Avatar billede apocryphal Nybegynder
08. oktober 2002 - 13:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

C fil til DLL (så den kan anvendes fra C#)

Hey.

Jeg besider en fil (XPort.h), som indeholder funktioner der kan læse fra Printerporten.

Denne fil kan jeg tilgå fra C#, hvis blot den kan laves om til en DLL fil... Men jeg har praktisk talt INGEN C erfaring.

Hvordan kan jeg konvertere denne til en DLL-fil?

Er det ligetil, eller skal der laves gennemgribende ændringer i filen.

Det er metoderne WritePort og ReadPort jeg har interesse i.

Bilag:
XPort.h:
#include <winioctl.h>

    // Port Data Structure
    typedef struct PortData
    {
        ULONG PortAddress;
        UCHAR PortValue;
    } PORTDATA, *PPORTDATA;

    // Device control codes - values between 2048 and 4095 arbitrarily chosen
    // by ME
    #define XPORT_DEVICE 0xCF53
    #define IOCTL_XPORT_WRITE    CTL_CODE(XPORT_DEVICE, 2049, METHOD_BUFFERED, FILE_ANY_ACCESS)
    #define IOCTL_XPORT_READ    CTL_CODE(XPORT_DEVICE, 2050, METHOD_BUFFERED, FILE_ANY_ACCESS)
    #define IOCTL_XPORT_VERSION    CTL_CODE(XPORT_DEVICE, 2051, METHOD_BUFFERED, FILE_ANY_ACCESS)

    // Function protos
    void PortComm( DWORD IOCTL, PPORTDATA InBuffer, UCHAR* OutBuffer,ULONG* ReturnedLength ) ;
    void WritePort( ULONG Address, UCHAR Value) ;
    UCHAR ReadPort( ULONG Address) ;

HANDLE        DriverHandle = INVALID_HANDLE_VALUE;  // Handle to device, obtained from CreateFile

void PortComm( DWORD IOCTL, PPORTDATA InBuffer, UCHAR* OutBuffer,ULONG* ReturnedLength )
{

  if (DriverHandle == INVALID_HANDLE_VALUE)        // Was the device opened?
    {
    DriverHandle = CreateFile(
                "\\\\.\\XPort",
                0,
                NULL,
                OPEN_EXISTING,
                FILE_ATTRIBUTE_NORMAL,
                NULL
                );
        if (DriverHandle == INVALID_HANDLE_VALUE)        // Was the device opened NOW?
        {
                AfxMessageBox ("DEVICE NOT FOUND", MB_OK | MB_ICONERROR);
                CloseHandle( DriverHandle );
                return;
        }

    if (!DeviceIoControl(DriverHandle,
                        IOCTL,
                        InBuffer,                // Ptr to InBuffer
                        sizeof(PORTDATA),      // Length of InBuffer
                        OutBuffer,                // Ptr to OutBuffer
                        sizeof(UCHAR),            // Length of OutBuffer
                        (ULONG*)ReturnedLength,        // BytesReturned
                        0) )                    // Ptr to Overlapped structure
            {
                AfxMessageBox ("IOCTL ERROR", MB_OK | MB_ICONERROR);
                CloseHandle( DriverHandle );
                return;
            }

    return;

}

void WritePort( ULONG Address, UCHAR Value)
{
    PORTDATA    PData;
    ULONG        ReturnedLength;            // Number of bytes returned
    UCHAR        ReadData;

        PData.PortValue = Value;
        PData.PortAddress = Address;
        PortComm ((DWORD)IOCTL_XPORT_WRITE, &PData, &ReadData, &ReturnedLength);
}

UCHAR ReadPort( ULONG Address)
{
    PORTDATA    PData;
    ULONG        ReturnedLength;            // Number of bytes returned
    UCHAR        ReadData;

        PData.PortAddress = Address;
        PortComm ((DWORD)IOCTL_XPORT_READ, &PData, &ReadData, &ReturnedLength);
        if (!ReturnedLength)
        {
                AfxMessageBox ("No Data Returned", MB_OK | MB_ICONERROR);
            return 0;
        }
        return ReadData ;

}
Avatar billede soepro Nybegynder
08. oktober 2002 - 14:53 #1
Hvilken compiler skal du lave DLL'en i ?
Avatar billede apocryphal Nybegynder
08. oktober 2002 - 17:49 #2
Aner det ikke...

Jeg har Visual Studio .NET til rådighed.

--
Jonas
Avatar billede asters Nybegynder
08. oktober 2002 - 21:03 #3
Hejsa
Jeg kender ikke så meget til C#, men CreateFile, DeviceIoControl og CloseHandle er alle funktioner i Kernel32.dll, altså win32 funktioner. Ifølge MSDN lib, kan du kalde disse funktioner direkte fra C#. OBS: med mindre du selv kalder CloseHandle, er der en resource leak i selve koden.

Søg på "calling win32 functions from c#" i MSDN lib (evt. online  http://msdn.microsoft.com/library/ pkt. 6)

/Asters
[C#]
using System.Runtime.InteropServices;
[DllImport("user32.dll")]
  public static extern int MessageBox(int hWnd, String text,
                                      String caption, uint type);
Avatar billede apocryphal Nybegynder
29. november 2005 - 14:45 #4
Lukket...