Avatar billede mik789 Nybegynder
10. oktober 2002 - 23:43 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

sort vil ikke acceptere flag

Jeg har en Windows XP maskine men har nu installeret en masse unix kommandoer fra http://unxutils.sourceforge.net/

Men jeg har problemer med sort. Hvis jeg f.eks. forsøger at sortere i en fil der indeholder en række ord, ét på hver linje, så går det fint nok med en kommando som: "sort tekstfil". Jeg får så ordnet alle ordene alfabetisk. Men hvis jeg medtager et af flagene, f.eks. hvis jeg skriver:

sort -u tekstfil

svares der:
"inputfilen er angivet to gange"

Tilsvarende hvis jeg bruger andre flag.
Hvad er der galt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. oktober 2002 - 23:56 #1
Du bruger vel windows XP's sorteringsprogram.
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. oktober 2002 - 00:04 #2
jeg ved ikke hvad grunden er men hvis du kører sort.exe direkte fra cmd.exe så virker det .. med sh.exe vil den ikke ..
Avatar billede soreno Praktikant
11. oktober 2002 - 00:16 #3
Jeg vil give erik ret - hvis det var unxutils' sort ville fejlmeddelesen ikke være på dansk. Jeg er ikke klar over om Windows tillader at putte egne paths ind før windows' egne - hvis man kan vil det være løsningen. Windows søger nemlig efter filnavne i den rækkefølge som de nævnes i path.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. oktober 2002 - 00:23 #4
Ellers kan du bare omdøbe sort.exe til usort.exe (uniz-sort)
Avatar billede soreno Praktikant
11. oktober 2002 - 07:41 #5
jeg tror nu jeg ville foretrække at omdøbe Windows' sort.exe (den ligger hos mig i "c:\WINNT\system32\sort.exe") til wsort.exe. Det kræver blot at c:\WINNT\system32\dllcache\sort.exe også omdøbes - for eller vil Windows bare forsøge at lappe sig selv og kopiere filen tilbage igen. Der kommer en "Windows Filbeskyttelse"'s dialog - den trykkede jeg bare "annuler -> ja" til.
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. oktober 2002 - 08:57 #6
Ja, I har sikkert ret, det er pga. at Windows også har en sort.exe. Når jeg nu søger på sort.exe vises tre filer. Dels de to Windows filer som soreno nævner (altså både den i System32 og i System32\dllcache) og dels en der hedder sort.exe-194AE83C.pf i Windows\Prefetch. Den er oprettet i går på nogen lunde det tidspunkt hvor jeg installerede alle de her unix programmer. Er det mon Unix's sort.exe som Windows har gemt under det navn? Hvis ja, så er det jo bare at gøre som I siger, at omdøbe Windows' sort til wsort.exe og den tredie fil til sort.exe. Men hvordan kan jeg være sikker på at det er den rigtige fil? Måske det er smartere først at omdøbe de to Windows filer og derefter geninstallere Unix programmerne, og se hvor den så lægger unix sort.exe .... Eller hvad mener I?
Avatar billede soreno Praktikant
11. oktober 2002 - 09:08 #7
det jeg skrev 07:41:38 testede jeg inden jeg postede her. Med den metode er var ihvertfald unix sort der blev eksekveret hos mig. Jeg kan ikke lige huske om min søgning gav noget resultat i windows\prefetch ? Prøv evt. at kigge lidt nærmere på "sort.exe-194AE83C.pf" - passer størrelsen med Windows sort eller unix sort ? osv..
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. oktober 2002 - 09:12 #8
Nå røvede jeg faktisk at omdøbe de to windows filer. Windows er ikke meget for det, men det lader sig gøre. Når jeg så imidlertid forsøger at geninstallere unix filerne stritter Windows "Filbeskyttelse" imod og beder om at få indsat Windows CD'en (for at gendanne ændrede filer velsagtens). Hvis jeg gør det er jeg vel ligevidt, så jeg valgte nej hvorefter installationen af unix afbrydes ....
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. oktober 2002 - 09:13 #9
nej jeg røvede ikke noget eller nogen, jeg prøvede ;-)
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. oktober 2002 - 09:17 #10
Og nej, de sort.exe-194AE83C.pf er ikke den samme som Windows filerne. Disse er på 23,5 K hvor den anden er på 3,69
Avatar billede soreno Praktikant
11. oktober 2002 - 09:28 #11
nu håber jeg ikke jeg har rodet dig ud i noget møj, men
det er nok bedre at placere path til unixtools før windows\system32
du skal bare sætte det ind i systemvariabler før de variabler der allerede er der.
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. oktober 2002 - 09:31 #12
Jeg er ikke meget for at rode for meget med XP. Der kan jo være andre programmer der er afhængige af sort.exe (Windows') og af andre ting jeg ændrer på (f.eks. path placeringer). Var det ikke bedre at beholde de to windows programmer som sort.exe og så omdøbe unix' til usort.exe, sådan som det blev foreslået tidligere?
Avatar billede soreno Praktikant
11. oktober 2002 - 09:36 #13
tjaa - nu har jeg gjort som jeg selv foreslog, så kan du prøve det andet. Så kan vi udveksle erfaringer hvis vi oplever problemer ?
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. oktober 2002 - 09:36 #14
OK... Men du har altså også en XP maskine?
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. oktober 2002 - 09:41 #15
downloadede nu alle unix programmerne i en mappe for sig. Det viser sig at Unix' sort.exe fylder 37,5 k, så det er ikke det samme som sort.exe-194AE83C.pf
Avatar billede soreno Praktikant
11. oktober 2002 - 09:55 #16
jeg har en win2k maskine
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. oktober 2002 - 10:15 #17
erikjacobsen og soreno, læg lige et par svar. Det var rigtig nok, og jeg valgte løsningen med at omdøbe unix' sort.exe til usort.exe. Det funker nu. tak
Avatar billede soreno Praktikant
11. oktober 2002 - 10:16 #18
:-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. oktober 2002 - 10:30 #19
Hellere fred på jord - end point
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. oktober 2002 - 10:49 #20
OK erik, og så lad i samme omgang få løst den globale fattigdom - men det er jo to sider af samme sag...