08. oktober 2002 - 15:33 Der er 12 kommentarer

For lidt "gods" i papst 12db?

Jeg ligger inde med en xp1700+ der lige nu bliver kølet med en skod "cooler-master"-køler (60mm).
Jeg tænkte på at få støjniveauet lidt ned og investere i følgende:

- fanadapter
- papst "80mm blæser, Ultra Low Noise, Papst 8412N2/GL" (http://www.studiedata.dk/group.asp?group=146)

Spørgsmålet er jo så bare om det kan køle tilstrækkelig... Papst'en flytter jo ikke helt så meget luft som andre (dyrere) løsninger ville gøre...

Nogen der har erfaringer eller andre forslag - eller synes denne løsning er helt i top ?
Avatar billede amd Nybegynder
08. oktober 2002 - 18:13 #1
Ville ikke være tryk ved det...
Den flytter lige lidt nok luft.
08. oktober 2002 - 18:38 #2
hva' så med 19db-versionen?  hvor meget larmer sådan en og kan den klare kølejobbet?
Avatar billede jnielsen Nybegynder
08. oktober 2002 - 19:18 #3
hvis du installere Vcool (kan findes på tweakup.dk) vil temperaturen sænkes en del.
Der er ikke andet at gøre end at prøve
Avatar billede gol Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:11 #4
Jeg har selv en 1700 xp hvori jeg lige har skiftet coolermaster køleren ud med pabst 19 db 60mm. Før havde jeg en temp på 51* nu er den på 53*...
Jeg satte samtidig en pabst 80 mm. 12 db foran i kabinettet.
Dejligt at slippe for støjen.
09. oktober 2002 - 22:37 #5
60mm med 19 db ???  Hvor meget larmer det... kan man slet ikke høre noget eller hvordan, hvad med din psu - har du lavet noget der?
Avatar billede gol Nybegynder
09. oktober 2002 - 22:53 #6
Nej jeg kan ikke høre den, men jeg tror at du skal have en kabinetblæser fra pabst også, vil anbefale dig 80 mm. 19 db. fra pabst,
Jeg kan kun høre blæseren fra min strømforsyning, den skal snart blive skiftet ud men en 80 mm. fra pabst også
Avatar billede gol Nybegynder
09. oktober 2002 - 22:53 #7
Er det en webtech pc du har ??
Avatar billede gol Nybegynder
09. oktober 2002 - 23:00 #8
09. oktober 2002 - 23:43 #9
Yes, det kunne meget vel være den køler jeg bruger nu

Og nej, ikke en webtech - men sikkert noget lige så billigt...

Men du mener 19db-versionen vil flytte tilstrækkeligt med luft. Og den larmer ikke? Kunne man smide den på en fanadapter i 80mm og evt sænke V'en ?  Ville det ikke tage endnu mere af støjen?
09. oktober 2002 - 23:52 #10
Men der er lige en lille ting jeg ikke forstår. Først ville jeg have en fanadapter + 80mm papst med Luftgennemstrømning på 19,4 CFM - det siger "amd" vil flytte for lidt luft...

Men hvordan skal jeg så kunne klare mig med en 60mm'er, 19db der kun flytter 14,7 CFM ???

Har i bare forskellige meninger derom, eller ved amd noget gol ikke ved?
Avatar billede gol Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:59 #11
Jeg tror da bestemt også at det kommer an på hvordan luftgennemstrømningen er i kabinettet. jeg er kun steget ca 2* ved at skifte til 60 mm. pabsten. og så samtidig sætte en støjsvag kabinet kølet på, på 80 mm 12db 1500 rmp. pabst, men det havde nok set anderledes ud med en 1900+ eller 2000+.
Pabst er godt !  når de skriver at den flytter 14,7 så gør den det også, måske endog lidt mere for den kører med 3276 rmp.ca. Hvad er din temp på nu??
Avatar billede gol Nybegynder
26. november 2002 - 20:20 #12
luk spørgsmålet