Avatar billede nbee Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:19 Der er 11 kommentarer

J2ME + database

Hejsa, er der nogen der ved hvor jeg kan finde noget info omkring, hvordan man med J2ME, MIDP osv. får forbindelse til en database, og evt. også hvordan man over denne forbindelse arbejder med objekter, er det evt. via RMI eller ??????????
Avatar billede kristianp Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:22 #1
Prøv at se http://www.fastobjects.com, de laver bla object databaser, også til j2me.
Avatar billede disky Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:24 #2
Nu er der sjældent plads til en database i et embeddet device, så du kan snakke med en server via sockets f.eks.

På serveren har du så noget software der ordner kommunikation med database osv.

Brug evt. serialization til at sende og modtage objekter med, jeg mener ikke RMI kan bruges til J2ME
Avatar billede nbee Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:27 #3
Ja det er nu heller ikke meningen databasen skal ligge på denne device, men på en server et eller andet sted som den så connecter til
Avatar billede nbee Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:28 #4
men disky du har ikke noget dokumentation artikler eller tutorials ??
Avatar billede kristianp Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:32 #5
Fastobject laver netop databaser til små enheder. Men nu ved jeg jo heller ikke lige hvad db skal indeholde !!!!!!!!!
Avatar billede nbee Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:33 #6
Det bliver en MEGET stor database, så men det lidt RAM man har til rådighed på en mobilos vil det være meget dumt, derfor vil jeg undgå dette
Avatar billede disky Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:36 #7
kig på www.javasoft.com efter serialization, og socket forfindelser.
Avatar billede nbee Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:56 #8
njaaaa :) men siden jeg skriver herinde er det fordi jeg gerne vil have nogle links :)
Avatar billede nbee Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:58 #9
også må jeg lige høre, hvad sker der med et objekt når det er serialized ??
Avatar billede disky Nybegynder
10. oktober 2002 - 11:33 #10
et objekt består af diverse felter, int,String, HashMap osv.

At serialiserer det, ligger alt data i røven af hinanden, i et byte[] så du så kan gemme det på disk, sende det over LAN osv.
Avatar billede jmarkling Nybegynder
06. oktober 2003 - 11:17 #11
Vil man gemme data i mobiltelefonen, skal man bruge klassen RecordStore fra pakken javax.microedition.rms (Record Management System). Man kan tænke på det som en begrænset mulighed for at gemme filer i telefonen.

Her er et eksempel på brug:

  // Åbn en 'fil' i telefonen. Opret den hvis den ikke allerede findes.
  RecordStore database = RecordStore.openRecordStore("minFil", true);

  // Skaf data i form af et array af byte
  String strengDerSkalGemmes = "Hej Verden";
  byte[] data =  strengDerSkalGemmes.getBytes();

  // gem data
  database.addRecord( data, 0, data.length );

  // luk 'filen'
  database.closeRecordStore();

Dog kan man sagtens kommunikere med en større database over netværk, Du kan bla. bruge klassen Connector og oprette en HTTP forbindelse til Internettet, og så have en side i evt. JSP der bruger en MySQL database... Så der er ikke noget problem i det...

Man kan ikke serilize et objekt i J2ME.

Hér er et udemærket link: http://javabog.dk/vp/kapitel13.jsp