Avatar billede 8800 Nybegynder
27. september 2000 - 14:38 Der er 7 kommentarer

java / Javascript

Hvad er forskellen på disse 2 ting? jeg vil gerne overbevise en ven om at det er 2 forskellige ting, for det er det da, ikke?
Avatar billede place Nybegynder
27. september 2000 - 14:44 #1
Java er et programeringssprog, som skal \"compiles\" før det virker, og det skal \"compiles\" af programmøren.

JavaScript er et scriptsprog, som bliver komplimeret på brugerens browser. JavaScript kan derfor komplimeres med indtastede oplysninger fra brugeren.

håber det kan hjælpe....
Avatar billede 8800 Nybegynder
27. september 2000 - 14:46 #2
måske lidt mere specifikt?
Avatar billede el_gnu Nybegynder
27. september 2000 - 14:52 #3
Oprindeligt hed JavaScript LiveScript og det blev udviklet af Netscape.
Kort forinden havde Sun udviklet Java der hurtigt blev populært og bredte sig. Den succes fik Netscape til at indgå en aftale med Sun om en navneforandring til JavaScript.

Der er en hvis lighed m.h.t. syntaks men som nævnt af place så er Java et egentligt programmeringssprog der skal kompileres før det kan bruges. JavaScript bliver aldig rigtigt kompileret, men fortolket af browseren.

(-: el Gnu
Avatar billede sokristi Nybegynder
27. september 2000 - 15:32 #4
Java er et egentligt programmeringssprog, (minder en del om C(++)), hvis største fordel er, at det er platformuafhængigt. (D.v.s. at det findes i udgaver til de fleste OS\'er.) Det er egentlig ikke tænkt (og da slet ikke primært) til anvendelse sammen med diverse browsere, dertil er det for tungt. Når en Java Applet (programstump) skal afvikles i browseren, skal den først hentes/downloades fra WEB serveren, (det findes aldrig i HTML sidens tekst) og derefter endeligt kompileres til den platform det skal afvikles på. Kompileringen klares af en kompiler som er installeret i pgl. styresystem. Oftest installeres kompileren, når man installerer en browser. Microsoft leverer f.eks. forskellige kompilere sammen med hhv. Windows og MAC udgaven af IE. De kalder den for en JIT (Just In Time) kompiler.
Resultatet af en vellykket kompilering/udførelse af en Java Applet er et (oftest gråt) \"vindue\" i din browser, hvori programmet afvikles. Java programmet kan kommunikere med browseren, så man kan f.eks. lave komplekse menusystemer med Java. Den mest interessante anvendelse af Java er nok på selve serveren (som CGI), fordi et Java program udviklet på en platform, som tidligere nævnt, blot kan flyttes til en anden platform og kompileres og anvendes dér.

Javascript (hvis nye navn vist nok nu er ECMAScript) er et (ret avanceret) scripting/macro værktøj, som så at sige \"arbejder inden i browseren\". Javascript (kan) bruges til at manipulere HTML sidens udseende, f.eks. ved at opbygge og eksekvere DHTML direktiver. Desuden indeholder Javascript en masse regne- og evalueringsfunktioner, så det er nyttigt til f.eks. at lave validering af en HTML forms indtastningsfelter forinden afsendelse til serveren. Javascript fortolkes altid af browseren og kan principielt ikke påvirke miljøet udenfor denne. Javascript kode kan placeres i HTML koden, eller den kan placeres i en ekstern (server) .js fil. (Og jo, Javascript kan også bruges til at lave fancy menusystemer med.)

Avatar billede el_gnu Nybegynder
27. september 2000 - 17:41 #5
sokristi => RESPEKT :-)
Avatar billede place Nybegynder
30. september 2000 - 01:54 #6
ECMA er den standard, som Microsoft(JScript) og Netscape(JavaScript) har lovet at leve op til, men....

sokristi => Så er foklaringen vil komplet!!
Avatar billede sokristi Nybegynder
02. oktober 2000 - 10:35 #7
8800 >> Hva\'e, ved du nok nu, så du kan lukke denne her? :-)