Avatar billede cheops Nybegynder
04. oktober 2002 - 00:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Cursor starter i textbox?!

Hvordan får man cursoren til at allerede at stå klar i textbox, når man loader en side med en sådan?! Altså så man ikke behøver at klikke på boxen først, før man kan skrive...

Er det meget indviklet kodning, eller kan et fjols som mig (læs: lidt kendskab til HTML, er lige begyndt på asp) også finde ud af det?!
Avatar billede chrlilje Nybegynder
04. oktober 2002 - 00:18 #1
<head>
<script type="text/javascript">
<!--
function setfocus() { document.f.search_title.focus(); }
// -->
</script>
</head>
<body onload="setfocus()">
<form action="" method="post" name="f">
<textarea name="search_title"></textarea>
</form>
</body>
</html>
Avatar billede cheops Nybegynder
04. oktober 2002 - 00:20 #2
Er der mulighed for at man kan gøre uden hjælp fra javascript?! Eller er det den eneste mulighed man har?!
Avatar billede chrlilje Nybegynder
04. oktober 2002 - 00:35 #3
Beklager. Javascript er den eneste mulighed. Men hvorfor? Javascript virker i de fleste browsere
Avatar billede cheops Nybegynder
04. oktober 2002 - 00:50 #4
Fordi jeg som sagt ikke er superhaj til noget som helst;o) - så hvis det kunne gøres på en anden (og måske mere forståelig?) måde, kunne det måske være rart... Men jeg prøver det lige!
Avatar billede cheops Nybegynder
04. oktober 2002 - 00:55 #5
Du må i hvert fald gerne lige forklare koderne lidt... Jeg har jo allerede givet mine tekstfelter navne - skal jeg så ændre dem til det du har skrevet, eller hvordan fungerer det?!

Hvis jeg lærer at forstå det du har skrevet - og det kommer til at virke - så er pointene dine:o)
Avatar billede chrlilje Nybegynder
04. oktober 2002 - 00:59 #6
document.f.search_title.focus();

document: din side - hedder altid document
f: navnet på din <form>
search_title: navnet på det felt der skal have fokus (kunne også være et input-felt elller en select-boks)
focus() : Sæt fokus.

svar nok?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:00 #7
Den simple vil være:

<body onload="document.FormNavn.FelNavn.focus()">

Men det er stadigt javascript :))
Avatar billede cheops Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:04 #8
nikolajdu - vil du venligst uddybe?! Jeg undskylder, hvis jeg er så snotstupid at jeg ikke fatter en brik af jeres koder - men det kommer vel en dag:o)

Og så vil jeg iøvrigt hoppe i seng nu - kigger på jeres svar imorgen!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:11 #9
Det er svært at uddybe, når ikke vi kender din form præcis.

Anyway, så er det fuldstændigt i tråd med Chrlilje´s idé i kommentaren af : 00:59:28

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:12 #10
Altså:

<body onload="document.FormNavn.FelNavn.focus()">

<form name="FormNavn">
<input type="text" name="FeltNavn" value="">
</form>

Husk der er forskel på store og små bogstaver.

/Nikolaj
Avatar billede ztyxx Nybegynder
04. oktober 2002 - 01:20 #11
og husk også at få dem alle med FelNavn skal vel være FeltNavn :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
09. januar 2003 - 04:34 #12
ehe lukke???