Avatar billede morten_b Nybegynder
26. september 2000 - 20:11 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Grafikproblem

Jeg har 2 problemer med mit grafikkort:

1. Grafikfejl i Win98
2. 3D-spil går ned!

Mere information, og eksempel på grafikfejl kan findes her:

http://www.flyinghigh.subnet.dk

Er grafikkortet i stykker eller er der nogen der har et andet forslag?

Please - check siden ud FØR i svarer!
Avatar billede 8800 Nybegynder
26. september 2000 - 20:15 #1
er du sikker på at du har den nyeste driver?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
26. september 2000 - 20:16 #2
Det link indeholder ikke noget, udover en beskrivelse af dit system.. ?

Har du forsøgt at søge alle spørgsmål på eksperten igennem for \'Savage4\' - mange har problemer med dét kort.
Avatar billede horsmark Nybegynder
26. september 2000 - 20:17 #3
...øhhh har selv AMD og købte for 2 uger siden et Geforce 2 OG... check

http://www.eksperten.dk/spm/25505

§:o(

Mvh.

HorsMark, hvis dette kan hjælpe en yderligere forståelse frem i søgen efter HVORFOR F... grafikkort har det med at fucke up!
Avatar billede morten_b Nybegynder
26. september 2000 - 20:32 #4
Der er kommet link på siden nu!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
26. september 2000 - 20:39 #5
Hvis din Windoze er sat op til 3D-acceleration, og grafikkortet ikke understøtter det kan du få de problemer du nævner. Sådan kan du tjekke om kortet understøtter D3D: Start > Kør > skriv DXDIAG > Display > vælg \'Test\' under DirectX Features til højre for Direct3D. Hvis du ikke kan se en roterende terning, understøtter kortet ikke D3D. Vælg \'Disable\' til højre for Direct3D.

En anden mulighed er er at nedsætte hardware-accelerationen for kortet: Start > Indstillinger > Kontrolpanel > Skærm > Avanceret (under fanebladet Indstillinger) > Sæt accelerationen ned til INGEN (under fanen Ydeevne).

Xtom` =)
Avatar billede morten_b Nybegynder
26. september 2000 - 20:44 #6
Kortet kan fint køre både OpenGL og Direct3D - jeg har kørt flere 3Dmark-programmer med høje resultater - så ingen problemer der! Det er kun spillene det ikke kan lide. Den eneste forskel jeg kan se på de to er at den skal køre længere når man spiller end når et test-program kører og at det derfor er et problem der først opstår når det har kørt et stykke tid!

Hvad med Win98-grafikfejlene - nogen der har set sådanne før???
Avatar billede xtom2 Nybegynder
26. september 2000 - 20:47 #7
DOH! Ja, grafikfejlene *kan* hænge sammen med hardwareaccelerationen. Hvilken driverversion har du?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
26. september 2000 - 20:49 #8
Du har vel en 300W strømforsyning?
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2000 - 23:58 #9
Tja hvis du har prøvet med alt hvad du skriver, selv om jeg nu stadig har mistanke til driverne, så kunne det jo være interessant, hvis du kunne komme afsted med at prøve et andet tilsvarende grafikkort. så kunne du få bekræftet/afkræftet om det er kortet, som fejler noget. Jeg må nok tilstå, at det ligener nogle af de sjove striber, som jeg kan få frem, når min pc\'er har spillet en hel dag, uden genstart. Har du prøvet med en lidt ældre driver til kortet?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
27. september 2000 - 08:09 #10
hmm jeg vil først lige undskyde at jeg har set nogenlunde det samme problem med en af mine venners AMD.
Først så troede vi det var hans grafikkort, men så prøvede vi og re-installere alt og skifte hans grafikkort ud med et andet m.m. På et tidspunkt kom jeg så til og tænke på at det er processoren der udregner alt geometri, der i også til spil, så prøvede vi og skifte hans CPU ud med en af mine gamle. Så virkede det fint igen.
Så hvis, kun hvis du har muligheden for det så prøv og skift din CPU ud og se hvad der sker. Er det så stadig det samme så vil jeg mene at det er dit grafikkort der er noget galt med. Så måske købe et nyt?

Håber det kan guide dig lidt.
MVH

-Maniacdog-
Avatar billede maniacdog Nybegynder
27. september 2000 - 08:10 #11
indskyde even. :-)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. september 2000 - 08:16 #12
Ja, den har jeg også været ude for. Noget tilsvarende i hvert fald. På en Intel. Ved at deaktivere L2-hukommelsen forsvandt problemerne - men det er jo kun noget en processor har en tendens til at gøre hvis man har leget for meget med overclockning.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2000 - 08:19 #13
Tja AMD igen Med den hurtige udvikling, så går man på kompromi med kvaliteten.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
27. september 2000 - 08:21 #14
kharder: både og...et firma skal jo starte et sted ik´ Og så når der er så mange der er på SU\'s fattigløn så er det jo fint nok...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. september 2000 - 08:23 #15
Man kan osse bare betale 30% ekstra for de to ekstra bogstaver i firmanavnet.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2000 - 09:10 #16
Det er tit det er AMD der er problemer med, når man sådan kikker spørgsmålene igennem her på eksperten.

Endvider kan jeg fortælle, at jeg har ikke fundet en tilsvarende maskiene, som jeg bruger nu med Tilsvarende data som min til den samme pris. Heller ikke med AMD processor. I min PC\'er der der en pentium III 550 MhZ til kr. 8.888,00 incl. 17 \" skærm 64 MB ram, 32 MB TNT2 grafik,Soundblaster PCI 64V og 20,5 G harddisk. På min kasse stod der Pentium 550 MHz. Uautoriseret indkøbt hos ALDI med 365 dages 24 timers hotline og 1 års suppergaranti.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. september 2000 - 09:32 #17
Jeg synes nu mere det er det hardware der skal køre med resten af computeren, hvor processoren typisk er AMD. Bundkort, skærmkort osv. Men jeg henfører det nu mere til et chipset fra ALi eller VIA. Det kan man jo ikke rigtigt hænge processorfabrikanten ud til tørre for. Angående dit system kunne jeg uden problemer samle et tilsvarende med AMD processor til en billigere pris.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. september 2000 - 09:36 #18
Det eneste(!) jeg har at udsætte på AMD var/er at man godt kunne ønske sig en bedre løsning med hensyn til at montere kølere på en keramisk core. Gid de ville lave et samarbejde med PLYCON, som netop fremstiller \'køleplader\' til at sætte ind over kernen og broerne inden køleren monteres =)
Avatar billede morten_b Nybegynder
27. september 2000 - 17:24 #19
Jeg vil prøve at anskaffe et andet grafikkort, og se om det hjælper.

xtom -> Ja, jeg har en 300 W strømforsyning og jeg har den nyeste driver der findes!

Jeg gider ikke begynde på den der Intel vs. AMD snak igen! 800 mhz processoren kostede det halve af hvad en tilsvarende Intel-processor koster og det er grunden til mit køb. End of story!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. september 2000 - 18:30 #20
Hvad med DirectX -versionen?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
28. september 2000 - 07:53 #21
hehe ja, hvis DirectX er en beta så kunne det måske være derfor? :-)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
28. september 2000 - 09:24 #22
DX behøver ikke engang være beta for at være ustabil.. de siger ovenikøbet selv at deres 7.0a er den mest ustabile. Såeh måske opdatering til 7.1 / 8.0
Avatar billede maniacdog Nybegynder
28. september 2000 - 09:28 #23
okay, det vidste jeg ikke...men det må vel kun være på udvalgte grafikkort fordi jeg har ikke haft nogen problemer og jeg har heller ikke hørt nogle af mine venner som har problemer.
Avatar billede morten_b Nybegynder
28. september 2000 - 11:37 #24
Se der var en mulighed - jeg kører med DirectX version 7.0 - så måske er det problemet...værd at forsøge.
Avatar billede ohrt Nybegynder
29. september 2000 - 12:21 #25
Jeg havde et lignende (men måske værre) tilfælde af \'lyd og billede går amok\'. Der var \'sne-lyd\' og flimrende grafik, fastlåsning i 3D-spil mm. Det viste sig at være MMX-delen i min Athlon 600-CPU, der var brændt af. Heldigvis var der garanti.  Din T-bird kan heller ikke være mange dage gammel, så smid den i hovedet på forhandleren. Det kan virkelig ikke være dit problem.
Avatar billede michelle Nybegynder
06. oktober 2000 - 11:05 #26
Jeg er ikke noget geni til dette men jeg har haft noget nær den samme oplevelse.Løsningen på mit problem var ny version af directx + en standard  driver til grafikkort.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
06. oktober 2000 - 21:12 #27
Noget nyt her? :)
Avatar billede morten_b Nybegynder
07. oktober 2000 - 16:20 #28
Nyt:
Jeg har ikke kunnet skaffe et andet AGP-grafikkort, men mener nu at jeg har prøvet ALT (andet end at udskifte det). Min foreløbige konklusion må hermed være at der enten er noget galt med grafikkort eller at det simpelthen ikke virker med mit andet hardware!

Jeg må købe mig et nyt!

Gad vide om man kan få et GeForce2 MX med aktiv køleprofil? (køler)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
07. oktober 2000 - 16:25 #29
Det kan du vist godt..
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. oktober 2000 - 16:26 #30
Det tror jeg ikke. Ikke medmindre du selv køber den. Såvidt jeg ved er Guillemot og Asus dem der sætter en passiv heatsink på. Eventuelt kan du jo købe en Thermaltake Blue Orb og montere oveni.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
07. oktober 2000 - 16:27 #31
Mener jeg...
Avatar billede morten_b Nybegynder
12. oktober 2000 - 17:12 #32
Jeg har nu købt et Winfast GeForce2 MX kort med aktiv køleprofil (de fandtes) og computeren kører helt uden problemer - ellers tak for hjælpen
Avatar billede morten_b Nybegynder
12. oktober 2000 - 17:16 #33
Johnny bruger IKKE gummistøvler!