Avatar billede kondi.koder Nybegynder
10. oktober 2002 - 19:39 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hvad får man ud af raid 0

Hejsa !!

Jeg sidder med ideen om at raide to serial ata harddiske som er på hver 120 gb (Barricuda V) i raid 0.

Jeg ved det går meget hurtigere, men er det også tilfældet hvis jeg deler raidet op i 2 partitioner - eller mister man så det meste?

Og hvordan med overførsel internt mellem partitionerne på raidet? Går det meget hurtigere ?

- kondi.koder :-)
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
10. oktober 2002 - 19:40 #1
dit raid, det vil du lave med IDE enheder ik ???
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. oktober 2002 - 19:41 #2
Du skal have 2 eller flere separate diske. Ellers opnår du ingenting.
Avatar billede kondi.koder Nybegynder
10. oktober 2002 - 19:42 #3
Hej i to!

Jeg har 2 ide harddiske, som jeg raider i raid 0. Thats it.

- kondi.koder :-)
Avatar billede here Nybegynder
10. oktober 2002 - 19:44 #4
Du opnår større hastighed, men dør den ene så er alt data tabt dvs. ingen sikkerhed.
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
10. oktober 2002 - 19:44 #5
Det giver ikke noget at køre raid hvis det er med IDE...
du opnår kun noget med raid hvis det er på SCSI.
det eneste raid du kan køre og opnå noget med det er Mirror, mener det er raid 1
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
10. oktober 2002 - 19:47 #6
og hvis du skal have noget ordentlig skal du have min 3 scsi diske og så noget raid 5..... så er der smæk på :-)
Avatar billede here Nybegynder
10. oktober 2002 - 19:52 #7
Jeg sagde ikke at det ville flyve, og jeg kender intet til serial ATA men IDE eller SCSI så er der større hastighed med RAID 0, men ingen sikkerhed.
Avatar billede frosig Nybegynder
10. oktober 2002 - 19:58 #8
Hvis man deler sine diske op i flere partitioner, så får man stadigvæk fordelen med hastighedsforøgelsen. Styresystemet ser nemlig stadigvæk harddiskene som en samlet disk, så der er ingen fare for, at styresystemet finder på, at dele diskene, hvor de fysisk er delt.
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
10. oktober 2002 - 19:58 #9
here -> du vil da vel give mig ret i at RAID skal køres med scsi diske, det kan ikke betale sig at køre med raid på IDE

IDE controllerne kan kun skrive til en enhed af gangen, enten master eller slave... det vil sige at sætte 2 ting på der. ikke vil øge din hastighed.
Nogen påstår at det skulle give helt op til 100% ekstra ydelse.. men det er altså fup.

Hvis du skal køre lidt raid med IDE så skal du kune sætte en HDD på hver controller og så mister du faktisk 2 pladser.. så min vurdering er at raid mest er forbeholt folk med scsi
Avatar billede random_act Nybegynder
10. oktober 2002 - 19:59 #10
seriel ATA er det ikke bare lidt MEGET hurtiger ind SCSI??
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:00 #11
jo det er det..... ups havde ikke læst det... undskyld min fejl :/
Avatar billede frosig Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:00 #12
og hvis du flytter data mellem partitionerne, så er det ikke nok at flytte pegepinde, som den gør, hvis det er på samme partition. Dataen skal flyttes fysisk, så det vil tage længere tid
Avatar billede here Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:02 #13
Snakker vi om hardware RAID 0, så ser OS'et ikke partitionsopdelingen før harddiskene er raidet, dvs. at når der partitioneres sker det på tværs af de to raidede diske dvs. ingen sikkerhed. :-)
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:03 #14
den model du nævner som hdd er det den her ??? http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374628057
for hvis det er ... så er det ikke seriel ata
Avatar billede here Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:06 #15
korrekt xenocypraz
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:08 #16
oki, men random act sagde jo at serial ata var hurtigere... så jeg troede lige at han ville køre raid med SATA,

men en controller i SATA den er jo stadig på ide niveau, så vil det give noget i raid ?? den eneste grund jeg kan se til det skulle køre hurtigere er at SATA har en større hastighed, men det har jo ikke noget med raid at gøre
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:08 #17
nå vil sove havde en hård dag på arbejdet :-)
Avatar billede random_act Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:10 #18
Hvis det er SATA så er der ikke noget at hente i RAID for det er så hurtigt som det bliver. Er det ikke 400MB/s det teoretisk kan overføre??
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:11 #19
jeg kan ikke huske det... men det er hurtigt... :-) men det er jo ikke SATA diske han har ??
Avatar billede here Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:13 #20
Den sidste hastighed jeg hørte seagate diskene havde var 1,5GHz = 187,5 MB/s i overførsel, men der kan være kommet hurtigere siden.
Avatar billede dickduck Nybegynder
11. oktober 2002 - 08:34 #21
Hvad med at spørge manden om det er hardware eller software raid, det er da en væsentlig forudsætning for at kunne bedømme om det vil hjælpe.
Selvfølgelig opnår man bedre ydelse ved at køre RAID 0 på IDE, ingen tvivl om det. Bruger man disk-swapping eller disk kopiering meget, så opnår man markant bedre ydelse. xenocypraz skriver at IDE controllerne kun kan skrive til en enhed ad gangen, sludder, ihvertfald hvad hardware RAID angår, for man sætter jo selvfølgelig sit RAID op således at hver controller har en disk på og der kan dermed skrives til begge enheder på én gang = hastighedsgevinst. Software RAID giver stadig bedre ydelse end slet ingen RAID.
Avatar billede freeagent Nybegynder
11. oktober 2002 - 09:09 #22
Jeg går ud fra at du mener Hardware RAID.
... ved RAID 0 også kaldet striping opnår du en reel hastighedsforøgelse ved læsning og skrivning af store datamængder, samt naturligvis pladsen på de 2 diske sammenlagt. Faktisk mere end du typisk får ved et SCSI RAID 5 setup, der er så mange andre gode grunde til at vælge RAID 5. RAID 0 egner sig fortrinligt til videoredigering eller harddisk recording. Du kan stripe mange diske, og for hver disk får du teoretisk forøget hastigheden med diskens fysiske læse/skrivehastighed, den øvre grænse er bushastigheden, 100MB/s for ATA100, eller maxbåndbredden af bussen på PCIbussen 266 MB/s på 66 MHz/32-bit PCI. Det er dog teori. I praksis afhænger det også meget at hvad computeren bruges til. Jeg har set tal i omegnen af 15% hastighedsboost, for brug ved store datamængder.

Men, som der også er gjort opmærksom på, så har du ingen data redundans, spreder filerne på de 2 diske, så hvis den ene disk fejler river den den anden disk med sig. Og lidt fingerregning siger at der selvfølgelig er den dobbelte sansynlighed for at 1 af 2 diske fejler.

En løsning kunne være at køre RAID1+0, det kræver 4 diske, 2 stripede og 2 spejlede diske. Du har så både hastighed ved striping og datasikkerhed ved mirroring. Downside er at du jo så skal købe 4 diske og rent pladmæssigt kun får hvad der svarer til 2.

En ting skal du dog være opmærksom på, at de 2 diske skal være absolut ens.
Avatar billede kondi.koder Nybegynder
16. oktober 2002 - 14:54 #23
Hejsa !!

Jeg takker for indlægende.
I har ret i at det ikke er en sata harddisk jeg nævnte. My mistake. Men jeg fik svar på det jeg havde brug for. So whatever.

- kondi.koder :-)