Avatar billede martin_moth Mester
03. oktober 2002 - 18:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Helt grundlæggende: XML og XSD

Hej  - jeg forsøger at komme til at forstå XML og XSD, og er absolut nybegynder indenfor området.

Jeg har lavet et XML dokument og et XSD (XML-Schema). Nu vil jeg gerne tjekke om mit XML-dokument overholder den syntaks jeg har angivet i min XSD.

Hvordan gør jeg det - jeg har i hovedet på mit XML dokument skrevet

<MitNavn xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:noNamespaceSchemaLocation="MitSchema.xsd">

Men jeg kan stadig skrive en masse "ulovligt" i mit XML-dokument.

Så helt grundlæggende - hvordan får man valideret et XML-dokument op mod et Schema?
Avatar billede martin_moth Mester
07. oktober 2002 - 21:58 #1
Der er ikke meget knald på i denne kategori :o(
Avatar billede sagdjb Nybegynder
10. oktober 2002 - 11:45 #2
Ja, du kan lave noget "ulovligt" hvis du benytter en ikke-validerende parser, som f.eks. gamle version af msxml. Jeg ved ikke hvad du benytter til at validere, men benytter du f.eks. msxml4 har du valideringsmuligheder. Prøver du validering i standard IE 5, indeholder den en gammel version af ms parseren.

Du skal benytte en schema-validerende parser til at validere op imod schema, eller blever valideringen bare ignoreret.
Avatar billede martin_moth Mester
10. oktober 2002 - 12:54 #3
Problemet er at jeg er totalt newbie - så derfor helt grundlæggende -
_hvordan_ får man valideret et XML-dokument op mod et Schema?

Jeg har fx. en xml og en xsd fil - hvordan kommer jeg så videre?
Avatar billede sagdjb Nybegynder
10. oktober 2002 - 13:01 #4
Du har sat schemaet rigtigt på xml dokumentet, dit problem ligger i parseren. Hvis du ønsker validering kan du download msxml4.msi fra microsoft, eller hent xmlspy (www.xmlspy.com) som er en editor, som kan validere xml'et for dig. Msxml4 er programmeringsniveau og xmlspy er mere på brugerniveau. Jeg foreslår at du downloader xmlspy, for at lære XSD og XML!!
Avatar billede martin_moth Mester
10. oktober 2002 - 15:52 #5
OK - tak for hjælpen

Jeg har hør en masse om at diverse programmer ligesom xmlspy og endda også xmlspy selv, ikke nødvendigvis forstår at validere 100% korrekt...

Jeg troede at man kunne validere XML-filer mod XSD-filer uden at skulle have diverse programmer som xmlspy, som muligvis ikke virker helt som man ønsker. Men måske er det bare teknologien der er lidt for ny!
Avatar billede sagdjb Nybegynder
10. oktober 2002 - 15:53 #6
Du kan sagten validere uden xmlspy, men det kræver bare at din parser er validerende, bare download msxml4, så skulle din IE meget gerne blive validerende.