Avatar billede znake Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:26 Der er 19 kommentarer

Hvordan f%&#¤ fjerner man windows??

Hvordan f%&#¤ fjerner man windows me??
Jeg prøvede den der skod hjælpe noget på win, men der står bare at man kan klikke på "fjern windows" i tilføj/fjern i kontrolpanel, men typisk ms så virker det ikke en skid...
Skal ha d væk så jeg kan dele harddisken for den fylder hele den primære partition...
Avatar billede abpdk Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:27 #1
Kan du ikke bare downloade en Windows 98 bootdisk og så formaterer derfra?
Avatar billede rs2000 Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:27 #2
Du smider bare din win-me startdiskette i og kører en f-disk.
Så skal den formateres når du har oprettet de nye drev.
Avatar billede hbhansen Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:28 #3
format c:\ :-)
Avatar billede znake Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:28 #4
kan da sagtens formatere, men vil kun fjerne windows, ik alt d andet..
Avatar billede rs2000 Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:30 #5
Så skal du nok bruge "partion magic"
Men hvis ikke den er delt i forvejen,tror jeg ikke det kan lade sig gøre.
Avatar billede znake Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:30 #6
d r kun fordi der er et styresystem på at den fylder den primære patition
Avatar billede random_act Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:30 #7
under opstart af din maskine kommer der en stor box med info (første skærm efter ram optælling). tryk på F8 så snart den kommer frem. Det skulle gerne give dig en menu hvor du kan vælge eller andet med en kommando prompt. Du kommer så ud i en dos prompt og der skriver du format c: så er alt på din disk slettet.
Du kan også bare starte installationen af et windows et eller andet og vælge at slette din partition og danne en ny under installationen.
Avatar billede rs2000 Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:31 #8
Har du en sekundær partion?
Avatar billede random_act Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:32 #9
ud i en dos prompt (ikke en i windows) og skriv deltree windows og fdisk /mbr. Så er windows mappen væk og den prøver ikke længere at boote den.
Avatar billede jsb Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:32 #10
hvad er det præcist du vil gøre med harddisken?
hvordan er den delt op nu?
Avatar billede znake Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:34 #11
Den er ikke delt op.
Der er kun en partition.
Windows er installeret på den og KUN windows skal væk, så jeg kan dele harddisken.

Sådan som jeg har forstået det er det styresystemet der har sat sig på hele harddisken og den kan derfor ikke deles op, derfor skal styresysteet væk (windows).
Avatar billede jsb Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:36 #12
Hvis du har partition magic behøver du ikke slette noget for at ændre opdelingen af disken. Ellers er du nød til at bruge fdisk og starte helt forfra.
Avatar billede znake Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:39 #13
jsb< kan jeg godt bruge det selvom at disken ikke er delt i forvejen
Avatar billede znake Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:42 #14
(jeg vil have disken delt op fordi jeg vil installere linux)
Avatar billede jsb Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:43 #15
Partition magic bruger man netop når man vil ændre opdelingen af disken uden at skulle slette indholdet. Dvs. at du kan ændre størrelsen på din primære partition alt det du vil, bare du ikke gør den mindre end mængden af brugt plads.
Så, ja det kan man
Avatar billede jsb Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:46 #16
Jeg kender desværre intet til Linux, men det er nok en god ide at lægge det på en anden partition, da den benytter et andet filsystem end Windows, så vidt jeg ved.
Der er masser af gode svar her på E. omkring dualboot mellem Windows og Linux så det er bare at gå i krig når du har fået delt din disk.
Avatar billede znake Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:48 #17
Ved en del om Linux (læser videre... mmm) og kan sagtens få det til at funke når jeg har delt partitionen...
Avatar billede jsb Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:51 #18
Vedr. partition nagic så mener jeg at du skal køre det fra dos, da den ikke er så glad for at rode med et kørende system. Men jeg er ikke helt sikker, det er længesiden jeg har brugt det. Men du skal nok få at vide hvis du prøver noget den ikke kan.
Avatar billede daquar Nybegynder
13. oktober 2002 - 12:11 #19
Hvis du vil slette windows:

1. Start computeren med en boot-disk, find eventuelt et file-manager-program som Volkov Commander (http://www.egner-online.de/vc). PLUS kopier smartdrv.exe (findes i c:\windows) over på disken.

2. Boot på disken

3. Kør smartdrv.exe, brug volkov til at slette c:\windows dir'et

4. Slet c:\programmer

5. Slet alle de underlige filer i roden af c:\

(Dette hjælper dog ikke på dit partitionsproblem. Du kunne eventuelt bruge partition-magic til at oprette en partition (tom) *før* du sletter windows)