst foregå hvor andre kan have glæde af det.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:04 #75
Ok det forstår jeg godt!
Jeg kan ikke få det til at lave en swap partition på den 8 gb "HD"? Er der noget jeg gør forkert?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:07 #76
Du opretter bare en almindelig partition. Derefter går du ind under type og vælger type 82.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:18 #77
Ok jeg rykker tasten med på den 8 gb "HD" og trykker t. Derefter skriver jeg 82 og der kommer til stå XENIX root ved FS Type. Er det tigtig?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:20 #78
Nej, det lyder ikke rigtigt. Det er muligt at cfdisk ikke er det jeg plejer at bruge. Øjeblik...
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:21 #79
Er det dette her billede du ser på lige nu?
http://ceu.fi.udc.es/docs/debian-user-guide_1.0/node23.html
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:26 #80
Jo næsten. Bare ikke  det samme hvad angår bunden af screenshotet. Det er der ikke ved mig (En menu hvor man kan vælge fra)
Jeg er ved at fatte det her. Jeg skal først dele den 8 gb op i to (En på 512 swap, og resten til til Linux) Men når jeg prøver på at lave en partition ud af den 8 gb "HD" skal man trykke på n for "New partition" Og det kan jeg ikke gøre.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:29 #81
Prøv lige at slette de Linux partitioner du har oprettet, så prøver vi lige forfra.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:32 #82
Nu har jeg gjort det.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:36 #83
Jeg er frygtelig ked af det, men jeg er nødt til lige at smutte 10-15 minutter. Det er spisetid!
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:40 #84
Iorden.
Den version jeg har er en cfdisk 2.11n.
Jeg har slettet den 8 gb partition med "d" bogstavet.
Nu er den slettet, men når jeg trykker på "n" for ny partition, så gør den ingenting andet end at den fryser i et stykke tid.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:43 #85
Hmmmm....
Jeg tror at jeg har fundet ud af hvorfor jeg ikke kan se den menu nederst. Jeg kan ikke se hele skærmen. Derfor.
Fandt ud af det da jeg sad og læste en tekst om LILO-begrænsninger før jeg går til cfdisk. der er det sidste af teksten ikke med.
Hvad gør jeg?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:58 #86
Det tror jeg ikke jeg kan hjælpe dig med. Måske er det noget med skærm-typen på din laptop.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:01 #87
OKay jeg har fundet ud hvordan jeg opretter en Logical og Primary, og hvordan jeg får den sat til swap. Jeg har oprettet en swap på lidt over 8 gb og det er lidt meget.
Det eneste jeg ikke ved er hvordan jeg deler den 8 gb over i to. Jeg trykker på n og hvad mere? Kommer der til at stå noget i bunden som jeg skal vælge? Eller skal jeg skrive hvor mange mb swap skal være på?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:01 #88
Når du lige har bootet fra din Linux cd, kommmer der en menu frem. Hvordan stod den?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:02 #89
Med hensyn til cfdisk, kan jeg lige prøve at lave en lille screenshot vejledning. Det tager lige nogle minutter...
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:04 #90
Ja vil du gøre det! Så kan du smide den op på min ftp: ftp://80.63.210.110
pass:Hey
Name:kizz

Den menu kommer med en hel masse under menuer. Den giver så en menu som giver dig en besked om hvad du skal gøre næst, og den giver dig et alternativ.
Blå baggrund og menuen er grå.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:06 #91
Jeg smidder den lige op på min stofa-side.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:07 #92
ok
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:35 #93
Jeg havde lige nogle problemer med min stofa-ftp, men nu virker det. Det kommer nogle billeder løbende på http://home1.stofanet.dk/abp
Et par af billederne kan være anderledes end det du ser, da jeg som sagt bruger en anden cd (den på 186MB jeg nævnte).
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:45 #94
Det var så partitioneringen af harddisken. Kan du følge med ud fra billederne, eller skal jeg kommenterer dem?
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:48 #95
Ok så.
Der er jeg nu. Jeg har slettet den 8 gb partition og vil nu formatere den i en 512 mb swap. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:49 #96
Kan du lave en screenshot(s) hvor jeg kan se hvad der sker når man trykker på new?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:51 #97
Jeg har lavet screenshot af ALT.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:53 #98
ok så.
Vil det sige at jeg bare skal lave hele de 8 gb om til en swap fil?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:59 #99
Nej!

Opret en primær linux disk ved at gøre følgende:
1) Vælg new efterfulgt af primary
2) Vælg størrelse (i dit tilfælde 7500MB)
3) Vælg boot, så den bliver bootable

Opret en swap partition ved at gøre følgende:
1) Vælg new efterfulgt af primary
2) Vælg størrelse (resten af din disk burde så være noget i retningen af 512MB)
3) Vælg type 82

Til sidst vælger du write, skriver yes og så quit.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:05 #100
Hehe, titlen på spørgsmålet begynder at være lidt misvisende :)
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:08 #101
Hvad er gennemvejstasten for at vælge størrelse på den partition?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:12 #102
Jeg tror ikke jeg er helt med. Når du har valgt [new]->[primary] så skriver du bare størrelsen.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:15 #103
Jeg har gjort det! Jeg kan jo ikke se det nederste af min skærm. Så det du sagde gjrode lige det hele.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:17 #104
Det var da godt, men spørgsmålet er så hvor meget af selve Linux du kan se når der endelig er installeret!
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:19 #105
Hmmm tror du ikke at jeg kan ændre den når jeg har sat det hele op?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:23 #106
Muligvis, jeg ved bare ikke lige hvordan man gør. Den tid den sorg :)
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:24 #107
Jeg kan prøve at installere denne her.

Nu har jeg en Primary Linux boot på 7501 og en der står Unusable på 1011. Men jeg kan ikke lave den om til swap.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:30 #108
Du skal oprette begge partitioner på præcist samme måde. Den eneste forskel er at swap partitionen ikke skal være bootable og af type 82. Har du oprettet dem på samme måde?
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:32 #109
Jeg oprettede den Primary på 7500. Nu har jeg så et spil på 1011 og den kommer til at hedde Unusable. Den kan jeg ikke røre ved? Er det noget jeg har gjort forkert?
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:35 #110
Ok her:
new
Primary
enter
Hvad kan man så vælge?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:39 #111
Når du har valgt bootable, så går du bare det samme igen, bare med den nye størrelse (512MB).
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:41 #112
Den på 512 hedder nu Logical og har en FS Type på Free Space. Det ser ikke ud til at jeg kan røre ved den overhovedet.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:48 #113
Det var en laptop, ikke? Har du prøvet at koble en reserve skærm eller et tv til den (hvis den har tv-out). Måske får du så hele billedet med.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:50 #114
Jo laptop. Hmmm jeg har ikke de stik man skal bruge (Ved heller hvordan man gør)
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:53 #115
Alle de laptops jeg har set, har haft et almindeligt skærmstik. Hvis du sætter en skærm dertil kan det være at den selv finder ud af det. Nogle maskiner gør.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:53 #116
Kan det gøre lige meget om swap er logical?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:55 #117
Det tror jeg ikke, så længe at den er det og Debian ved det.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:58 #118
Ok jeg har en Logical Swap på 1011.71 mb.
Hvad for skal være write?
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:00 #119
Man skal skrive enten yes eller no i Write skal man ikke?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:04 #120
Jo "yes" og så vælg quit bagefter.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:17 #121
Da jeg valgte Q kørte den menu henover skræmen (Menuen som var væk) Nu formatere den swappartitionen.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:20 #122
Er det normalt at der bare kommer en grå skærm op hvor der står Formaterer swappartition...
Tager det lang tid?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:22 #123
Det er helt normalt. Det plejer ikke at tage ret lang tid. JEG synes faktisk det er rart at Linux har til vane at skrive så fandens meget på skærmen. Med windows ved man aldrig helt om den hænger eller om den arbejder. I Linux kan man altid følge med. Også selvom man ikke forstår hvad den skriver :)
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:22 #124
Ok nu skal jeg formatere en linux version. Skal jeg gøre det? Eller skal jeg bare springe over den?
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:25 #125
Nej det er forkert. Jeg skal formatere en Linux partition. Skal jeg gøre det eller har jeg intialiseret den partition?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:25 #126
Da det er første gang, er det en god idé at formater og sige "ja" til diverse bad-block tests.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:28 #127
Jeg snakkede i min karateklub som sagde at det kunne være helt normal med at man ikke kan se hele skærmbilledet, og at kan måske kunne ændre det. Men nu får vi at se.

Den er sgu ved at scanne nu.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:33 #128
Det lyder som om dine kamerater enten har været uheldige, eller også er det mig og mine der har været heldig, for jeg har aldrig oplevet ikke at kunne se hele skærmen. Ok, jeg har så kun installeret Linux på stationære maskiner.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:46 #129
Jeg tror at de også havde bærbar, men nu får vi at se om jeg kan se det hele når den engang er færdig.
Når jeg nu er færdig med det her. Hvad er det så den downloader fra nettet?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 21:53 #130
Hvis det er de officielle Debian cd'er, ved jeg det ikke men jeg tror ikke det er ret meget. Derudover kan du jo hente hvad end du har lyst til/brug for.

Jeg synes lige jeg vil gøre opmærksom på at jeg ikke er til at få fat på mandag og tirsdag! Bare lige for at du ved det.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:09 #131
Ok så.
Nu skal jeg til at installere moduller. Hvad er det????
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:12 #132
Jeg har jo den internet installation som du gav mig i går.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:13 #133
Det kalder man drivere i Linux/Unix verdenen. Enten er hvad end du skal bruge understøttet i selve kernen, eller også skal der et modul til. Denne del kommer du nok til selv at finde ud af, da det er så individuelt fra computer til computer.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:15 #134
Hvis du har brugt den cd jeg linkede til igår (den på 186MB), så skal den hente stort set alt fra nettet. Det tager mig (stofanet) en lille time.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:15 #135
Alt mit hardware er SIS. Vil det sige at hvis jeg ikke kan finde en driver til fx netkortet, derinde så understøtter Linux den ikke? Hvad skal jeg så gøre?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:20 #136
Hvis Linux ikke understøtter dit netkort så har du et problem, så er der ikke ret meget andet at gøre end at kompilere en nu kerne, og dette kan kun gøres inde fra en kørende Linux. Prøv lige at glemme netkortet og bare fortsæt, måske har den fundet det. Hvis den ikke kan finde det er jeg bange for at det vil blive alt for omfattende. Så ville en redhat installation nok være bedre til at begynde med.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:25 #137
Kan man godt gå videre uden at indtallere det, og så tilsidst installere det når den er sat op?

Jeg er bange for at jeg bliver nødtil at have redhat... Har bare hørt at det skulle være ringe. Men hvad ved jeg?

Det ser ikke ud til at den understøtter noget af mit SiS hardware. Øv øv.

Man kan jo ikke hente redhat kan man? Den skal man da have via cd.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:33 #138
Selv om du bare quit'er modul configurationen kan du så ikke sætte netværket op?

Du kan stadig sagtens køre Debian, men så skal du bruge de officielle cd'er fra Debian. Redhat er ikke sport dårligt, debian har som sagt bare et MEGET bedre pakke-installations program. Hvis du ikke kan få debian til at virke nu, og heller ikke med de officielle cd (hvis du altså forsøger dig med dem), så er Redhat fint at lære Linux på. Mandrake som du først statede med at nævne som en mulig kandidat, kender jeg som sagt ikke noget til, udover at jeg ikke kunne installere det med lad nu ikke dét afskrække dig fra at forsøge.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:39 #139
Nu spørger den om min PCMCIA-controllere

der står:
1)i82365SL eller kompatibel
2)Databook TCIC-2 eller kompatibel

Hvad skal jeg vælge?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:41 #140
Aner det ikke. Det kommer jo an på din hardware.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:42 #141
Jeg ved ikke ret meget om det hardware jeg har i min computer andet end at det meste af det kommer fra SiS. Det er en Vega+ jeg har.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:48 #142
Alt  mit hardware er sis.
Jeg tror at jeg må se det i øjne og vælge at stå af med denne Debian!
Kan man godt downloade Redhat? Så skulle det være at jeg skulle have den istedet.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:50 #143
Kan du så ikke rode lidt rundt på deres hjemmeside og så finde ud af hvad der er i din maskine?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:52 #144
Langt de fleste Linux'er er gratis, og kan derfor downloades. Jeg finder lige en side. Jeg går ud fra at du så vil ha' den nyeste redhat. 8.0'eren er nemlig lige udkommet.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:57 #145
Her er en liste over alle de officielle RedHat mirrors:
http://www.redhat.com/download/mirror.html

Som så mange andre styresystemer vokser RedHat for hver nye release, og denne fylder desværre hele 5 cd'er.

Her er et direkte link til en dansk server, men du kan jo selv vælge og vrage.
http://mirrors.sunsite.dk/redhat/8.0/en/iso/i386/
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 22:59 #146
5 cd'er... Det er mange, men er det ikke som de andre? Den første cd skal man bruge. De andre 4 er progz og andet tilvalg?
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 23:04 #147
Det er det sikkert, jeg har ikke lige tjekket det da jeg selv er gået over til Debian. Jeg ved at den sidste 1 cds release er 6.2 og at 7.2 (som er den jeg sidst har kørt) fylder 2 cder. Til gengæld understøtter 8.0 vist nok ext3 som klart er at foretrække.
7.3'eren er sikkert også fin!
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 23:06 #148
OK her er hvad der er i min bærbar:
http://www.sddata.dk/N34ASSpec.htm
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 23:12 #149
Den har jo alt! At sætte Linux op på en laptop ER vist ikke det nemmeste der findes. Jeg ser konstant folk der har et eller andet de ikke kan få den til at bruge. Hvad angår PCMCIA kan du vel springe det over og så se om du kan få det til at virke senere, medmindre dit netkort er et PCMCIA kort selvfølgelig.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 23:18 #150
PCMCIA sokkel
Ingen

Der står at den ingen PCMCIA har. Altså min comp
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 23:23 #151
Jeg prøver sgu at installere basis systemet. Så ser hvad der sker. Jeg kan altid falde tilbage på XP og formatere lortet igen.
Avatar billede abpdk Nybegynder
13. oktober 2002 - 23:26 #152
Prøv bare det. Held og lykke.
Avatar billede mxs Nybegynder
13. oktober 2002 - 23:50 #153
Okay hvordan sætter jeg den til at installere fra internettet?
Avatar billede mxs Nybegynder
14. oktober 2002 - 00:06 #154
Jeg har prøvet mig frem og har opdaget at den viser kun lidt af skærm billedet. Øv øv.
Jeg går snart i seng og sætter derfor den til at dowenloade redhat linux. Så må vi se hvad den siger til det.

Men jeg takker for hjælpen! Selvom den resulterede i det her, men jeg vil sgu have linux på den laptop. Koste hvad det koste vil.
Avatar billede abpdk Nybegynder
14. oktober 2002 - 00:10 #155
Selv tak

Uanset hvilken Linux distribution du vælger, kan du selvfølgelig ikke få den til at installerer fra nettet, med mindre den distribution understøtter dit netkort.

//abpdk
Avatar billede mxs Nybegynder
14. oktober 2002 - 00:16 #156
Det er også det jeg tænkte på!
Men nu prøver jeg at dl Redhat, så skriver jeg hvis jeg kommer helt ud i tovene!

\MxS - http://www.friserverplads.dk/mxs
Avatar billede mxs Nybegynder
26. oktober 2002 - 19:13 #157
Hej hej abpdk

Jeg har gjort det. Jeg har installeret Red Hat 8.0. Jeg har partioneret HD'en. Jeg sidder nu med Redhat, men der er et par ting der irritere mig. De kommer her:
1. Den kan finde mit lydkort og det den skriver er også rigtig, men den gider ikke spille en testlyd.
2. Kan du udfra denne link: http://www.sddata.dk/N34ASSpec.htm se hvad min skærm hedder? Eller er det bare en indbygget en?
3. Den kan ikke finde mit grafikkorts driver. Er der en database hvor jeg kan hente den nyeste driver?
4. Hvordan får jeg kontakt til min fælles partition? Altså den på 8 gb?

Håber ikke at det var for mange spm. Men du kan jo prøve at svare på dem så godt som mulig.

\MxS
Avatar billede abpdk Nybegynder
26. oktober 2002 - 19:56 #158
Hej igen

1) Testlyd; kan du ikke forklare nærmere hvad du mener?
2) Siden der ikke står andet end 14.1" XGA (1024x768) TFT, kan det godt blive svært.
3) Det gør der sikkert, men da jeg ikke lige har haft det problem har jeg ikke undersøgt det.
4) Hvis du i en xterm skriver "df" (står for disk free) fortæller den dig hvor meget plads der findes på de forskellige partitioner. Ud fra det den skriver burde du kunne se hvad din fælles partition hedder (noget i retning af /dev/hdaX hvor X er et tal). Det du så gør er at oprette et bibliotek (mkdir [dirnavn]) og mounte partitionen dertil ved at skrive "mount /dev/hdaX [dirnavn]". Håber det gav mening.
Avatar billede mxs Nybegynder
26. oktober 2002 - 20:28 #159
1) Den siger at man kan prøve at afspille en testlyd når den har fundet graffikkortet, men der kommer ingen lyd ud af mine højttalere.
2)Så må den jo bare være indbygget.
3)Den kan finde alle SiS grafik drivere, men ikke den nyeste, og det er selvfølgelig min. Jeg har prøvet at se om jeg kunne finde et sted med drivere, men jeg er lidt usikker på.
4)Den siger at dette kan kun root gøre. Jeg har været på udkig efter sådan et begynder blad til Redhat 8.0 brugere, men jeg har ikke fundet en endnu (Synes det er bedre at sidde med et blad foran sig hvis man skal fordybe sig) Hvordan logger jeg på root fra xterm?
Avatar billede abpdk Nybegynder
26. oktober 2002 - 20:33 #160
Man logger ikke PÅ root, man logger på SOM root. Root er linux's superbruger/systemadministrator. Fra en xterm skriver du bare "su root" (su = switch user).
Avatar billede abpdk Nybegynder
26. oktober 2002 - 20:34 #161
Det er kun root der kan (un)mounte en disk/partition. Husk at du aldrig må unmounte en partition når der er andre brugere logget, medmindre du er HELT sikkert på at de ikke bruger den partition.
Avatar billede mxs Nybegynder
26. oktober 2002 - 20:39 #162
Hey det virker sgu. Jeg takker.
Nu skal jeg bare ha fundet den driver, da jeg ikke kan sætte den i de rigtige farver + at jeg ikke kan spille de sjove spil som fylder med til Linux.

Lige en ting mere. Nu siger den, når jeg logger på, at den ikke kan slå internetadressen op for mxs (Mit brugernavn) Jeg prøver at logge på alligevel. Den siger at jeg skal tilføje mxs til filen /etc/hosts. Hvad mener den med at tilføje? Skal jeg bare gå ind i filen og tilføje mit brugernavn?
Avatar billede abpdk Nybegynder
26. oktober 2002 - 20:47 #163
Jeg er ikke helt med. Hvad mener du med at slå dit brugernavn op?
Avatar billede mxs Nybegynder
26. oktober 2002 - 20:49 #164
Det er jeg heller ikke, men jeg tror at det har noget at gøre med at man skal registrere sig ved RHN (RedHat Network) Det prøver jeg lige og gøre.
Avatar billede abpdk Nybegynder
26. oktober 2002 - 20:53 #165
Jeg kan slet ikke følge dig, men så længe du selv har styr på det så...

/etc/hosts indeholder navne og ip addresserne på diverse computere. I Linux kan du ikke bare skrive f.eks. "ping [navn på windows maskine]", i hvert fald ikke før du har tilføjet denne til /etc/hosts. Nogle andre interressante filer er /etc/hosts.allow og /etc/hosts.deny, som vel næsten taler for sig selv.
Avatar billede mxs Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:06 #166
Jeg kan heller ikke følge mig selv. Den plejer aldrig komme med den meddelse, men jeg ser lige om jeg kan fixe den...

Jeg er ved at hente nogen opdateringer til kernen + plus noget andet. Så ser jeg lige om jeg har ordnet det andet bagefter.
Avatar billede mxs Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:25 #167
Hmmm jeg vil prøve at skrive i filen hosts, men den vil ikke skrive når jeg prøver på det.

Det er godt nok svært at vende sig til Linux!
Hvis jeg henter en driver til mit grafikkort skal jeg så bare trykke på den eller skal man gøre noget andet?
Avatar billede abpdk Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:34 #168
Prøv lige igen; hvad er det du prøver på med /etc/hosts!?

I Linux hedder det vist moduler og ikke drivere. Moduler skal loades med nogle system-kommandoer, men jeg skal ikke kunne sige om det du downloader er en installer, en rpm-pakke eller hvad.
Avatar billede mxs Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:47 #169
Efer jeg har indtastet mit brugetnavn og nummer kommer den med denne meddelse:

Kunne ikke slå internetadressen for mxs op.
Dette vil forhindre Gnome i at fungere korrekt.
Det kan muligvis lade sig gøre at løse problemet ved at tilføje mxs til filen /etc/hosts.

Så kan jeg vælge at logge på alligevel eller prøve igen.

Jeg ser om jeg kan finde et modul til mit grafikkort.
Avatar billede mxs Nybegynder
27. oktober 2002 - 14:57 #170
Hey nedd help.

Jeg har været inde på SiS hjemmeside og afndt følgende: http://www.sis.com/support/driver/linux.htm

Men kan jeg bruge driverne til Redhat 8.0? Der står at de understøtter 7.2. Har det noget at skulle have sagt overordnet?
Avatar billede abpdk Nybegynder
27. oktober 2002 - 15:22 #171
"Kunne ikke slå internetadressen for mxs op." giver absolut ingen mening. Er det en hjemmeside du prøver at connecte til??? Hvor er det du skriver brugernavn og password???

Hvad angår grafikkortet går jeg da ud fra at RH8.0 er baglæns kompatibelt og burde derfor sagtens kunne bruge de drivere som de skriver er til 7.2 (der fandtes ved ikke andet da de skrev det!).

OBS!!! Når du forsøge at installere driverene, så huske at den grafiske brugergrænseflade (som, hvis jeg har forstået det korrekt, du har til at køre) ikke må køre. Du skal altså skifte runlevel. I rethat skal du så vidt jeg husker skifte til runlevel 3. Dette gøres ved at rette i filen /etc/inittab hvor der står noget med runlevel 5 (det plejer det at være i RH). Derefter genstarter du maskinen. Når du har installeret driverne så ændrer du bare tilbage til runlevel 5 og genstarter. Der hvor de så skriver at du skal køre "startx" vil den gøre det automatisk når den starter runlevel 5.
Avatar billede mxs Nybegynder
27. oktober 2002 - 15:34 #172
Jeg starter med at skrive brugernavn og password i en interaktiv window. Altså det vil sige ikke tekstbaseret, men jeg har sat den til at starte op med sådan et vindue.

Men jeg prøver det! Så kan jeg skrive tilbage til dig hvis jeg fucker det hele op.
Avatar billede abpdk Nybegynder
27. oktober 2002 - 15:39 #173
Ok, så den vil altså ikke lade dig logge ind via den standard login-dialog. Er det sådan? Har du overhovedet oprettet xms som brugernavn. Prøv evt. at taste Ctrl-Alt-F1 og log ind der. Når du vil tilbage til det grafiske så er det Ctrl-Alt-F7/F8.
Avatar billede mxs Nybegynder
27. oktober 2002 - 15:49 #174
Jeg har oprettet MxS som bruger. Det gjorde jeg da jeg installerede RH. Og når jeg logger ind så skriver jeg: MxS. Så det burde der ingen fejl være i. Min computer kalder jeg for mis. Kan det være noget med det?
Avatar billede abpdk Nybegynder
27. oktober 2002 - 16:18 #175
Jeg ved ikke om den er case-sensitive, men det er måske bedst ikke at bruge en blanding af store og små bogstaver. Prøv at se om brugeren xms overhovedet findes ved at kikke i filen /etc/passwd. Du kan evt. prøve at slette og oprette igen. Dette gøres med deluser og adduser.