Avatar billede krab Praktikant
03. oktober 2002 - 15:18 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

'Wend' var ventet HVORFOR?

Hvorfor siger den dette?

Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl (0x800A03FA)
'Wend' var ventet
/login/auktion/auktion.asp, line 132
else

Når jeg skriver dette?

<% dim x
rs.movenext
x = x +1
while x < 2 do
loop
else
response.write("Hej")

end if %>

Håber der er nogle der ka hjælpe!! (Jeg er nybegynder, Så jeg vil gerne ha det forklaret)

//Krab
Avatar billede twister2010 Nybegynder
03. oktober 2002 - 15:22 #1
Jeg aner ikke hvad du vil, med denne kode.. men er det noget i retning af
<% dim x
x=0
while x < 2 do
  x = x + 1
wend

response.write("Hej")

end if %>
Avatar billede rasmuslund Nybegynder
03. oktober 2002 - 15:44 #2
Hej

tror det er sådan her du mener:

<% dim x
do while x < 2
    response.write("Hej")
    x = x +1
    rs.movenext
loop
%>

/Rasmus :-)
Avatar billede krab Praktikant
03. oktober 2002 - 15:50 #3
Nej jeg forstår sku da godt at du ik fatter hva jeg vil med koden, det er bare lige noget jeg er ved at prøve :)

Altså den tæller antal loop når man skriver:

<% dim x
rs.movenext
x = x +1
loop
%>

Og hvis jeg laver den med "Wend" Så siger den
Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl (0x800A0400)
En sætning var ventet
/login/auktion/auktion.asp, line 135
end if

Altså hvis jeg skriver sådan:

<% dim x
rs.movenext
x = x +1
while x < 2 do
loop
wend
response.write("Hej")

end if %>

'//Krab
Avatar billede rasmuslund Nybegynder
03. oktober 2002 - 15:51 #4
Forklaring følger her:

<% dim x
do while x < 2  'løb igennem lækken sålænge x er mindre en 2
    response.write("Hej") ' udskriv sætningen "Hej" på siden
    x = x +1 ' tæl x 1 op
    rs.movenext ' den her skal kun benyttes hvis du arbejder på et recordset fra en database
loop
%>

Hvis du vil løbe alle poster i et recordset fra en database igennem gøres det således:
<%
do while not rs.eof  'løb alle poster i recordsættet igennem
    response.write("Hej") ' udskriv sætningen "Hej" på siden, hvergang den støder på en post
    rs.movenext ' flyt til den næste post i recordsættet
loop
%>

/Rasmsu :-)
Avatar billede rasmuslund Nybegynder
03. oktober 2002 - 15:52 #5
Din syntax er forkert - det er derfor at du får den fejl.

/Rasmus ;-)
Avatar billede krab Praktikant
03. oktober 2002 - 16:01 #6
//Rasmuslund

Når jeg bruger denne:

<% dim x
do while x < 2
    response.write("Hej")
    x = x +1
    rs.movenext
loop
%>

får jeg denne fejl!! Hvorfor?

Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl (0x800A03FB)
'Loop' var ventet
/login/auktion/auktion.asp, line 132
Avatar billede rasmuslund Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:10 #7
højst sandsynligt fordi du ikke har oprettet et recordset der hedder rs, prøv at udkommenterer "rs.movenext"

/Rasmus
Avatar billede krab Praktikant
03. oktober 2002 - 16:14 #8
I starten af min HTML Fil står dette!!! Det skulle da ku gøre det..

<%

Response.Buffer = True

'Åbner forbindelse til databsen
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("auk.mdb")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
sql = "select *  from nyt order by id desc"
rs.Open sql, conn, 1, 3
%>
Avatar billede rasmuslund Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:19 #9
ja det ser jo rigtigt nok ud..

normalt ville jeg ikke bruge en "do while" andet end til at løbe et recordset igennem med.

Hvad er det du vil have ud af denne løkke ??
Avatar billede twister2010 Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:20 #10
Ja.. hvad vil du med den løkke?
Avatar billede twister2010 Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:21 #11
Hvis du vil vide hvor mange records der er skriver du bare response.write(rs.recordcount)
Avatar billede krab Praktikant
03. oktober 2002 - 16:22 #12
Hvis i har ICQ så kontakt mig, så skal jeg vise det!!

//Krab

ICQ: 49630650
Avatar billede rasmuslund Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:24 #13
hmm jeg har messenger !!

add mig på thesumsar@hotmail.com
Avatar billede twister2010 Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:26 #14
Jeg anbefaler du læser bogen... "Hallo World - for nybegyndere"
Avatar billede rasmuslund Nybegynder
03. oktober 2002 - 16:26 #15
eller skriv
Avatar billede krab Praktikant
03. oktober 2002 - 16:27 #16
Jeg har ik messenger, ka man køre den webbasseret?
Avatar billede krab Praktikant
03. oktober 2002 - 16:27 #17
Hvorfor læse bøger, når man ka prøve sig fra!!! :)
Avatar billede krab Praktikant
03. oktober 2002 - 16:34 #18
OKI jeg prøver at forklarere!! Helt prisest!!

Jeg har en database, hvor der er over 10 (et ellers andet) I en tabel, Det jeg skal er:
Når man loader min side, skal den skrive de 5 første af punkterne i tabelen, i en tabel på min side, sådan her:

<td><%
    rs.movenext
loop

%></td>
                            <td></td>
                        </tr>
                        <tr>
                            <td>Her skal de næste 5 punkter komme (MEN HVORDAN????? )</td>

//Krab
Avatar billede rasmuslund Nybegynder
03. oktober 2002 - 18:14 #19
Okay - jeg tror at det du har brug for er det man kalder paging.

der er en artikel her som beskriver hvordan http://activedeveloper.dk/aspdigital/kapitel2/paging.asp

Det er godt nok på flere sider, men så kan man du jo blot fører en variabel videre..

/Rasmus :-)
Avatar billede spermer Nybegynder
03. oktober 2002 - 19:56 #20
<%x = 0
  while x < 5%>
    <td>De Første 5 punkter</td>
<%  x = x + 1
    rs.movenext
  wend%>
<td></td>
<%x = 0
  while x < 5%>
  <td>De næste 5 punkter</td>
<%  x = x + 1
    rs.movenext
  wend%>
Avatar billede krab Praktikant
03. oktober 2002 - 22:08 #21
Hvorfor siger den Loop var ventet? i denne kode;

<%

Response.Buffer = True

'Åbner forbindelse til databsen
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("auk.mdb")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
sql = "select * from nyt order by id desc"
rs.Open sql, conn, 1, 3
%>
<html>

    <head>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
        <meta name="generator" content="Adobe GoLive 4">
        <title>Welcome to Adobe GoLive 4</title>
    </head>
<%
        'Hvis der ingen tags er
        if rs.eof or rs.bof then
        %>Ingen tag&acute;s<% else
do until rs.eof
navn = rs("navn") %>

<% dim x
x = 0
  while x < 5 do%>
    <td>De Første 5 punkter <%=navn%></td>
<%  x = x + 1
    rs.movenext
loop
  wend%>
<td></td>
<%x = 0
  while x < 5 do %>
  <td>De næste 5 punkter<%=navn%></td>
<%  x = x + 1
    rs.movenext

loop
Wend
%>
    <body>
    </body>

</html>

//KraB
Avatar billede krab Praktikant
03. oktober 2002 - 22:10 #22
Hvis jeg fjerner dette do i den sætning her:  while x < 5 do
Vil den kommer med en fejl der ser sådan ud:
'Loop' uden 'Do'
/try/auktion/pk.asp, line 33
loop

//Krab Hvorfor ?
Avatar billede rasmuslund Nybegynder
04. oktober 2002 - 08:18 #23
Har kikket lidt i Microsoft VB Language Reference, her er hvad den siger om while ... wend strukturen:

Description
Executes a series of statements as long as a given condition is True.
Syntax
While condition
    [statements]
Wend
The While...Wend statement syntax has these parts:

Part             Description
condition         Numeric or string expression that evaluates to True or False. If condition is Null, condition is treated as False.
statements         One or more statements executed while condition is True.

Remarks
If condition is True, all statements in statements are executed until the Wend statement is encountered. Control then returns to the While statement and condition is again checked. If condition is still True, the process is repeated. If it is not True, execution resumes with the statement following the Wend statement.
While...Wend loops can be nested to any level. Each Wend matches the most recent While.
--------------------------------------------------------------------------------

Tip  The Do...Loop statement provides a more structured and flexible way to perform looping.
Avatar billede rasmuslund Nybegynder
04. oktober 2002 - 08:22 #24
så din kode skal se således ud:
<%     dim x
    x = 0
      while x < 5 %>
        <td>De Første 5 punkter <%=navn%></td>
<%      x = x + 1
        rs.movenext
      wend %>
        <td></td>
<%    x = 0
      while x < 5  %>
          <td>De næste 5 punkter<%=navn%></td>
<%      x = x + 1
        rs.movenext
    Wend
%>

Du bliver nødt til at fjerne sætningen: do until rs.eof
da den ikke giver nogen mening.
Avatar billede rasmuslund Nybegynder
04. oktober 2002 - 08:23 #25
men jeg ville anvende en do .. loop struktur:

Description
Repeats a block of statements while a condition is True or until a condition becomes True.
Syntax
Do [{While | Until} condition]
    [statements]
    [Exit Do]
    [statements]
Loop
Or, you can use this syntax:

Do
    [statements]
    [Exit Do]
    [statements]
Loop [{While | Until} condition]

The Do...Loop statement syntax has these parts:

Part             Description
condition         Numeric or string expression that is True or False. If condition is Null, condition is treated as False.
statements         One or more statements that are repeated while or until condition is True.

Remarks
The Exit Do can only be used within a Do...Loop control structure to provide an alternate way to exit a Do...Loop. Any number of Exit Do statements may be placed anywhere in the Do...Loop. Often used with the evaluation of some condition (for example, If...Then), Exit Do transfers control to the statement immediately following the Loop.
When used within nested Do...Loop statements, Exit Do transfers control to the loop that is one nested level above the loop where it occurs.