Avatar billede ivildrede Nybegynder
09. oktober 2002 - 23:42 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

"Brødkrumme"

Hej,

Er der nogle der forklare mig hvordan man nemmest kan lave en "Brødkrumme"- funktion, der virker ligesom den her på Eksperten (Du er her : Eksperten : Opret spørgsmål :)

\ivildrede
Avatar billede fuxi Nybegynder
10. oktober 2002 - 07:51 #1
Det afhænger lidt af hvordan din side er opbygget.... Sådan som eksperten er opbygget formoder jeg at de gemmer det i databasen for hvert spørgsmål der bliver opretttet. Under alle omstændigheder kunne man sagtens lave den sådan.

Det vil sige at man har et hieraki
Eksperten
- Programmering
-- Script
--- ASP
---- Brøkrumme

Disse oplysninger kunne man gemme i databasen og trække dem ud når spørgsmålet vises.

Det jeg selv har gjort på mange andre sider er at kigge på URLen. Det vil sige hvis jeg f.eks. har en artikel på en side. Så ville urlen se nogenlunde sådan her ud:

http://www.minhjemmeside.dk/magasinet/artikler/vis.asp?side=1

Ud fra denne url kan man så udtrække et hieraki:
minhjemmeside
- magasinet
-- artikler
--- vis

>> Kort fortalt <<
Den første version kræver at du gemmer det hele i databasen, og trækker det ud når historiken skal vises
Den anden version kigger på urlen og laver den ud fra din filstruktur.

Hvilken af de to løsninger der er bedst ved jeg ikke, det er nok lidt en smagssag. Den første version er god på sider hvor filstrukturen ikke er god. Den anden er en nem og hurtig løsning hvis strukturen er iorden.

Jeg håber at du kan bruge det :)
Avatar billede Jman Praktikant
10. oktober 2002 - 09:19 #2
<script>
mitDomaeneNavn = "Domaene.dk";
mitDomaeneURL = "http://www.domaene.dk";

pn = self.location.pathname + "";
splt = pn.split("/");
document.write("<i>Du er her:</i> ");
document.write(mitDomaeneNavn.link(mitDomaeneURL) + " : ");
sofar = mitDomaeneURL;
for (i = 1; i < splt.length; i++) {
sofar += "/" + splt[i];
if (i == splt.length - 1) {
fn = splt[i].substring(0,splt[i].lastIndexOf("."));
document.write(fn.link(sofar));
}
else document.write(splt[i].link(sofar) + " > ");
}
</script>

-------

Ret flg:
mitDomaeneNavn = "Domaene.dk";  <-- udskift domaene.dk med dit domænenavn
mitDomaeneURL = "http://www.domaene.dk";  <-- ret stien til dit domæne
Avatar billede ivildrede Nybegynder
10. oktober 2002 - 20:06 #3
Tak for hjælpen begge 2 i for lov til at deles om point'ne